Sovsäckstips - fleecebag

Problem med för varm säck på sommaren och för kall säck på vintern?

Efter att jag nu själv köpt en fleecebag och sedan rekomenderat denna till flera av mina vänner tänkte jag göra det även här.

För att undvika reklamdebatten kan jag bara nämna att en av DE STÖRSTA KEDJORNA i landet säljer en sk. fleecebag för en halv femhundring. Letar du efter en perfekt lätt sommarsäck som dessutom är tvättbar lätt och smidigt, eller en förstärkning till din 3-säsongerssäck --> 4-säsonger så är detta ett mycket bra alternativ till sovsäckslakan i silke eller annat. Bagen har fleeceinnertyg med lätt polyesteryttertyg? och dragkedja som gör att man även kan ha den som picknickfilt...

Anledningen till att jag lägger in detta är att det är lätt att missa denna lilla produkt när den oftast inte finns bland "SOVSÄCKAR". Den fungerar dock utmärkt som en.

Hoppas nu att jag inte tangerat reklamgränsen :)

/ac
[Ändrat av Buda 2001-09-03 kl 16:02]
 
Hur mycket varmare blir det?

Hej
Tänkte göra precis som du rekommenderar, tänkte dessutom sy fleecesäcken själv. Ett par frågor bara:
Hur stor plats tar säcken? är det någon ide att stoppa den i en kompresionspåse för att få ner volymen? Hur mycket varmare blir det igentligen?

Hälsningar

Bengt
 
Varmare

Ja, jag vet inte hur mycket i grader men en hel del skulle jag nog säga. Har sett siffor på att ett vanligt sovsäckslakan i ex. siden skall höja temperaturgränsen med 5-7 grader. Men själv tycker jag inte det är intressant att MÄTA sånt där. Kyla och frysning är ju subjektiva saker som variera med dagsform, underlag, fuktighet etc.

Min fleecepåse värmer i alla fall rejält och tar ganska lite plats. Om man syr en egen utan dragkedjor, yttertyg etc. kommer man nog undan med ett par hekto.

Fleece känns också mycket skönare att sova i tycker jag som har "ganska" lite kläder på mig när jag sover.

Fördelen som jag ser det är att man kan behålla sin gamla säck och inte behöver svettas ihjäl i sin "vintersäck" om man bara har råd med EN säck. I ett tält på sommaren räcker en fleecepåse gott!

En kompressionspåse är aldrig fel. Ner med lite kläder i den också när man endå är på G. Helsport har en bra modell som säljs separat.


/ac
 
Reklam

Visst får man som nöjd kund berätta om vad man har köpt och var, likaväl som man får berätta om man är missnöjd men en vara eller tjänst. Det är med min tolkning, en helt annan sak när företrädare för företag loggar in och skryter om sina produkter.

Rätta mig on jag har fel ?

Per Brune
 
Reklam

Ja, jag håller med dig. Men jag fårstår också att det är lätt att tangera gränsen för reklam som kunde kommit Utsidans eldsjälar till godo i form av lite reklamintäkter. Det är ju inte speciellt svårt för oseriösa marknadsförare att "infiltrera" Utsidans trevliga forum och "skriva upp" en vara.

Man tenderar ju att lita mer på någon som inte flaggar med sin profithunger utan bara är en vanlig användare; jämför (det dåliga exemplet) med "vanligt folk" i tvättmedelsreklamen som pratar sig varm för en vara kontra en företrädare för företaget som pratar sig varm om en vara :)

Men självklart kunde man skriva ut vilken firma och vad det kostar men då är det ju ingen SPORT ;)
 
Tja!

Inför vårens vinterbravader bestämde jag mig för att sy min egen lilla "fleecebag".

Köpte lite lätt, tunnt fleecetyg på närmaste syfirma; lagom bred med en längd av en dubbel sovsäck.
Vek tygstycket på mitten och la den under sovsäcken som fick fungera som en mall. Ritade av ytterkonturerna av min sovsäck, klippte till och sydde ihop. Toppen på fleecesäcken "snörar" jag ihop. Genom att klippa ut två stycken armhål under detta snöre kan jag sticka ut armarna för kvälls- och matlagningsbestyr.

Säcken kostade mig runt 150 kronor totalt!
Klart bra!

MVH
Jmlove

PS. Använder fleece"SÄRKEN" på sommaren!
 
...

-beror helt på tyget.
Vet ej för den jag använder idag, men säkerligen runt 500 gram... kanske!

Skall väga den när jag får tillfälle!

MVH

Jmlove
 
Köpepåsen väger runt kilot. Men då ingår ju packpåse och dragkedjor och yttertyg. Rätt hyfsat ändå.

Men tillverkar du en själv får du ju välja färg och kan sy din egen längd. Rekommenderas för duktiga hemmapulare :)
 
Här är en länk där jag och Johan diskuterar detaljlösningar på våra respektive påsar.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=6450

Vägde presis min och den stannade på 422 gram med packpåse som vägde 20 gram (brevvåg med 2 grams noggranhet, men på ett ungefär i alla fall).
Som beskrivs i länken har jag ingen formsydd luva utan rakt avslut som dras åt i halsen. Dock är den så lång att den räcker överhuvudet ändå. Det är trevligt med rörelsemarginal. Ingen dragkedja och tunnare tyg är det nog främst som gör viktskillnaden. Framförallt tyget, jag tog det tunnaste jag hittade bland stuvarna.
Trevligt är att fleecen var mycket lätt att sy i då man inte behövde zick zacka.

/Andraes
 
Bra nybörjarprojekt

Skulle tro att sy en innersäck till sovsäcken är ett bra ”nybörjarprojekt” för den som vill prova att sig sy sina egna saker, såvida man inte väljer att sätta dit ett blixtlås för då blir det genast lite mer komplicerat.

En sak som är ännu lättare att sy är packpåsar, varför inte en kompressionspåsar ?. Ett örngott / kuddvar där man stoppar in några lämpliga kläder gör att man sover bättre, och är inte heller så svårt att sy.

TIPS: Om du är nybörjare vid symaskinen, öva att sy på ett gammalt uttjänt vanligt lakan, innan du ger dig på det nyinköpta tyget.
Jag vet inte om fleece krymper i tvätten, om det krymper kanske man ska tvätta tyget innan man syr.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fastolph Sovsäckstips - syntet Bo och sova 5
knabsol Sovsäckstips (erbjudande i gbg) Bo och sova 2
lusth Sovsäckstips! Bo och sova 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.