Vintertur med ny innersäck... på måndag bär det av!

På måndag kväll går då årets tur upp till Abisko!
Tillbringade gårdagskvällen med att sy ihop en egen innerpåse i fleece.

Billigt: 150 spänn!
Enkelt: Javisst; formsydd, straps och andra funktioner, bara att bygga in!
Bra: Återstår att se...

Någon som har kommentarer på denna lösning, eller andra råd att ge!? Återstår ju bara några dagar nu...

Sovsäcken jag skall använda är en Ajungilak, Compact Winter!

jag har också gjort en....

Kanske gör det själv men...

Jag sydde mig också en fleece säck nyligen. Formsydd och med rund botten som på sovsäcken. I ovankant gjorde jag ett rakt avslut så att man stänger den runt halsen istället för att ha en luva. Det känns överdrivet när man ändå ofta har mössa på sig. Ett tips tror jag kan vara att sy in något annat tyg i kanalen för dragskon eftersom jag tror fleece tyget är känsligt för friktion av repet i dragskon. Vikten blev betydligt mindre än Ajungilaks original men tyget är nog tunnare så den värmer kanske inte lika mycket. Hur gjorde du med avslutet i huvudänden? Rakt avslut eller med "huva" som på sovsäcken?

/Andreas

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ingen huva

Jag gjorde ingen huva. Istället ett avslut för att snöra av, och täppa till vid halsen.

Inget förstärkningsmateriel där stroppen går.. tror det kommer hålla ändå...

Vidare en finess... ärmöglor!
Cirka tio centimeter öppning på vardera sida om säcken, vid "huvudöppningen", strax under stroppen, tvärs med i säckens längdriktning. Här kan jag sticka in armarna och fortfarande hålla uppe säcken; bra vid "kvällsarbete" osv.

Få se om säcken blir bra... imorgon bär det av!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips