Backup prylar?

Hej!

Läste den roliga tråden " Tappat ett Nallo...."
Har funderat ett tag på backupp-prylar man kanske borde ha med i packningen ifall man förlorar något.

Det jag kan tänka mig är t ex:

Extra kniv (fällkniv).
Extra spork.
Extra belysning (I skogen eller på hösten)
Självklart tändutrustning.


Eller är det bara nojigt att tänka såhär?
 
Jag har tänkt mig följande: antag att jag förlorar ryggan vid ett vad, ensam i Sarek. Det jag då helst av allt vill ha är en karta samt något på fötterna så att jag klarar att gå i 30+ timmar. Senast detta var ett praktiskt problem för mig så hade jag därför skrivit ut en översiktskarta och plastat in den. Den låg i benfickan. Samt att jag hade sockarna i fickorna, sandaler på fötterna, när jag vadade.
 
Jag har med mig en extra spork, eller snarare 2 sporkar på olika ställen i packningen för att det ska vara lättare att komma åt.

En lite extra kniv (33 gram) i matkassen som komplement till den lite större kniven antingen på bältet eller i topplocket.

1 extra tältpinne (11g)
ca 10 meter extra tältlina.

2 extra askar tändstickor i toapåse och laga-påsen, som komplement till tändstålet nedpackat med köket..

GPS i avslagen mobil som komplement till karta och kompass i min byxficka.

Sen hade jag väl inte direkt planerat att tappa ryggsäcken i ett vad, det är ett problem jag får ta då, man går snabbt utan packning! ;)
Och det är väl inget säkerhetstänk bakom allt det här utan mer bekvämlighet och frihet.. Att slippa att min varma saft smakar vitlök efter middan pga smutsig spork exempelvis. :)
 
Om GPS:en är viktig på paddelturen, så har jag en GPS i reserv med.
(helt oavsett karta och kompass som också finns)

Samma resonemang med mobilen. En ruggad med låång batteritid och en vanlig civil, avstängd och vattentätt nerpackad.

Självklart dubbel uppsättning av toapapper och tändstickor.

Alltid minst 2 knivar och 2 ficklampor (betraktar inte detta som backup)
 
Och det är väl inget säkerhetstänk bakom allt det här utan mer bekvämlighet och frihet.. Att slippa att min varma saft smakar vitlök efter middan pga smutsig spork exempelvis. :)

Det var så jag tänkte, jag hade också med mig extra spork förra turen. Lite bökigt att äta blir det ju onekligen om man skulle råka tappa/glömma den.
 
På längre vandring eller jakt:
- Har i princip alltid 2 gasflaskor fast jag bara kör slut på max 1.
- Kniv, liten Leatherman och såg (ej på kalfjäll såklart).
- Tändstickor, tändare och tändstål - främst att tända gaskök med, om piezon skulle lägga av, vet inte om jag får upp eld med tändstål men jag tänkte träna nån gång.
- Extra par strumpor och sulor så man blir nästan helt torr efter plurrning
- Keps och buff, som man kan ha som både mössa och halsduk
- Fler tältpinnar än fästen (kom till pass när det stormade en gång)
 
Jag har all viktig utrustning i en typ fiskeväst eller liknande så ryggsäcken
klarar jag mig utan.
Dessutom finns det i västen en så där "aluminiumfilts sovsäck"

I ryggsäcken finns all viktig utrustning i dubbel uppsättning i reserv och reparations utrustningen.

Som reservbränsle är det bättre att köra med ett paket esbitar vattentät förpackat än och ta med en
extra gastub.

Fast senast så glömde jag både gastuben och reservbränslet...så flänsgasköket fick genomlida
att ligga på glödbädd..
 
Nej det är inte nojigt

Jag har varit med om att få frågan om vi har med oss ett extra par vantar - det blåser bra i stormbyar på vinterfjället.

Naturligtvis hade vi det - men inte till låns så nära Abisko och i starten på vår tur. Gissar att de fick slå läger för ovädret och seanre ta sig tillbaka efter nya vantar.
 
Det enda extra skulle väl vara extra mycket flygbränsle till köket och extra uppsättningar tändstickor-tändare vattentätt förpackat. Det som tål att bada sitter fast på kajaken och det som inte tål ett dopp ligger vattentätt förpackat i den. Silvertejp, reparationsduk, linor och annat smått och gott finns givetvis med då det inte räknas som extrautrustning.
 
Huva på jackan, keps med öronlappar och buff, för frysa om huvudet vill ego inte.
Det mesta som radas upp är ju sådant som går att improvisera. Förutsatt att man övat.
2 kompasser är klokt men batterislukarna lämnar vi hemma. Blir lite lättare så. Bra för äldre knän.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.