Avgifter när man handlar i Naturkompanietbutiker

cykelstina; sa:
Bemötandet skiljer också: hos Uteliv kommer en expedit fram med en gång och undrar vad de kan hjälpa till med och de delar med sig av sina erfarenheter. Säger man att man bara vill titta så låter de en vara. På NK sitter expediterna i kassan och väntar på att man ska komma och hämta dem.
/Stina

I och för sig så är det ju något som skiljer mellan olika personer. Jag tycker att hos KG Johnsson i Solna så får jag bra professionell hjälp, samt får vara ifred om jag så vill.

Hos tex Fliesbergs så får man ibland leta som fan efter en expedit och ibland vore en expeditsmälla bra att ha då de svärmar som bäst.

Så det hela tror jag är beroende på vilka som jobbar i en viss butik, mera än vilken kedja en butik tillhör.

Det är intressant vilka regler olika butiker har för att ta hem saker som inte är ur standardsortimentet, men det enskilda bemötandet säger väldigt lite om en kedja.

mvh Christian

PS. Hos KG fick jag ta hem saker som han absolut inte ville sälja (bommullskjortor från Lundhags som jag gärna använder till vardags, men ej i fält. Och som han ej tycker skall vara i fält och därför ej säljer.)
 
Det är diskussioner som denna som sporrar mig att handla i mindre oberoende butiker som t.ex. Hägglunds i Luleå eller Cela sportfiske i Malmö. När jag i våras beställde ett par vadarskor genom Hägglunds som dröjde pga leverantören, skickade dom helt sonika med en marmot t-shirt som "plåster på såren". Likaså får man alltid någon form av rabatt hos Cela i Malmö, något som känns värdefullt med tanke på att jag handlar mycket där. Som konsument har man ju trots allt (fortfarande) makten att kunna välja var man vill handla och då är det inte så intressant om butiken har 5000 eller 15000 prylar i sitt sortiment så länge dom har dom grejer jag vill ha.

/D
 
Naturkompaniet i Västerås

Jag råkar bo Västerås. På Naturkompaniet här i stan tar dom inga extra avgifter för specialbeställningar. Dessutom tar dom hem saker som normalt inte finns att köpa alls. Naturkompaniet har tidigare tagit hem spolknappar, hålband och Fjällräven G1000 tyg åt mig. Nu har dom tagit hem mer Fjällräven G1000 tyg åt mig,ca 2 veckor behövde jag vänta, så nu är det ”bara” att rita mönster och sätta igång att sy.

Som tidigare skrivits så drivs Naturkompaniet i Västerås, Gävle och några till som franchisebutiker, och det är bra för kunderna.

/Per Brune
 
Skillnader bland butikerna.

Jag var på resa från Stockholm, via Västerås hem till Östersund. Jag sökte en snöspade med snösåg....

I Stockholm på NK blev de mest sura över min fråga. Okej, utanför säsong, men de har ju ett litet lager i butiken...

I Västerås blev det engagemang utav dess like. Det var in på lagret, slå i kataloger och telefonsamtal till leverantörer. Där var jag riktigt välkommen. Tyvärr hade de inte spaden jag sökte, så jag reste hem till Östersund.

Och här, inga problem. Spaden fanns, med alla tillbehör. :)

Så, borta bra men hemma bäst! Västerås - tusen tack för en underbar hjälp!!!

/Lars D
 
Är inte så säker att prisnivån beror på att de har ett antal märken som de köpt upp. Tror snarare att det är pga att vi har högre moms totallöner och så vidare.
Köper du en produkt från USA så skall du lägga till tull samt moms - detta betalar även de då de flesta av deras varor tillverkas i annat land. Pris skillnaden på lika produkter i olika länder kan även bero på hur importören vill att varans status och målgrupp skall vara.

Att tro att det finns något företag som inte gör det föra att få ut maximal vinst är nog lite befängt.

Det är däför du har valet att handla vad du vill och skulle der vara så att det slutar med endast en ända butik så beror det på att marknaden inte velat handla i tillräckligt stor mängd från de andra - finns ett undantag från det fallet och det är när det inte finns ett endaste klädes märke osv som de inte äger - men å andra sidan kan du då starta ett eget och konkurera med dem.
 
+ 95%

O.Olsson; sa:
Är inte så säker att prisnivån beror på att de har ett antal märken som de köpt upp. Tror snarare att det är pga att vi har högre moms totallöner och så vidare.
Köper du en produkt från USA så skall du lägga till tull samt moms - detta betalar även de då de flesta av deras varor tillverkas i annat land. Pris skillnaden på lika produkter i olika länder kan även bero på hur importören vill att varans status och målgrupp skall vara.

Att tro att det finns något företag som inte gör det föra att få ut maximal vinst är nog lite befängt.

Det är däför du har valet att handla vad du vill och skulle der vara så att det slutar med endast en ända butik så beror det på att marknaden inte velat handla i tillräckligt stor mängd från de andra - finns ett undantag från det fallet och det är när det inte finns ett endaste klädes märke osv som de inte äger - men å andra sidan kan du då starta ett eget och konkurera med dem.
Jag hör till dom som länge trott på myten att de höga priserna på många saker i Sverige berott på höga skatter, lönestruktur och långa fraktavstånd. Jag tror numera höga priser i de flesta fall beror på dålig konkurens och höga marginaler.
Efter skridskopremiären i lördags kollade jag på en ny skridskorygga i Naturkompaniets katalog. På samma sida som skridskoryggan har Naturkompaniet Hansalinan för hutlösa 359 SEK. På Hjertmans kostar Hansalinan 184 SEK. Naturkompaniet tar således 95 % mer på samma vara.
Om prisskillnaden inte beror på väldigt höga marginaler så ger jag gratis tipset till Naturkompaniets inköpare. Köp in era Hansalinor på samma ställe som Hjertmans gör, eller gå direkt till Hjertmans och köp över disk i fall ert inköpspris är högre än Hjertmans kundpris.

Per Brune
 
Löften utan värde

Fjs grundare Å Nordin sänder sen några år ut "expertbevis" till de som varit med och utvecklat några produkter. Med intyget följer ett löfte om kontantrabatt.
Både jag och en kamrat har av olika expiditer i olika NK butiker blivit helt olika bemötta vid presenterandet av Å Nordins löfte."visst det gäller på hela sertimentet" alternativt "det gäller inte längre!".
Jag har i mail frågat Fj men ännu inte erhållit något svar.
Då det finns billigare ställen att handla på så utgör det inget problem för mig, men när någon frågar känner jag min inte längre intresserad av att stödja Fj och NK alls.
När det gäller avgifter har jag tidigare lyckats tala in expediten i det olämpliga med avgifter för egna katalogvaror, även om det i ett par fall blev klart obehagligt....även därav mitt val.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-11-01 kl 08:47]
 
Hansalinans pris

Jag har också reagerat på Hansalinans pris hos Hjertmans. Det är bara det att dom har en helt annan lina till försäljning än den som dom visar på bild. Om man tittar noga på katalogbilden så är texten Hansa-linan bortagen. Linan som dom säljer är en mycket enklare produkt med mycket/extremt dåliga kastegenskaper! Tillverkaren av Hansalinan har påpekat detta och Hjertmans har köpt in den riktiga Hansalinan sen dess. Vad dom säljer den riktiga Hansalinan för vet jag inte, kanske är det så att dom håller det felaktiga katalog priset för den riktiga produkten eller så kanske dom hänvisar till tryckfels-Nisse.
Återkommer om detta.

MVH
Ragnar Wijkström
 
Re: Hansalinans pris

SkridskoRagnar; sa:
Jag har också reagerat på Hansalinans pris hos Hjertmans. Det är bara det att dom har en helt annan lina till försäljning än den som dom visar på bild. Om man tittar noga på katalogbilden så är texten Hansa-linan bortagen. Linan som dom säljer är en mycket enklare produkt med mycket/extremt dåliga kastegenskaper! Tillverkaren av Hansalinan har påpekat detta och Hjertmans har köpt in den riktiga Hansalinan sen dess. Vad dom säljer den riktiga Hansalinan för vet jag inte, kanske är det så att dom håller det felaktiga katalog priset för den riktiga produkten eller så kanske dom hänvisar till tryckfels-Nisse.
Återkommer om detta.

MVH
Ragnar Wijkström

Om så är fallet, så är det fult. Kanske otillbörligmarknadsföring eller vad det du kan heta på juristspråk. Jag ska till en affär i dag, som ligger i samma hus som Hjertmans, så jag ska göra en snabbkoll bland hyllorna på Hjertmans.

Per Brune
 
+28 %

Hej Ragnar
Jag har nu kollat i hyllorna på Hjertmans. Hansalinan heter numera 5831-2 och kostar 280 SEK. Den lina som kostar 184 SEK är enligt förpackningen 30 m lång (23 m enligt katalogen). Det gick inte att kolla kvalitén på linan, för allt fanns i en försluten förpackning. Men volymen var avsevärt mindre än Hansalinan (tunnare lina) och kasttyngden verkade väldigt liten (för lätt ?).

För att återgå till prisjämförelsen medför detta att Hansalinan på Naturkompaniet ”bara” kostar 28 % mer än på Hjertmans.

Per Brune
 
Prissättningen är ju fri och vad jag förstår så ligger det i Hjertmans linje att hålla låga priser för att locka till sig kunder med tanke på det lite aviga läget. Billiga lokaler men besvärligt att ta sig dit.

Beträffande Hjertmans egen lina så saknar den i stort sätt kastvikt. Vilken gör att den svår att kasta och träffa rätt med + att vinden gärna tar tag i den.

Ragnar Wijkström
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.