Avgifter när man handlar i Naturkompanietbutiker

bättre..

Bra att Håkan till slut fick svar även om det inte blir en applåd med en svarstid på uppåt 70 dagar.. Rimligen bör Håkan eller någon annan kunna printa detta mail och visa om butikspersonal på Naturkompaniet fortsätter att envisas med beställningsavgifter. Då det i flesta fall finns billigare alternativ med leverans ända fram till dörren(och mycket större utbud) via internet är det med produktkännedom och förstklassig service som de butiksbaserade kedjorna måste konkurrera.
 
Re: Naturkompaniet

aaaaa; sa:
Håkan

Jag har idag tagit del av dina mail till oss på Naturkompaniet. Jag är mycket ledsen över att vi inte tidigare lyckats ge dig ett svar på en så enkel fråga. Naturligtvis så tar vi inte betalt för att beställa hem varor som ingår i vårt ordinarie sortiment.

Vi på Naturkompaniet vill hjälpa våra kunder till ett så aktivt och trevligt uteliv som möjligt. Det gör vi bland annat genom att i våra butiker saluföra mellan 13 till 15 000 artiklar och till hjälp ha ett datasystem som förhoppningsvis ser till så att våra produkter finns där kunden vill ha dem, nämligen i våra butiker. Ibland gör vi fel och vi försöker rätta till de fel som vi får kännedom om. Det bästa sättet till förbättringar är att ha en dialog med våra kunder även om vi inte lyckats i detta fall . Jag ber än en gång om ursäkt för att vi inte ens lyckats svara dig på dina mail och hoppas att vi får se dig i våra butiker i framtiden.

med vänlig hälsning

lars yllman
Naturkompaniet

Han skriver "...inte betalt för att beställa hem varor som ingår i vårt ordinarie sortiment".

Själv frågade jag på Naturkompaniet Hantverkargatan i Stockholm om de kunde ta hem MSR Alpine XPD kokset (Alpine fast med inkluderad värmeväxlare).

Ja, blev svaret, men bara mot en avgift på 75 kr!!!
XPD ingår inte i deras ordinarie sortiment.

Fantastiskt, tycker jag. Det är tur att det finns andra butiker än NK.

Och vad tycker leverantören, i detta fall MSR, om att vissa produkter beläggs med straffavgift...

J
 
aha..

Så det var så Lars Yllman menade? Då är det lik förbaskat skillnad på butik och butik, eftersom de Tevasandaler jag gratis fick beställda på NK i Östersund aldrig funnits i någon av deras butiker. Men de var lätta att få skickade från generalagenten för Teva i Sverige, som de i alla fall beställer från varje vecka.. Verkar helt knäppt detta.. Generalagenten tar knappast en extra avgift för att skicka fler prylar i en sändning till butiker om det går i samma budbil som vanligt. Var ligger då kostnaden? Och varför ska man betala för den servicen på NK om man slipper i andra butiker?
 
Re: aha..

jarlmoden; sa:
Så det var så Lars Yllman menade? Då är det lik förbaskat skillnad på butik och butik, eftersom de Tevasandaler jag gratis fick beställda på NK i Östersund aldrig funnits i någon av deras butiker. Men de var lätta att få skickade från generalagenten för Teva i Sverige, som de i alla fall beställer från varje vecka.. Verkar helt knäppt detta.. Generalagenten tar knappast en extra avgift för att skicka fler prylar i en sändning till butiker om det går i samma budbil som vanligt. Var ligger då kostnaden? Och varför ska man betala för den servicen på NK om man slipper i andra butiker?

Jag tolkar hans svar så...

Fast hans svar är ju egentligen inte ett riktigt svar på den ursprungliga frågan. Som du skriver, varför ska man (hos NK) betala för service som är gratis i andra butiker...

Andra butiker kräver istället *ibland* depositionsavgifter som sedan avräknas mot priset. En sådan ordning sprider risktagandet utan att missgynna seriösa konsumenter.

Jag kan inte se någon rationell förklaring till naturkompaniets avgifter, åtminstone inga som kan samexistera med etablerade uppfattningar om vad som utgör god service på en fri marknad. Hela tanken med särskilda avgifter för hemtagning av vissa varor framstår som väldigt skruvad och främmande, särskilt i ljuset av att varan kan läggas med den ordinarie leveransen.

J

[Ändrat av joru 2003-08-04 kl 19:13]
 
Re: Re: Jag fick min väska

haskell; sa:
Hedman; sa:
Jag försökte få tag på Naturkompaniets kundtjänst (semesterstängt), men valde istället att vända mig direkt till Fjällräven angående min fråga om QA-systemet (http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21383 ). Nu har jag fått min lilla väska (tack, Fjällräven), men ingen förklaring till varför väskorna till QA-systemet är "slut för säsongen".
Hur mycket fick du betala i avgift, då? ;)

*nyfiken*

Ingen avgift, behövde inte heller betala något pris för väskan (kanske har något med att jag använde min mejladress på jobbet - en morgontidning). Fick för övrigt också svar från Lars Yllman idag, han var åtminstone ledsen över det som hänt och gjorde ett försök till förklaring. Lennart Norlander på Fjällräven gjorde ingetdera. Fast att jag fick väskan är ju en viss kompensation... :)
 
Re: Naturkompaniet

aaaaa; sa:
Håkan

Jag har idag tagit del av dina mail till oss på Naturkompaniet. Jag är mycket ledsen över att vi inte tidigare lyckats ge dig ett svar på en så enkel fråga. Naturligtvis så tar vi inte betalt för att beställa hem varor som ingår i vårt ordinarie sortiment.

Vi på Naturkompaniet vill hjälpa våra kunder till ett så aktivt och trevligt uteliv som möjligt. Det gör vi bland annat genom att i våra butiker saluföra mellan 13 till 15 000 artiklar och till hjälp ha ett datasystem som förhoppningsvis ser till så att våra produkter finns där kunden vill ha dem, nämligen i våra butiker. Ibland gör vi fel och vi försöker rätta till de fel som vi får kännedom om. Det bästa sättet till förbättringar är att ha en dialog med våra kunder även om vi inte lyckats i detta fall . Jag ber än en gång om ursäkt för att vi inte ens lyckats svara dig på dina mail och hoppas att vi får se dig i våra butiker i framtiden.

med vänlig hälsning

lars yllman
Naturkompaniet
Tack Lars, det värmer. Det känns betryggande att höra att det inte finns några expeditionsavgifter i Naturkompanietbutikerna.

Samtidigt måste jag säga att jag är oroad. Som inbiten friluftsmänniska, och därtill intresserad av prylar, så är det med viss oro inväntar framtiden, kommer Fenix Outdoor att lägga under sig än fler av svenska/skandinaviska tillverkare och distributörer av friluftsprylar? Naturligtvis kan man fortfarande köpa friluftsgrejor på Stadium et c, men de försäljare som är mer specialiserade på friluftsliv tycks köpas upp av Fenix, Friluftsbolaget/Naturkompaniet/Skandinavisk Höyfjellsutstyr t ex.

Det kan medföra
- Bibehållet höga priser (svenska priser på friluftsprylar är högre än priserna stora delar av Europa, och mycket högre än i USA)
- Utarmning av utbudet av friluftsprylar
- Sämre service

/Håkan
 
Re: Re: Naturkompaniet

Håkan K; sa:
[
Tack Lars, det värmer. Det känns betryggande att höra att det inte finns några expeditionsavgifter i Naturkompanietbutikerna.


/Håkan

???

Hur menar du, visst tar de avgifter i vissa NK-butiker. Hantverkargatan vill ha 75 kr för att ta hem en vara från en av sina leverantörer, bara för att den inte är listad som ordinarie sortiment.

Mvh,

J
 
Re: Re: Re: Naturkompaniet

joru; sa:
Håkan K; sa:
[
Tack Lars, det värmer. Det känns betryggande att höra att det inte finns några expeditionsavgifter i Naturkompanietbutikerna.


/Håkan

???

Hur menar du, visst tar de avgifter i vissa NK-butiker. Hantverkargatan vill ha 75 kr för att ta hem en vara från en av sina leverantörer, bara för att den inte är listad som ordinarie sortiment.

Mvh,

J
Jag menar i mitt fall. Det ska inte kosta 105 kr för att ta hem en vara som finns i sortimentet. Sen skrev jag oxå på följande vis i mitt inlägg:

Håkan K; sa:
Samtidigt måste jag säga att jag är oroad. Som inbiten friluftsmänniska, och därtill intresserad av prylar, så är det med viss oro inväntar framtiden, kommer Fenix Outdoor att lägga under sig än fler av svenska/skandinaviska tillverkare och distributörer av friluftsprylar? Naturligtvis kan man fortfarande köpa friluftsgrejor på Stadium et c, men de försäljare som är mer specialiserade på friluftsliv tycks köpas upp av Fenix, Friluftsbolaget/Naturkompaniet/Skandinavisk Höyfjellsutstyr t ex.

Det kan medföra
- Bibehållet höga priser (svenska priser på friluftsprylar är högre än priserna stora delar av Europa, och mycket högre än i USA)
- Utarmning av utbudet av friluftsprylar
- Sämre service

Vilket då man skulle kunna tolka som om jag ändå inte är nöjd med Naturkompaniets/Fenixs strategier (som jag tolkar dem).

/Håkan
 
Håkan

Vi arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhet både vad gäller sortiment och service. Att vi ägs av Fenix betyder i vårt fall att vi kan fortsätta och utvckla verksamheten och förhoppningsvis ge er ännu bättre service i framtiden. Vi hoppas att vårt sortiment av 13 till 15 000 artiklar skall täcka de flesta behoven hos våra kunder. Det är också trevligt att läsa att det finns många positiva upplevelser i våra butiker.Vi vill att Naturkompaniet blir plattformen för många människors vardag och ett naturligt ställe att komma till för att inspireras till nya egna äventyr. För visst är friluftsliv härligt, visst höjer det livskvaliten.

Med hopp om ett snart återseende hos Naturkompaniet

Lars Yllman
 
aaaaa; sa:
Håkan

Vi arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhet både vad gäller sortiment och service. Att vi ägs av Fenix betyder i vårt fall att vi kan fortsätta och utvckla verksamheten och förhoppningsvis ge er ännu bättre service i framtiden. Vi hoppas att vårt sortiment av 13 till 15 000 artiklar skall täcka de flesta behoven hos våra kunder. Det är också trevligt att läsa att det finns många positiva upplevelser i våra butiker.Vi vill att Naturkompaniet blir plattformen för många människors vardag och ett naturligt ställe att komma till för att inspireras till nya egna äventyr. För visst är friluftsliv härligt, visst höjer det livskvaliten.

Med hopp om ett snart återseende hos Naturkompaniet

Lars Yllman

Hej, kul att du har hoppat in i diskussionen,

varför ska jag handla mitt MSR XPD hos er när ni tar 75 kr i administrativ avgift? Det är ju inte så att ni inte har MSR: s produkter i ert sortiment.

Jag förstår fortfarande inte poängen med detta, särskilt i ljuset av att ingen annan återförsäljare gör så.

Mvh,

J
 
Pudelns kärna i denna trâd är väl, om jag förstâtt det hela rätt, frâgan om

A: NK som regel belastar slutkunden med en adminstrativ avgift för att skicka varor mellan de olika butikerna

eller

B: det enbart är enskilda butiker / butiks-chefer, med koncernens goda minne, som beslutat att förfara pà detta vis.

eller

C: det enbart är enskilda butiker / butiks-chefer, helt pà eget bevâg och utan koncernens goda minne, som beslutat att förfara pà detta vis.

Tydligen förekommer detta nâgot kund-fientliga beteende hos vissa butiker, och i vissa andra inte, àtminstonde om man ska tro deltagarna i detta forum (och det ska man väl).


Vore därför intresant om Lars ville svara pà just denna ursprungliga fràga, samt eventuellt fundera pà om denna politik ár sà lyckad ur image-synpunkt.

Med vänliga hälsningar

Mats
 
Kan ge ett annat exempel som gör att jag undviker att handla på Naturkompaniet i Linköping:
Förra sommaren köpta vi två sovsäckar för ca 4000 kr hos NK, vi undrade vid kassan om vi kunde få med en kniv för knappt 400 kr på köpet. Efter några telefonsamtal sade expediten att de kunde bara ge rabatt ifall man köpte för mer än 5000 kr.
I samma veva beställde vi cykelväskor från Uteliv i Linköping. De beställde hem så att vi fick titta utan att kräva pengar, ville vi inte ha dem så skickade affären tillbaka dem till leverantören utan att vi "straffades" på något sätt. När vi sedan köpte väskorna fick vi 10% på dem och på allt annat som vi köpte där under resten av året.
Bemötandet skiljer också: hos Uteliv kommer en expedit fram med en gång och undrar vad de kan hjälpa till med och de delar med sig av sina erfarenheter. Säger man att man bara vill titta så låter de en vara. På NK sitter expediterna i kassan och väntar på att man ska komma och hämta dem.
/Stina
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.