Avgifter när man handlar i Naturkompanietbutiker

Hur lång tid kommer det ta innan folk inser att naturkompaniet inte är något att ha?
Jag bemödar mig inte ens att titta på vad de har i sortimentet. Jag går direkt till en annan mindre butik där man vet att personalen är trevlig och försöker sitt bästa för att ge mig en bra deal.
Ödsla inte tid och energi på NK.
mvh/sam
 
Re: Femmans sport fristående? Icke.

Nordesjo; sa:
Så om man skall stödja fristående butiker i Götet är Fjällsport bättre.
Eller den lilla uppstickaren Naturkompaniet ;-)
Ett annat alternativ är ju att gå till Kanotcentrum. :)
Personligen handlar jag nästan bara hos Fjällsport, Femmans Sport och Kanotcentrum i Göteborg. Till det kommer en del postorder men jag är noga med att stödja de butiker jag verkligen vill ha kvar, framförallt Fjällsport men även Femmans Sport och Kanotcentrum. Naturkompaniet undviker jag så långt det är möjligt. Huvudanledningen är nog egentligen att sortimentet är relativt trist...
Femmans Sport är mycket trevligare att göra affärer med än Naturkompaniet. De verkar ha en tämligen fri roll inom Team Sportia, åtminstone vad gäller friluftsartiklar.
När det bara fanns en Naturkompanietbutik i Göteborg var Naturkompaniet ganska bra.
"Förfallet" började dock långt innan Fjällräven tog över...

[Ändrat av haskell 2003-06-10 kl 12:23]
 
Re: Femmans sport fristående? Icke.

Nordesjo; sa:
bash; sa:
Kan rekommendera femmans sport och fjällsport i Göteborg.
Fristående affärer med mycket bra och personlig service!!

Bra butiker - men att kalla Femmans sport för "fristående" är lite väl generöst.

Femmans sport är en Team Sportia-butik. De har över 100 butiker i Sverige - det är fyra gånger så många som Naturkompaniet!
Team Sportia är en bjässe som ju är med om att skapa den oligopolmarknad som vi har i Sverige idag, med dyrare priser än andra länder.

Så om man skall stödja fristående butiker i Götet är Fjällsport bättre.
Eller den lilla uppstickaren Naturkompaniet ;-)

Det hade jag faktiskt ingen aning om, alltid lär man sig något nytt.
Men det går inte att sticka under stol med att butiken är bra..
 
Re: Re: Femmans sport fristående? Icke.

bash; sa:
Det hade jag faktiskt ingen aning om, alltid lär man sig något nytt.
Men det går inte att sticka under stol med att butiken är bra..

Sant!
Diskussionen rör kanske snarare butikernas kvalitet än kedjans storlek, och då vinner Femmans sport.

Fenix Outdoor känns trots allt ondare än Team Sportia.
 
Tror också att Team sportia butikerna är relativt fristående iaf har de varit det tidigare. Vissa av Naturkompaniet butikerna är också fristående även om det kanske inte alltid verkar så :) Tror att Västerås, Uppsala, Gävle och Östersund är franchise butiker. Dock verkar de ganska hårt styrda.

Beställde lite prylar från butiken i Västerås eftersom de inte fanns här i Uppsala. Prylarna kostade bara ett par hundra men var skrymmande så de skickade det som ett paket direkt hem till mig så att jag hade det dagen efter. Tog inget för frakten trotts att den bör ha ätit upp hela vinsten för dem. Blev i detta fall positivt överraskad eftersom jag hade räknat med att betala frakten. Har dock inte samma positiva syn på butiken här i Uppsala så kanske köper jag nästa gång från butiken i Västerås även om det finns här i Uppsala
 
Man bör ju skilja pà privatägda butiker som hänger ihop i inköps/marknadsförings-kooperationer typ Intersport (och Team Sportia, tror jag?)à ena sidan, och butiker som ingàr i ett enda central-styrt företag, som t.ex Naturkompaniet och Stadium, à den andra..

I den första typen av kedjor har de enskilda butikerna i det nármaste en total frihet att válja sortiment och inrikting, medan i den senare gruppen sà bestáms utbud och inriktning centralt.

MNvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-06-10 kl 13:11]
 
naturkompaniet i V-ås

Jag hade beställt en ryggsäck på Naturkompaniet som de inte hade hemma. Så de skickade den på posten till mig och jag behövde inte betala någon frakt heller och så fick jag till och med rabatt på väskan när jag köpte den! med det var nog bara för att jag praktiserade där som jag fick rabatt. Den butiken i Västerås är den bästa butiken jag har vart på de har alla mer kända märken hemma och de har ett mycket brett sortiment och om det är någt man är ute efter och inte finns hemma så kan man lägga en beställning utan extra kostnad. skilland mot den i Örebro där de hade typ bara Fjällräven och det är extremt tråkigt och de hade inte en ända haglöfs pryl hemma mycket dålig stil tycker jag!
 
Dags för en upptrappning?

Håkan K; sa:
12:e e-mailet skickat, inget svar...

Dock har jag fått läskvitto på alla e-mail

/Håkan
Hej Håkan!

Jag har fått så dåliga vibbar av Fenix Outdoor-koncernen att jag i princip helt har slutat att handla på Naturkompaniet. Det händer bara i "nödfall". Likaså undviker jag så gott det går att köpa Fjällrävenprylar...

Men jag har inte helt gett upp hoppet om att man som konsument kan påverka försäljarna. Tyvärr ignorerar de nog ofta besvärliga frågor för att de tror att man bara är en "enstaka gnällspik"...

Därför känner jag mig nästan lite sugen på att själv ställa samma fråga till Naturkompaniet...

De bemödar sig säkert att svara om det börjar trilla in mängder av samtal och e-brev... ;-)

Ha en bra dag!


/JOHAN
 
Ett tips...

/Håkan [/QUOTE]
12:e e-mailet skickat, inget svar...

Dock har jag fått läskvitto på alla e-mail

/Håkan [/QUOTE]

Hade själv problem med en firma för några år sen, inga svar på e-mail. Till slut faxade jag ett stort fax ( tror det var ca 15 kvadratmeter) till dem och det satte fart på dem. Bra med faxmodem ibland.

Mikael
 
Köp en aktie och gå på bolagsstämman

Alla ni som tycker illa om Fenix Outdoor (Fjällräven). Fenix Outdoor är börsnoterat, så köp varsin aktie eller 2 och gå på bolagsstämman och säg direkt till VD och resten av styrelsen vad ni tycker om företaget. Vad jag kan förstå så kan ingen förhindra att man gör på detta sätt.

Per Brune
 
Re: Köp en aktie och gå på bolagsstämman

Brune; sa:
Alla ni som tycker illa om Fenix Outdoor (Fjällräven). Fenix Outdoor är börsnoterat, så köp varsin aktie eller 2 och gå på bolagsstämman och säg direkt till VD och resten av styrelsen vad ni tycker om företaget. Vad jag kan förstå så kan ingen förhindra att man gör på detta sätt.

Per Brune

Det är inga problem att göra så. Finns en del intresseorganisationer som bara äger aktier i vissa bolag för att göra det.

För några år sedan var det en liten tjej som på Ericsson bolagstämma frågade ledningen varför de gjorde så fula telefoner eller något liknande. Tog några år innan de brydde sig om vad hon sagt =)

Så det är kanske dags att någon ställer några frågor till Fenix ledning så kanske vi blir mer nöjda med butikerna om något år =)

Har förövrigt varit några artiklar om dem den senaste tiden i Dagensindustri http://di.se/NoFlash.asp?ArtId=2003\07\12\82365 kolla även in denna http://di.se/NoFlash.asp?ArtId=2003\03\10\73251

Enligt Affärsvärlden behöver det inte heller bli någon dålig investering om man köper fler än en http://www.affarsvarlden.se/sektion.jsp?isinNr=SE0000104788
[Ändrat av johanv 2003-07-16 kl 23:11]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.