Avgifter när man handlar i Naturkompanietbutiker

Sorgligt, men sant. Fjällräven-monopolet förnekar sig inte. Jag har skickat nedanstående e-mail till Naturkompaniet. Ska bli intressant att läsa svaret.

/Håkan

Subject: Administrationsavgifter i butik
Hej,

jag är på jakt efter en liten väska att sätta på avbärarbältet på min ryggsäck. Eftersom jag kände till Fjällrävens QA-system så kollade jag på Naturkompaniets hemsida (ni är ju i samma koncern). Hittade vad jag sökte och åkte ner till Naturkompaniet på stan för att inhandla varorna. Tyvärr fanns bara själva hållaren hemma, men visst väskan kunde man beställa hem. För ca 270 SEK plus en administrationskostnad (?) på 105 SEK.

Vad är detta? En butik som saknar en vara som ingår i butikskedjans sortiment brukar inte ha några större betänkligheter över att ta hem varan víd nästa leverans el. motsv.

Jag har några frågor: Denna extra administrativa avgift, är det ett "olycksfall i arbetet" eller en medveten strategi? Om "olycksfall", när kan det åtgärdas? Om medvetet, har ni för avsikt att lägga på andra avgifter också, för tjänster i samband med köp et c?

mvh
Håkan Karlsson
 
Jag gjorde nyligen en beställning via naturkompaniet på en Haglöfs produkt. Priset i butik blev exakt samma som Haglöfs uppgav när jag ringde till dem. D.v.s. ingen extra avgift.
 
Jag har beställt in damasker, yllebalaklava och vattenhämtare genom Naturkompaniets butik på Sveavägen i Stockholm. Inte i något fall har jag behövt betala något extra.

Det skiljer oerhört mycket vad gäller service och kunnighet hos personalen på olika Naturkompaniet butiker. Kanske det är butikschefen på den lokala butiken som själv tagit beslutet om administrativa avgifter? Ska bli intressant att se vilket svar du får.
 
Har liknande erfarenhet. Var intresserad av en Norröna-byxa som inte fanns i butikens (Naturkomp. på Korsg. i Gbg) ordinarie sortiment. En 'fraktavgift' skulle tillkomma. Däremot kunde Norröna leverera fraktfritt direkt hem till mig. Det är bara att konstatera att servicen varierar mellan olika företag. Har inte råkat ut för liknande bemötande hos andra återförsäljare.
/R
[Ändrat av Surjamten 2003-05-28 kl 14:07]
 
Håkan K; sa:
Jag har skickat nedanstående e-mail till Naturkompaniet. Ska bli intressant att läsa svaret.
Skickade första mailet 28/5, skickade om det den 3/6. Fick ett läskvitto den 4/6. Vem vet, snart kanske man får ett svar oxå...

/Håkan
 
Jag brukar anse att 24 h bör räcka för att svara för ett serviceföretag. Jag vet inte om det hjälper, men efter det så brukar jag skicka ett mail/dygn, bara för att påminna dem.
 
Man tar det man skickade och vidarebefordrar detta, och sen fortsätter man så. För varje dag som går blir antalet headers allt fler och det hela blir till slut så pinsamt för den som får mailen att de svarar.

Fungerar även med fax.

mvh Christian
 
150 kr!

Naturkompaniet på Stora Nygatan i Göteborg ville ha 150 kr för transporten av en Norrönaryggsäck från en butik i Linköping till butiken i Göteborg. Att det var en löjligt hög avgift med tanke på att frakten vid postorderköp är 105 kr och jag då hade fått ryggsäcken hem fattade försäljaren inte. Jag gick då istället till Femmans Sport som beställde hem ryggsäcken utan avgift och ringde mig när den hade kommit in till butiken.

Om en butik vill lägga på hela transportkostnaden på priset för att beställa hem en vara rekommenderar jag att man går till en annan butik eller beställer via postorder. En del av butikspriset motsvarar ju lagerkostnad och risken för att varan ska förbli osåld men vid beställning finns ju inte dessa kostnader och borde därför räknas av på priset. Vid postorderköp får man bättre lagskydd genom Distansavtalslagen.
 
Kan rekommendera femmans sport och fjällsport i Göteborg.
Fristående affärer med mycket bra och personlig service!!
 
Femmans sport fristående? Icke.

bash; sa:
Kan rekommendera femmans sport och fjällsport i Göteborg.
Fristående affärer med mycket bra och personlig service!!

Bra butiker - men att kalla Femmans sport för "fristående" är lite väl generöst.

Femmans sport är en Team Sportia-butik. De har över 100 butiker i Sverige - det är fyra gånger så många som Naturkompaniet!
Team Sportia är en bjässe som ju är med om att skapa den oligopolmarknad som vi har i Sverige idag, med dyrare priser än andra länder.

Så om man skall stödja fristående butiker i Götet är Fjällsport bättre.
Eller den lilla uppstickaren Naturkompaniet ;-)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.