Att rena vatten från bakterier???

marre@linux.nu (martin)

Gäst
Hej
Jag ska resa till NZ och vandra runt. En fin tur som kommer ta ett tag. Men jag har problem med vattnet, hur ska jag rena det, det finns tydligen nån bakterie i vattnet som gör att man blir "as"dålig.
Finns det nåra "preparat" på marknaden som renar vattnet hyfsat snabbt.


/martin
 
Ett förslag.

Hej !

Det jag brukar använda för vattenrening är följande:
-koka vattnet innan man dricker det.
-vattenreningstabletter, typ klortabletter finns att köpa på
appoteket (tror jag). Nacdel vattnet smakar inte riktigt lika
gott efter rening.
-vattenrenings rör, rör/burk annordning som vattnet hälls
igenom och renas, kan användas ett flertal ggr beroende på
modell.
-Egen vattenrenings apparatur med vitmossa, kol osv. kanske
inte direkt annvändbar i NZ.

Vet inte om detta gav dig något eller om de renar de bakterier
som finns i NZ.

MVH Daniel W
 

Robert

Gäst
Vatten renare

Det finns bra vattenrenare att köpa i olika outdoorbutiker, jag kan inte svara på om de tar bort bakterier, men det kan säkert de som jobbar där svara på.


Jag har själv varit i det underbara NZ, och jag klarade mig bra med tabletter (från apoteket eller det militära). Men om du vill att ditt vatten ska se aptitligt ut så rekomenderar jag ett riktigt filter.
 

Cliff Jumper of X3mTeam

Gäst
Aqua-Care

Yo Boy!


Aqua-Care dominerar. Billigt, gott och enkelt!!!!!


Kombinerar Du A-C med ett konventionellt vattenfilter från någon av de ledande friluftsbutikerna är Dunäst intill toksäker.


Aqua-Care är relativt nytt och okänt, men kommer antagligen att dominera marknaden inom några år. Mycket populärt hos militära elitförband och bland proffessionella uthållighetsteam.


A-C kan Du just nu köpa genom vissa Apotek i Sverige.


Good Luck!


/Cliff Jumper of Extremeteam
 

marre@linux.nu (martin)

Gäst
Vad heter tabletterna?

Hej
Undrar bara vad tabletterna heter så att man kan luska lite..
/martin
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Vattenfilter rekommenderas

Jag har använt vattenfilter av "pumpmodell" när jag varit ute i områden där det finns risk för otrevliga saker i vattnet. Det har för det mesta fungerar bra. Det går hyfsat snabbt, och man slipper all bismak. Varning dock för vatten med mycket silt (små mineralpartiklar) eller humus i. Det sätter igen filtret på nolltid, och det går aldrig att få riktigt rent igen. Jag har använt Sweetwater Guardian Microfilter (kan t e x beskådas på: http://www.northernmountain.com/catalog/filters/sweet.html) som jag köpt i USA. Jag har dock aldrig sett detta filter säljas i Sverige. Mer om olika typer av vattenrening kan man läsa på Campmors hemsida: http://www.campmor.com/cgi-bin/ncommerce3/CategoryDisplay?cgrfnbr=253&cgmenbr=226


Om man på NZ har problem med bakterier i vattnet är det väl troligt att det finns filter att köpa i friluftsbutikerna där?


Peter
 

Per

Gäst
Giardia!!!!

Man varnar alltid för Giardia när man åker till N Z. Kan finnas i alla vattendrag som förorenats av djur. I N Z har man något 1000-tal fall/år. Vill man vara säker bör man använda vattenrenare (de flesta är bra välj någon som som är pratiksk). OBS! Giardia är INGEN bakterie!!!

http://www.travelhealth.com/water.htm

http://www.travelhealth.com/giardia.htm
 
Jodtabletter rekomenderas

Tjena. Jag var i NZ i höstas. Jag använde mig av jodtabletter som jag köpte där. Dödar garanterat alla bakterier, parasiter och dylikt. Nackdelen med jodtabletter är att de smakar sådär. En tablett c-vitaminbrus eller någon annan form av smaktillsats ordnar dock det. Fördelen med tabletter är att de är mycket billigare än filter.
Jag skaffade mina i Christchurch, men såg dem överallt.


Ha en trevlig resa/MT
 

ljud.atervinning@swipnet.se (Per A)

Gäst
Puritabs

Tabletterna heter Puritabs och säljs i förpackningar om 48 stycken. En tablett räcker till ca 1 liter vatten, lite beroende av hur förorenat vattnet är.
Fungerar för övrigt mycket bra om man tycker om klor. Annars kan Du ju alltid koka vattnet i minst 2 minuter. Det är mig veterligen det bästa sättet!


/ Per A
 

kallenilsson@email.com (Kalle)

Gäst
Acuacare

I lumpen fick vi ut en liten flaska med en vätska som renade vatten på 1 min. En droppe/deciliter, sedna skarar man om och väntar i en minut. Var vattnet ruskigt smutsigt så tog man lite extra.
Preparatet hette Acuacare.


Ingen av oss blev dålig, vi drack DÅLIGT vatten, så nog funkade det.
 

kamel65@hotmail.com (karin)

Gäst
bråka på apoteket

Man kan använda ett pulver sm heter Kaliumpermanganat (stavas ungefär så). En knivsudd i en liter vatten och låt stå 10 minuter. Pulvret är kraftigt lilafärgat och kan även användas till att göra nödsignaler i snö och till att göra upp eld i kombination med glykol.
 

209753 (Patrik jonson)

Gäst
Hmmm

Kan man inte bli lite "magsjuk" om man får i sig lite förmycket kaliumpermanganat??
Sedan är ju det så att för mycket av ämnet färgar allt lila??


//Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonny69 rena vatten Friluftsmat 31
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
nenonen Rena vatten? Friluftsmat 10
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
labbman Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten... Friluftsmat 19
Iggle konservera/lagra vatten? Friluftsmat 82
Still Alive Dricka vatten från sjö med algblomning? Friluftsmat 28
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2
Öhrnell Metamat - gourmet på 4 dl kokhett vatten? Friluftsmat 13
Damberg Ziplock som tål kokande vatten? Friluftsmat 22
avslutad120523 Bevara vatten - hur länge ? Friluftsmat 9
micke112 Vatten Friluftsmat 8
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
jamo Dricka vatten från Mälaren? Friluftsmat 10
Wolf25 Vad simmade i mitt vatten? Friluftsmat 13
benny_bennytall.nu Dricka vatten i naturen? Friluftsmat 1
ballmtbk_22 VATTEN på låglandstur? Friluftsmat 9
Staffan Andersson Vatten? Friluftsmat 24
sma Vatten, bäst före? Friluftsmat 2
Sportbil Idiotfråga om vatten Friluftsmat 46
realout friskt vatten i asien? Friluftsmat 1
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
1145 Matlagning med bräckt vatten? Friluftsmat 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.