Att paddla långt,,,eller inte.

Hur funkar trampdriften?

Har ju sett på dina tidigare inlägg att du skaffat Hobien med fot-drift. Vore intressant at höra vad du tycker om den, när du nu tydligen haft den en sommar. Kan du inte skriva ett nytt inlägg med allmän recension av trampdriften, kombinationen med segel osv? Hur känns det att trampa fram, hur har grejorna hållit osv?

hälsningar Jens
 
2-3 mil är kort

Jag varierar paddelsträckan med sällskapet, självklart får den i gruppen som paddlar långsamast bestämma sträckan och tiden. Själv så tycker jag att 2-3 mil är en kort dagsdistans. Har jag med mig en jämnsnabb paddlare så hinner jag lätt paddla 3 mil och hinna med strandhugg och promenader. Jag hinner oftast med 2,5-3 mil innan lunch och kan sen bestämma om jag ska ägna dagen åt bad och god mat eller paddling.
 
Jag får nog skriva en längre recension, jag ska bara samla tankar och intryck lite så kommer den.


Magnus:
Ala har vi olika förutsättningar och jag önskar också att jag först och främst skulle kunna ta 2-3 mil i ett svep och därefter kunna gå.
 
Är det inte bara en fråga om att träna och paddla liute mera?!?!

Förra året paddlade jag från Örskär och norrut och har nu inga problem att sitta 4-5 timmar i kajak. Paddlade förra veckan med några andra och blev förvånad hur ofta vi skulle gå ur kajaken. Kände att jag knappt hunnit sätta mig.....

dvs. gränserna förskjuts hela tiden .....vill du paddla längre är mitt tips att träna på det... och testa att göra det 30 ggr under en säsong och se om det förändrar duin uppfattning....

Finns en DVD "Jag paddlar" där man pratar om att ingen människa går och ställer sig på ett Gym och drar i ett verktyg 10000 ggr otränad, MEN när vi paddlar så gör vi det. Jag tror det är det samma med att vara bekväm i kajak se det som en övningsgrej

prod_dvd_jagpaddlar.jpg
 
Jag paddlar gärna långt (men just nu var det länge sen!), men distans och hastighet är ju inte ett självklart självändamål.

Var och en paddlar ju efter sina förutsättningar och önskemål, och även om man kan ha en långsiktig ambition att ändra sig, så kan man ju ändå se till att vara den som har roligast på sina turer - genom att ha en lagom målsättning.
/Bror Duktig
 
Är det inte bara en fråga om att träna och paddla liute mera?!?!

Förra året paddlade jag från Örskär och norrut och har nu inga problem att sitta 4-5 timmar i kajak. Paddlade förra veckan med några andra och blev förvånad hur ofta vi skulle gå ur kajaken. Kände att jag knappt hunnit sätta mig.....

dvs. gränserna förskjuts hela tiden .....vill du paddla längre är mitt tips att träna på det... och testa att göra det 30 ggr under en säsong och se om det förändrar duin uppfattning....

Finns en DVD "Jag paddlar" där man pratar om att ingen människa går och ställer sig på ett Gym och drar i ett verktyg 10000 ggr otränad, MEN när vi paddlar så gör vi det. Jag tror det är det samma med att vara bekväm i kajak se det som en övningsgrej

prod_dvd_jagpaddlar.jpg

Om du läst tråden från början hade du sett att jag är så långt ifrån genomsnittspaddlaren man kan komma. Jag har skador i rygg-axlar-nacke som gör att jag inte kan, eller får tumma på marginalerna för mycket för har jag otur hamnar jag i rullstol resten av livet pga. överansträngning som leder till att vissa saker händer i kroppen. Det kan bara säga "KLICK" och sen är det slutpaddlat för min del, och slutvandrat med.
 
Instämmer med Thureb och Mezzner.

Nu har det inte blivit så mycket på några år med småbarn och diverse annat emellan. Så nu känner jag mig otränad för långtur. Men jag kommer igen :)
När jag paddlade aktivt kunde jag köra 2-4 mil på en dag, en annan dag gled jag mest runt längs stränderna. Spanade på minkar, ormar, rådjur och annat längs stränderna. Gick iland och tog en promenad runt ön och badade lite. Båda har sin tjusning.
 
Jag har också en Hobie med trampor.

Talar man om fart så kan väl inte Hobien anses annat än trög. Min Adventure är trots allt 70 cm bred, 4,88 lång och väger 28 kg olastad, plus själva pedaldriften 3 kg.
Men talar man om distans så har det väl också lite att göra med hur många timmar man står ut med dels att sitta i kanoten och dels orka framföra den.

Komforten är faktiskt rätt bra och pga att man använder större muskelgrupper när man trampar så orkar man lite längre. Jag kan hålla jämn fart utan att egentligen ta vilopauser alls ganska länge. Sen vill man ju äta, bada och pinka osv så pauser blir det ju ändå.

Jag tror att jag hellre sitter och trampar min Hobie ett hårt motvindspass än paddlar en snabbare kajak i samma situation.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat medlemskap 1003 Paddla länge kanske, inte långt... Paddling allmänt 9
Björn_L Paddla långt???... Paddling allmänt 1
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.