Att fjällvandra själv - risker eller inte?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej, tack.
Alla har vi olika utmaningar och svårigheter i vårt utförande av vandringar.
/ Lars Hannerfors
Precis, olika för olika individer. Ensam är inte per automatik utsatt och med sällskap är inte samma som i säkerhet. Men faller man eller drabbas av sjukdom då kan det hjälpa att ha människor i närheten, tajming i vissa fall kan vara avgörande för överlevnad.
Samtidigt när jag är ensam är jag mer eftertänksam och tar det lilla lugna. I sällskap kan jag tappa fokus totalt.

Precis, olika för olika individer. Ensam är inte per automatik utsatt och med sällskap är inte samma som i säkerhet. Men faller man eller drabbas av sjukdom då kan det hjälpa att ha människor i närheten, tajming i vissa fall kan vara avgörande för överlevnad.
Samtidigt när jag är ensam är jag mer eftertänksam och tar det lilla lugna. I sällskap kan jag tappa fokus totalt.
Jag har varit med och planerat och varit ledare åt en grupp på 20 personer. Då var jag fokuserad hela den vandringen, men skulle jag ha gått med som en i gruppen hade jag nog tappat fokus.

Jag har varit med och planerat och varit ledare åt en grupp på 20 personer. Då var jag fokuserad hela den vandringen, men skulle jag ha gått med som en i gruppen hade jag nog tappat fokus.
Roller i en grupp är också viktiga, har man ansvar för andra människor då skärper man sig. Jag personligen utsätter mig inte för ledarrollen.
Fast den sommaren vill jag visa Sarek för min dotter så jag får tänka ut en strategi, både njuta av vandringen o vara en som leder. Det bli nog en riktig utmaning för den utpräglade ensamvandraren som jag är.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips