Att fjällvandra själv - risker eller inte?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Hej, tack.
Alla har vi olika utmaningar och svårigheter i vårt utförande av vandringar.
/ Lars Hannerfors
Precis, olika för olika individer. Ensam är inte per automatik utsatt och med sällskap är inte samma som i säkerhet. Men faller man eller drabbas av sjukdom då kan det hjälpa att ha människor i närheten, tajming i vissa fall kan vara avgörande för överlevnad.
Samtidigt när jag är ensam är jag mer eftertänksam och tar det lilla lugna. I sällskap kan jag tappa fokus totalt.

Precis, olika för olika individer. Ensam är inte per automatik utsatt och med sällskap är inte samma som i säkerhet. Men faller man eller drabbas av sjukdom då kan det hjälpa att ha människor i närheten, tajming i vissa fall kan vara avgörande för överlevnad.
Samtidigt när jag är ensam är jag mer eftertänksam och tar det lilla lugna. I sällskap kan jag tappa fokus totalt.
Jag har varit med och planerat och varit ledare åt en grupp på 20 personer. Då var jag fokuserad hela den vandringen, men skulle jag ha gått med som en i gruppen hade jag nog tappat fokus.

Jag har varit med och planerat och varit ledare åt en grupp på 20 personer. Då var jag fokuserad hela den vandringen, men skulle jag ha gått med som en i gruppen hade jag nog tappat fokus.
Roller i en grupp är också viktiga, har man ansvar för andra människor då skärper man sig. Jag personligen utsätter mig inte för ledarrollen.
Fast den sommaren vill jag visa Sarek för min dotter så jag får tänka ut en strategi, både njuta av vandringen o vara en som leder. Det bli nog en riktig utmaning för den utpräglade ensamvandraren som jag är.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips