att bryta armen

någon med erfarenhet av hur omständigt det är att återhämta sig? Hur lång tid efter avgipsning innan man kan belasta? Vågar jag klättra lätta leder med stora grepp så länge det inte gör ont?

Jag trillade nästan av stolen när sjukgymnasten sa att jag inte behöver oroa mig, jag kommer kunna klättra som vanligt lagom till sommaren!
 
armar

har brutit båda armarna. Beror självklart på vad det är för slags fraktur. Dessutom beror det på din ålder hur lång tid det tar att läka. Men det borde vara bra till sommaren. Gör det ont är det bara att sluta klättra. Det är inte så att armen bara helt plötsligt går av igen om du provat att klättra för tidigt, utan det känns bara ömt.

Bröt dessutom benet i långfingret i handen i Oktober. Behövdes inte gipsas men gjorde jävligt ont. Brukar hänga i en balk i taket och göra pull-ups. Var dum nog att 3 dagar efter jag brutat handen, glömde jag bort att jag har ont, går fram till bjälken och hoppar upp far att ta tag i den, det gjorde sjukt ont, mycket ondare än att bryta en arm. Gör inte så.
 
Re: armar

Carlarmfelt; sa:
Gör det ont är det bara att sluta klättra. Det är inte så att armen bara helt plötsligt går av igen om du provat att klättra för tidigt, utan det känns bara ömt
. Tack för svaret, läkare utan "idrottsexpertis" har en viss förmåga att vilja läxa upp en så fort man berättar att man gillar att klättra (de har nog mission impossible-bilden i bakhuvudet och tycker man får skylla sig själv)

Guud vad skönt att höra! Armstyrkan kommer snabbt tillbaka, antar jag, men hur är det med fingerstyrkan? Måste jag börja från noll igen? Om armarna kommer igen snabbare än fingrarna så gäller det väl att ta det riktigt försiktigt på crimp/pinch leder så jag inte byter ut armen mot en fingerskada istället =(

(man tänker ju att nu ska jag ta det lugnt och bara klättra stora grepp, men likt förbannat hänger man där och kämpar med en crimp. Huvudet säger att man borde släppa men handen vägrar)
 
Det det cool...

Styrkan kommer nog snabbt tillbaka men var försiktig då leder och senor inte byggs upp lika snabbt... och sådana skador kan vara svårläkta.
 
Still confused, but at a higher level

Tråkigt, men det ordnar sej förmodligen till sommaren!

Läkningen beror på fr a dessa faktorer: var brottet sitter, hur länge sen det hände, din ålder och om läkningen är normal.
Det tar också ett tag innan musklerna och senorna hämtat sej förstås.

Läkningen bedömer man också med kombinationen röntgen och läkarundersökning, och när ömheten vid tryck och böjning är borta så är det "ganska starkt", även om röngenbilden ännu inte blivit normal, eftersom röntgenbilden "släpar efter lite" så att säja.

Ibland blir det lika starkt som före brottet, ibland svagare, aldrig starkare (tvärtemot den allmänna uppfattningen).

Alltså: Jag vet inte hur det är för just dej. Du ska förstås fråga din läkare. Kanske får du inget klart besked, (vilket kan vara helt rätt).
Och använd det egna omdömet förstås.

Förmodligen kan du klättra nära fullt i sommar.
MEN ett brott som inte läkt helt KAN brytas upp plötsligt vid för hög belastning, eller ge efter successivt vid långvarig upprepad belastning (utmattningsbrott).

Det slutliga resultatet vad gäller styrka, rörlighet, svullnad, smärta ser man grovt sett efter 1 år.

F ö är en vanlig variant när det gäller elitidrottares skador att säja tex "du kan spela om tre månader" när man tror att det kan ta TVÅ månader. Och om det då tar just två månader, eller 2,5 månader, så är alla nöjda, idrottsmannen med att han kom tillbaka snabbare pga sin goda fysik och vilja, sjukgymnasten för sin rehabiliterande insats och läkaren med att alla andra är nöjda med just denna utmärkta idrottsläkare...
 
Om brott

Mycket klokt i tråden - vill bara lägga till några erfarenheter.

Att bryta något ät inte så farligt - det är mjukdelsskadorna (muskel, sena osv) som man skall hålla koll på.

Benbrott läks efter ganska fasta regler (ålder, skadetyp) medan skador på muskelfästen och senor kan djävlas på många olika sätt.

Mitt råd är att du tar noga reda på hur skadan ser ut (fråga tills de inte orkar förklara mer...) och därefter planera din rehabiliteringsträning.

Med risk för att låta som en knäppskalle - se också till att äta ordentligt och lev sunt under läkningsprocessen. Viktigare än vad folk tror.
 
Tjena Malin!

Var det ett försök på Flash eller Onsight du fixade till armen på? Hoppas du blir bra snart och kan ta båten till världens klättermecka (..finland..) i sommar :) Här finns myckat att Onsighta för dig!

Pikaista paranemista! ..kunde man säga.

stef
 
keep on dreaming

Bröt vänster armen när jag var typ sex år..tycker forfarande att den beter sig tveksamt i klätter sammanhang,den till och med ser smalare ut, öhh, eller rättare sagt inte lika kraftig ut som den högra.Finns det nån gammal klätter huskur för att snabbt maximera
armstyrka,företrädesvis vänsterarmsstyrka?
Farbror krabba
 
suomi-enkeli; sa:
Tjena Malin!

Var det ett försök på Flash eller Onsight du fixade till armen på? Hoppas du blir bra snart och kan ta båten till världens klättermecka (..finland..) i sommar :) Här finns myckat att Onsighta för dig!

Pikaista paranemista! ..kunde man säga.

stef
Hej! vad kul att komma o hälsa på dej =) Nej det var inte i klättersammanhang jag bröt armen som tur var, det var snowboarden =( Jag tänker åtminstone börja klättra med vänsterarmen, jättebra för att utveckla fottekniken tydligen ;)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.