ATC till tvillingrep?

En samvetsfråga:
Skulle ni använda en BD ATC eller ATC-Guide som repbroms till 7.5 mm tvillingrep vid multipitch tradklättring?
Tillverkaren anger att bromsarna passar till rep från 7.7 till 11 mm i diameter.
 
Absolut inte. Du kan ge mig repen för destruktion. Och ATCn. :)

Mer på allvar - stora frågan är väl om automatläget funkar, dvs om den låser tillfredställande vid säkring av andreman. Vid säkring av försteman är det mer en fallande skala där du själv får avgöra om friktionen duger. Testa?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Vet inte om jag skulle vilja klättra med 7.5 mm rep ens. :)
Vad är det för märke o modell? Har inte sett något så tunnt tror jag. Har känt på 7.9 mm och redan där börjar det ju kännas som ett snöre mer än rep. Tycker mina 8.6 mm är tunna nog.

Edit: Såg en rekommendation att inte använda vanliga bromsar på så tunnt rep. Verkar vara Reversino som gäller.
 
Absolut inte. Du kan ge mig repen för destruktion. Och ATCn. :)

Mer på allvar - stora frågan är väl om automatläget funkar, dvs om den låser tillfredställande vid säkring av andreman. Vid säkring av försteman är det mer en fallande skala där du själv får avgöra om friktionen duger. Testa?
:)

Det är mest en filosofisk fråga inför ett eventuellt införskaffande av nya rep, så att testa själv är inte riktigt aktuellt. Ville bara veta ifall det fanns några som redan hade testat, och vad de tycker. :)

Själv är jag väl mer bekymrad över förmågan att hålla ett förstemansfall.
Om man kan hålla en fallande etta, så kan man väl säkra tvåan som vanligt om inte autmatlåsningen funkar.

Vet inte om jag skulle vilja klättra med 7.5 mm rep ens. :)
Vad är det för märke o modell? Har inte sett något så tunnt tror jag. Har känt på 7.9 mm och redan där börjar det ju kännas som ett snöre mer än rep. Tycker mina 8.6 mm är tunna nog.

Edit: Såg en rekommendation att inte använda vanliga bromsar på så tunnt rep. Verkar vara Reversino som gäller.
Jag har kikat på något från Mammut eller Beal.
Men det är väl det som vanligtvis är skillnaden mellan halvrep och tvillingrep?
Halvrep ligger vanligtvis kring 8.5 mm, medan tvillingrep kan gå ner under 8 och ner mot 7.5.
 
Inge vidare svar på just din fråga, men jag har en reversino till tunna rep... Har inga fångat någon ledfall med den men den känns bättre för tunnare rep. Har dock inga prövat med så tunna som du nämner. Är du riktigt sugen på tunna rep så kan det vara värt att kika på en reversino.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Mammut tilverkar en broms men liknande guide lösning som tar 7,5 mm "mammut smart alpin 7.5 - 9,5" en fördel/nakdel är att den är hjälp låsande vid normalt användande.
 
Jag har inte använt tvillingrep men väl dubbelrep i min Reverso av generation ett, med erkänt låg friktion. På tips från okänt håll klippte jag i den och repen i två likadana karbiner, i stället för en, om det fanns risk för lite längre förstemansfall. Jag har inte utvärderat metoden eller sett tester nånstans men det KÄNDES i alla fall som att friktionen ökade påtagligt.
Jag ger inte det här som ett tips till trådstartaren nu, min känsla kanske inte stämde, det är ju också möjligt att friktionen ökar farligt mycket med vissa bromsar. Men det kanske är ett möjligt testområde för Climbrob?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.