Vilken repbroms till tunna rep?

Halloj!

Undrar över den bästa repbromsen för tunna och isiga rep? Jag har en Black diamond ATC guide som jag är väldigt nöjd med. Men den jag är lite tveksam till den när det kommer till tunna rep. Köpte mig somras ett par BEAL Ice Line 8,1 mm som jag nog skulle ville matcha med en annan repbroms till vinterns isklättring.

Så vad rekomenderas?

BD atc guide rekommenderas :) alternativt dmm bugette om man inte bryr sig om guide läget eller bara använder den för säkring från botten.

Guiden fungerar utmärkt från personlig erfarenhet med Ice lines så du behöver inte köpa en ny broms. Den går bra att fira med också

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag använder med Petzl Reverso III, men läste nyligen att de inte garanterar självlåsning i Reversoläge på just tunna och isiga rep. I tester så hade repet ändå glidit lite. Antar att det borde gälla för ATC Guide också, eftersom de är uppbyggda likadant? Eller låser ATC bättre i de situationerna? Och isåfall varför?

Jag vet inte om man längre kan köpa reversino nu när reverso III finns, men jag använder den uteslutet till tunna twin/dubbelrep. Jag vet dock inte om den också gled i testet nämnd i inlägget ovan. BD guiden använder jag på tjockare rep.

Jag använder med Petzl Reverso III, men läste nyligen att de inte garanterar självlåsning i Reversoläge på just tunna och isiga rep. I tester så hade repet ändå glidit lite. Antar att det borde gälla för ATC Guide också, eftersom de är uppbyggda likadant? Eller låser ATC bättre i de situationerna? Och isåfall varför?
Det är väl därför man aldrig ska släppa taget om den passiva änden på repet när man säkrar?

Använder ATC Guide till något dubbelrep kring 8-8.5 mm.
Vet inte om den låser bättre eller sämre än Reverson, men jag anser att den är Tillräckligt Bra (TM)
Har klättrat is med den kombinationen i minst 4 år, firat och säkrat både uppifrån och nerifrån utan problem. Har ingen aning om ifall den är garanterat 100% självlåsande på isiga rep, och jag har inga planer på att ta reda på det heller.

Skönt att få så många positiva svar om ATC:n. Även om det är kul att köpa ny grejer behöver man ju inte göra det i onödan. Det blir helt enkelt att prova så snart tillfälle ges.
Och då självklart inte släppa särkingshanden!

Var noga med att kolla så du trär repet åt rätt håll bara (följ den etsade beskrivningen), när du hänger upp den i det "självlåsande" läget för att säkra uppifrån :)

Var noga med att kolla så du trär repet åt rätt håll bara (följ den etsade beskrivningen), när du hänger upp den i det "självlåsande" läget för att säkra uppifrån :)

Jopp, Ta för vana att provdra i andremannens rep innan du ropar "säkring klar". Det är lätt gjort att trä repet bak och fram.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips