Bästa dubbelrep för alpin klättring och is?

Hej!

Jag ska inhandla mina första halvrep som ska användas i Chamonix i första hand, och behöver lite hjälp att välja rätt. Det ska vara lätta och någorlunda tunna, gärna hålla länge och klara av vassa kanter som ju förekommer en del där nere. De kommer mest användas till mixade turer och ska inte vara delvis anpassade för att kunna användas som enkelrep.

Jag har kollat på bl a Petzl Paso 7,7 mm och Beal Gully 7,3 mm, är de båda kanske lite för klena när det kommer till ogästvänliga formationer?
Har vi några erfarenheter av rep som Beal Ice Line 8,1 mm eller Beal Cobra 8,6 mm?

Dela gärna också med er av tips på rep ni själva har använt och tyckt om.

Tack
/Paul

Jag har ett par Ice line som jag använder för långturer på klippa. De har utmärkt kvalitet och låg friktion. Absolut trevliga att klättra med.

Köpte dem i fjol efter att mina Edelrid Flycatcher 6,9 skadades allvarligt av just firning över en vass kant... Det var för övrigt alldeles utmärkta rep, dock ganska benägna att tvinna sig innan man fick in handlaget.

Sedan den incidenten firar jag inte över vassa kanter alls, och knappast heller i okänd terräng.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
All utrustning o alla säkringar duger utmärkt så länge inget händer. ;)

Haken är väl att förr eller senare åker man ändå alltid på klättring och firning som inte går över fast o "ovass" klippa. De tunna isrepens töjning gör dessutom att reprörelserna när man firar över kanter blir ändå större.

Tycker viktökningen för ett kunna ha med ett lite kraftigare dubbelrep är helt ok, framför allt om man rör sig mest på klippa. Har hellre marginal på repsidan än på mycket annat i packningen.

Beroende på område kan man också fundera på vilken längd man ska ha så man inte behöver dra en massa och bära ett halvkilo extra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips