Vilken repbroms till tunna rep?

Halloj!

Undrar över den bästa repbromsen för tunna och isiga rep? Jag har en Black diamond ATC guide som jag är väldigt nöjd med. Men den jag är lite tveksam till den när det kommer till tunna rep. Köpte mig somras ett par BEAL Ice Line 8,1 mm som jag nog skulle ville matcha med en annan repbroms till vinterns isklättring.

Så vad rekomenderas?
 
BD atc guide rekommenderas :) alternativt dmm bugette om man inte bryr sig om guide läget eller bara använder den för säkring från botten.

Guiden fungerar utmärkt från personlig erfarenhet med Ice lines så du behöver inte köpa en ny broms. Den går bra att fira med också
 
Jag använder med Petzl Reverso III, men läste nyligen att de inte garanterar självlåsning i Reversoläge på just tunna och isiga rep. I tester så hade repet ändå glidit lite. Antar att det borde gälla för ATC Guide också, eftersom de är uppbyggda likadant? Eller låser ATC bättre i de situationerna? Och isåfall varför?
 
Jag vet inte om man längre kan köpa reversino nu när reverso III finns, men jag använder den uteslutet till tunna twin/dubbelrep. Jag vet dock inte om den också gled i testet nämnd i inlägget ovan. BD guiden använder jag på tjockare rep.
 
Jag använder med Petzl Reverso III, men läste nyligen att de inte garanterar självlåsning i Reversoläge på just tunna och isiga rep. I tester så hade repet ändå glidit lite. Antar att det borde gälla för ATC Guide också, eftersom de är uppbyggda likadant? Eller låser ATC bättre i de situationerna? Och isåfall varför?
Det är väl därför man aldrig ska släppa taget om den passiva änden på repet när man säkrar?

Använder ATC Guide till något dubbelrep kring 8-8.5 mm.
Vet inte om den låser bättre eller sämre än Reverson, men jag anser att den är Tillräckligt Bra (TM)
Har klättrat is med den kombinationen i minst 4 år, firat och säkrat både uppifrån och nerifrån utan problem. Har ingen aning om ifall den är garanterat 100% självlåsande på isiga rep, och jag har inga planer på att ta reda på det heller.
 
Skönt att få så många positiva svar om ATC:n. Även om det är kul att köpa ny grejer behöver man ju inte göra det i onödan. Det blir helt enkelt att prova så snart tillfälle ges.
Och då självklart inte släppa särkingshanden!
 
Var noga med att kolla så du trär repet åt rätt håll bara (följ den etsade beskrivningen), när du hänger upp den i det "självlåsande" läget för att säkra uppifrån :)
 
Var noga med att kolla så du trär repet åt rätt håll bara (följ den etsade beskrivningen), när du hänger upp den i det "självlåsande" läget för att säkra uppifrån :)

Jopp, Ta för vana att provdra i andremannens rep innan du ropar "säkring klar". Det är lätt gjort att trä repet bak och fram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil vilken jacka är lämplig till vinterklättring? Isklättring 15
more_anduhen Raptor Crampon vilken sko?? Isklättring 3
Kretz Vilken Broms? Isklättring 1
trod Passar Petzl trigrest till DMM`s isyxor? Isklättring 2
red_tag2002 Fil till yxorna Isklättring 12
Pumba Isklättring 11-29 till 12-2 Isklättring 0
hebbe Titan- eller Laser-blad till BD-yxor? Isklättring 7
kjpil Replagskamrat till Njupeskär i mars Isklättring 0
johnliungman Griprest till Axar Isklättring 6
slob Bil till Rjukan från Göteborg Isklättring 1
frapp Någon som ska till rjukan? Isklättring 1
slob Bilplats till Rjukan Isklättring 0
slob Partner(s) till Rjukan, 19-21a december. Isklättring 1
hultis Plats i bil till Rjukan Isklättring 8
CS Skor till BD Raptor stegjärn? Isklättring 2
Ka Plats till Rjukan nu i helgen! Isklättring 0
multisport Platser över till Rjukan Isklättring 1
multisport Nån som vill åka med till Klövsjö? Isklättring 1
mickere Handskar till isklättring? Isklättring 10
Tomas Odhult Plats i bil till Rjukan 13 - 17/4 Isklättring 0
bredberg Nån som vill med till Valdres, Norge ikväll => 4dgr? Isklättring 0
bredberg Replagskompis wanted till Laerdal ons2/3-sön6/3 Isklättring 0
Sverkerm Vill klättra Mount Blanc ngn som känner till... Isklättring 2
bredberg Sökes: sällskap till Stora Sjöfallet i påsk Isklättring 0
fritte3 2-3 platser lediga i bil till Rjukan 11-14/3 Isklättring 1
Tomas Odhult Plats i bil till Rjukan 3-7/3 Isklättring 0
fritte3 Nya Charlet Quark Ergo till salu Isklättring 1
Ka BD-remmar till Grivel light machine Isklättring 3
monkeyboy Klövsjö/Fettjåfallet när fryser det till? Isklättring 2
IznoGoud Bilplats till Isklätterveckan, Stora Sjöfallet Isklättring 0
lumpi skridskoakning till isklättring Isklättring 0
Per J Blad till Axar Isklättring 4
A.S. Isyxa till både isfall och alpin? Isklättring 6
Anders77 Stegjärn till telispjuck?? Isklättring 5
Sobril Sista minuten till Hemsedal.. Isklättring 0
style0 Skicka länkar till mig!!!(läs varför...) Isklättring 3
5668 Snabbkoppling till Isyxa? Isklättring 1
Känner någon till bra isklättring runt STO-området Isklättring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.