Asfalt eller grus på vägen?

Skall ut och cykelsemestra genom landet och vill undvika grusvägar.

1) Är det någon som känner till om det finns en vägkarta där det är angivet om underlaget är asfalt, grus eller något annat?

Jag har varit i kontakt med Vägverket och de hade ingenting....konstigt nog!

2) Om det inte är någon som känner till detta så vill jag undersöka möjligheten att göra en sådan, genom att en massa cyklister rapporter om vägarna i sin närhet.

Är det någon mer än jag som tycker detta är en bra idé?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Motorcykelkartorna?

Mycket bra projekt.

Om jag minns rätt så finns det relativt dyra motorcykelkartor i lämplig skala som har denna information. Liber förlag

http://www2.liber.se/module/ibh/titel/show_titel_text.jsp?p_titel=13344113&p_text=Standard

En annan grupp som är i stort behov av sådan information är rullskridskoåkare det finns > 600 färdrapporter med sådan information på SSSKs hemsida.

http://www.sssk.se/databas/hjul/hjul-v12.asp

Rapportera gärna vad du hittar och vad du gör av informationen.

Ett sätt att lägga upp detta är att använda Metroguidekartan över Europa från Garmin och lägga upp rutter med lämpligt vägnät samt göra skärmdumpar och publicera på http://www.

Denna karta finns på CD för användning på PC Handdator/Kart-GPSer.

http://www.sportmanship.se/adfinity.aspx?pageid=422

Hälsningar Thure

[Ändrat av thureb 2004-05-14 kl 10:43]

Bre ide!
Sådana cykelkartor finns i Danmark och Tyskland, konstigt att det inte finns här (vi har frågar cykelfrämjandet för några år sedan).
Jag har info om en del vägar i Östergötland och NÖ Småland. Meddela när du börjar samla info så skickar jag ett mail.
/Stina

Börja med cykellederna?

Det borde gå att relativt enkelt ta reda på vilka av cykellederna som är exklusivt på asfalt samt göra rutter av dessa enligt mitt tidigare inlägg.

En sådan personlig favorit är Ginstleden i Halland som är 99% asfalt och där det lätt går att göra små omvägar kring de två km-långa sträckorna med grus.

Thure

Tidigare var det nog problem med att informationen snabbt blev inaktuell, p g a att man asfalterade så många grusvägar. Men det har de ju inte råd med längre så nu är nog sådan här information mera stabil.

Fredrik S; sa:

Läste avsnittet om Östergötland och jag är inte så imponerad. Ex: Göta Kanal-leden. Författarna har koncentrerat sig enbart på biltätheten och struntat i underlag eller framkomlighet. Det står inte att det är asfalt på vägarna söder om Borensberg eller runt Roxen. Det står inte att det är bra grusväg mellan Borensberg-Berg. Det står inte att det är dåligt underhållen grusväg med stora stenbumlingar eller stig full med stenbumlingar mellan Norsborg-Söderköping. Det är sådant jag också vill veta!
/Stina

MC-kartan är bra

Motorcykelkartan som Thureb nämner ovan är bra. Jag har själv haft nytta av den när jag varit osäker på om vägen är belagd eller inte. Dessutom är alla fik längs vägarna utmärkta på kartan. Vägar som gillas av motorcyklister tycks vara de samma som är bra för cykling. Dvs de går utanför de stora allfarvägarna, ofta i ett vackert kulturlandskap. Skalan 1:600 000 är iofs för liten så det är bra att komplettera med Röda kartan i 1:250 000.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips