Artfjället

Om en vecka 18-19/8 åker jag upp och vandrar runt i artfjällsområdet.
Om någon varit i området nyligt.
Är det mycket vatten i jokkarna och tjärnarna eller räknas det som ett normalår?
Kring Storfjället verkar det vara en del snö, hur ser det ut på Artfjället?
 
Har inte gått där i år, men vill ge dig ett varningens ord: sök inte tältplats i dalen sydväst om Snjåka, det är bara miltals med våtmark (det var det åtminstone förra året). Det blir så tråkigt att gå ner i dalen sent på kvällen och inse att man måste gå ett par timmar till för att kunna slå upp tältet...
 
Har inte gått där i år, men vill ge dig ett varningens ord: sök inte tältplats i dalen sydväst om Snjåka, det är bara miltals med våtmark (det var det åtminstone förra året). Det blir så tråkigt att gå ner i dalen sent på kvällen och inse att man måste gå ett par timmar till för att kunna slå upp tältet...

Ok Tack för tipset.
 
Tänkte hålla mig väst om långfjället och väst och nord om Snjåka. Beroende av väder m.m. Är där för att ta det lugnt och njuta. Jag bestämmer efterhand vad det blir. Minst en topp blir det i alla fall.
 
Att vandra uppe på Långfjället är en upplevelse i vackert väder. Missa inte blomsterravinen vid Sattevierra(?).

Håkan F
 
Min far hade visst inte varit uppe på artfjället utan på Jo fjället och sedan början på Kungsleden, men tyckte att det generellt var bra med vatten i bäckarna i Hemavan just nu, om det hjälper dig något.
 
Tältplats

Vi gick på Artfjället veckan efter midsommar. Tältade två nätter väst om Snjåka med fantastisk utsikt. Därifrån gick vi upp på några närliggande toppar.
Vårt röda Nallo tält är en liten prick i mitten av fotot.
Artfjället är fint! Planerar att vandra mera där.
Go tur!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    53.6 KB · Visningar: 339

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.