Armstrong dopad?

Jonas P; sa:
Strykarräven; sa:
Det handlar inte bara om världseliten, doping kan lätt bli en "gräsrotsfråga", om flertalet tävlande och t o m elitmotionärer börjar dopa sig.

Har redan blivit? Nu vet jag inte var man ska dra gränsen mellan elit och gräsrot, men det var ju faktiskt en cyklist som blev avstängd efter att ha lämnat ett positivt prov på Veteran SM i cykling!

Sen kan jag se scenariot med dopingkontroll på SM i segling, framför allt vissa kölbåtsklasser... Hua, där skulle det stora flertalet åka dit! ;-)

Mezzner: Det beror på vad man tar för preparat, men många är narkotikaklassade, vilket betydar att det är olagligt, även om man inte tävlar... Just ryssfemmor är tex inte tillåtna...

Jo, jag var otydlig - men det var det jag menade med att ryssfemmorna var ett dåligt exempel.
Men som jag skrev, om man tänker sig att innehavet i sig inte är olagligt, så...

Fast i princip är det ju förstås svaret på frågan - är det inte en i sig olaglig drog är det förstås tillåtet. Fuskmomentet uppstår ju vid själva tävlandet.
 
Mezzner; sa:
Apropå test på gym, av civilister (?):
Om man bortser från en massa aspekter, och tycker att man vill t ex klättra bättre*, och trycker i sig ryssfemmor för att bli starkare, är det otillåtet om man inte tävlar?

Ryssfemmor var inget bra exempel, men jag är inte så bra på den där typen av medicin (heller), jag tänker mig dock att det finns preparat som man kan inneha utan att de är illegala.
De flesta dopingmedlen är väl från början läkemedel.

Nåja, åter till min lite hypotetiska fråga, får man dopa sig om man inte tävlar?
Det är inte en filosofisk fråga, utan mer än juridisk.


*bortse från det faktum att jag inte skulle klättra bättre av just ryssfemmor...

Jag har tränat på gym där det stått på ett anslag att gymet var anslutet till någon organisation och att dopingtester kunde förekomma och man förväntades ställa upp på dem. Jag är, och var då, vanlig dödlig civilist.
 
Jag tror man får skilja mellan "preparat" å ena sidan och bestämmelser å den andra. Många ämnen som i vanliga livet inte är det minsta olagliga att inneha eller inta (...) kan ju vara förbjudna bara i tävlingssammanhang och då endast inom vissa idrotter. Sen skiljer sig ju reglerna mellan sporter, länder osv. It´s quite a mess. ;)

(CA: Fredrik, just så förhåller det ju sig! Men jisses, finansiering av franska jordbruksmaskiner kan ju inte va nån lätt bransch när nu de franska bönderna har EU? Kan detta i sin tur rent av peka ut EU som kommande huvudsponsor för Tour de France, samt ett nytt franskt toppstall (snacka om självmotsägelse...)? Tänk, Jaja som stallchef över ett lag i ljust gula dräkter beströdda med blå stjärnor och med idel franska b-cyklister som alla kör för en ny storstjärna från ...Visby.)
[Ändrat av tigertamjaren 2005-11-21 kl 10:54]
 
Jo just ja, idrottare brukar ju hävda att de på ett oskyldigt sätt fått i sig det förbjudna preparatet i ett kosttillskott där de inte vetat att det funnits vad det nu är.
Det är väl faktiskt "ofta" kosttillskott som i sig är legala. Vidare kan man väl inta läkemedel mot allergi och liknande, men där detta räknas som doping vid tävling...

Det är säkert en djungel av preparat och regler - tur man inte är intresserad av att stoppa i sig så mycket vassare än bananer!

Voltaren brukar gå åt ibland, fast om det är doping vid tävling så är det ju tur att man sällan tävlar!

Man inser ju att det rimligen behövs ett stort antal landslagsläkare som ägnar en stor del av sin tid åt att hålla reda på vad man får och inte får.

(Missförstå inte mina kommentarer med att det hela är krångligt med att jag skulle tycka att det är onödigt petig - självklar är jag mot doping och hyllar all erforderlig kontroll.)
 
Håkan K; sa:
Kolla den här listan, här är alla (?) cyklister som på ett eller annat sätt har varit i kontakt med doping (åtminstone vad vi idag kallar doping):
http://www.gazzetta.cycling4fans.de/index.php?id=1361
Synd att de skriver på ett obegripligt språk... ;)
Den ende store som jag inte hittar i listan är Indurain, annars är de där: Coppi, Anquetil, Merckx...
Bernard Hinault och bergsgudarna Bahamontes och van Impe verkar iallafall saknas. :)
Jag kan inte hitta Greg LeMond heller.
Jag hade för mig att Bjarne Riis hade stoppats någon gång pga. löjligt högt hematokritvärde men jag verkar ha misstagit mig eftersom han inte heller finns med på listan.
[Ändrat av haskell 2005-12-02 kl 11:36]
 
haskell; sa:
Bernard Hinault och bergsgudarna Bahamontes och van Impe verkar iallafall saknas. :)
Jag kan inte hitta Greg LeMond heller.
Dom glömde jag!
haskell; sa:
Jag hade för mig att Bjarne Riis hade stoppats någon gång pga. löjligt högt hematokritvärde men jag verkar ha misstagit mig eftersom han inte heller finns med på listan.
Det har jag oxå för mig, men han finns inte i listan.

/Håkan
 

Armstrong har varit viktig för cykelsporten sedan Festinaskandalen, kanske den nyckelperson som hållit ihop sporten och återgett den lite av dess forna stjärnglans. Jag skulle inte vilja veta var sporten skulle ha hamnat efter Festinaskandalen om inte Armstrong hade trätt fram och vunnit sex tourer. Å andra sidan är Armstrong impopulär. Många, inklusive jag själv, finner honom dryg och amerikansk, och långt bort ifrån den cykelkultur jag lärt känna. Alla andra cyklister, bra som dåliga går att kontakta och bemöta. Jag kan gå och dansa med Virenque, ta en kaffe med Moreau och slå en signal till Museeuw, men Armstrong är helt ouppnåelig. Får man chans till en presskonferens med honom vågar ingen säga något i rädsla för att han ska avsluta den, och han tar detta i tillfälle och kan ge sig på enstaka personer med regelrätta personangrepp bara för att han tex inte gillar någons kläder. [/QUOTE]

Är inte det ganska synonymt med många RIKTIGT stora stjärnor? De är grymt egoistiska, vilket de antagligen måste vara för att nå det de gjort. Det är väl inte för inte som han är så enormt stor som han är. Många av de allra största stjärnorna är ju inte alltid helt normala. Förmodligen är det många många många också som rycker i honom och vill sola sig i stjärnglansen och att han därför inte riktigt kan lita på folk. Men att angripa folk för deras kläder verkar ju lite skumt.

Och som sagt det finns väl inte någon som testats lika mycket som Armstrong?? Är det inte också så att det inom konditionsidrotterna testas mer än i andra sporter? I ett timslångt program på Discovery om Armstrong (Ok kanske lite partiskt då =) ) Men där snackade de bla om att han helt enkelt har en annan fysik än de andra cyklisterna och att hans muskler bildar mjölksyra senare och att han därmed tål hårdare belastning. Mycket vetenskapligt var det. Egentligen borde det väl inte vara omöjligt att det även i dessa dagar när toppidrottsmännen/kvinnorna har tillgång till all upptänklig vetenskap om träning, även kan finnas en och annan som helt enkelt är fysiskt (och mentalt) överlägsen??!

Sen har han ju också ett av de allra starkaste teamen i ryggen. Med de allra bästa hjälpryttarna. Han har mycket hjälp...

Ok, lite spekulationer från mig.

Reporter: "Lance what are you on?"
Lance: "I tell you what I'm on. I'm on my fucking bike six hours a day!"

Jag väljer att tro på Lance tills jag är motbevisad =)
[Ändrat av S Johansson 2006-01-23 kl 21:40]
 
Det blir ju med nödvändighet rätt mycket spekulation i en sån här tråd. Vem vet, kanske har Den Ensamme Stjärnan faktiskt bara ätit mammas köttbullar och sköljt ner dem med Vitargo. Men är man cykeldiggare och har något sånär ordning på hjärncellerna måste man ju ändå fråga sig om det ens är tänkbart att han INTE har dopat sig på TdF under de gångna åren. För om vi utgår från att han varje år har mött konkurrenter som har tränat ungefär lika bra som han och som dessutom har dopat upp formen några snäpp, hur kan han då ha slagit dem alla utan att ha dopat sig??? Det är möjligt att Armstrong är ett fysiologiskt mirakel, ett medicinskt Frankensteins monster sedan hans år av cancerbehandling, men att vinna TdF 7 år på raken? Utan att dopa sig?

Spekulationer är ju vad det är, och inget annat.

Vore jäkligt kul med lite hard-core facts. Om nån har såna att bidra med alltså.

Tjosan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Lance Armstrong through a physiological lens Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.