Sveriges geografiska medelpunkt -bluff eller sanning?

För några år sedan besökte jag den plats som kallas Sveiges geografiska medelpunkt. Platsen ligger 15 km söder om Torpshammar (NÄ! Stockholm ligger inte mitt i Sverige ;)) öster om Ånge.

Det jag undrar är om den plats som markerats ut väldigt exakt som Sveriges medelpunkt verkligen är korrekt? Det verkar osannolikt att denna punkt skulle hamna just uppe på toppen av det bästa utkiksberget i hela trakten, Flataklocken.

Denna ovisshet har plågat mig i flera år nu, är det verkligen så turligt eller är allt sammans en bluff?

Sälla hjälp mig!

http://www.mittpunkten.com/

http://www.medelvagen.se/medlemsforetag/mittpunkten/


/Andreas
[Ändrat av ala 2005-05-23 kl 08:16]
 
Hogdalsbygden verkar mer trovärdig. De har ju berättat hur de räknade fram punkten till skillnad från det första stället.
 
Problemet är just att det finns flera sätt att räkna ut det. Man kan tex ta med svenskt territorialvatten, eller ej, man kan ta med Gotland + Öland, eller ej.

Europas geografiska centrum ligger ju för övrigt i Litauen.
 
Fredrik S; sa:
Hogdalsbygden verkar mer trovärdig. De har ju berättat hur de räknade fram punkten till skillnad från det första stället.

Det hela är ju en definitionsfråga. Lantmäteriets mätning med två korsande linjer är ett sätt, men ett annat sätt är att ta en sverigekarta på kartong och balansera den på en penna (dvs hitta tyngdpunkten).

Man kan ju också fundera på om man ska räkna bara land, eller även inkludera hav etc.

Själv kommer jag alltid att hålla Flataklocken som Sveriges mitt!
 
Med lite passande justeringar av tre hörnpunkter på Europa (i sydväst, sydöst och i norr), kan man få mittpunkten på en sfärisk triangel att hamna på torget i Landskrona.
Precis som när man mäter på Sverige, blir det ju en definitionsfråga vad som ska räknas som den yttersta punkten. När denna beräkning gjordes var det naturligtvis så, att det fanns en önskan att punkten skulle hamna just i Landskrona. Arne, som skrev ett program till sin hemdator (som det hette på 80-talet), var då hamnchef i Landskrona, men hade tidigare seglat som kapten i handelsflottan och därmed lärt sig sin sfäriska trigonometri.

Beräkningen var helt oantastlig. Det var alltså inte alls frågan om att flytta sydvästra punkten från Spaniens kust till Madrid eller så, utan bara småjusteringar, för att punkten skulle hamna "bra till".
Anders
 
Tyngdpunkt

Om man skulle räkna ut "tyngdpunkten" måste man ju först bestämma sig för vilken kartprojektion man ska använda. Finns det någon som är mer korrekt än någon annan?? Man borde kanske skära ut sverige ur en jordglob och sedan se var tyngdpunkten ligger...
 
Hur ska vi göra med bergen? Borde inte Norrlänningarna någon gång få lite glädje av att bergen är högre där? Så skulle vi inte ha en kartongskiva med påbyggda berg när vi balanserar fram tyngdpunkten?

Men varifrån ska vi mäta höjden? Från havsytan, eller jordens mittpunkt, eller vad? Kanske blir det för knepigt när allt kommer kring...

AndersLj
 
ALj; sa:
Hur ska vi göra med bergen? Borde inte Norrlänningarna någon gång få lite glädje av att bergen är högre där? Så skulle vi inte ha en kartongskiva med påbyggda berg när vi balanserar fram tyngdpunkten?

nej tvärtom. Vi skall ha en platt skiva och sen för varje folkbokförd människa lägger vi till lite vikt där denna är just folkbokfärd. På det sättet tar vi hänsyn till var svenskarna bor också:)
 
Flataklacken

Fredrik S; sa:
Hogdalsbygden verkar mer trovärdig. De har ju berättat hur de räknade fram punkten till skillnad från det första stället.

Jag kommer inte ihåg hur den löd, dock fanns det en argumentation när Flataklacken i tidigt åttiotal blev turistpunkt i Torpshammar.

Den redovisade mätmetod, vilket givetvis var den rätta, men de talade även om vilka alternativ som andra mätmetoder gav.

Och egenteligen är det ju skit samma, Torpshammar har en schysst turistbegivelse vilket byggden behöver, Hogdal har sin vilket de behöver.

Slutligen så är ju ändock Gesunden i Indalsälven jorden navel enligt mina mätmetoder.
 
chralm; sa:
nej tvärtom. Vi skall ha en platt skiva och sen för varje folkbokförd människa lägger vi till lite vikt där denna är just folkbokfärd. På det sättet tar vi hänsyn till var svenskarna bor också:)

Jag är tydligen lite besatt av det här med tyngden. Vi lägger alltså på en vikt för varje människa. Men nu är ju skåningarna uppfödda på feta svin, vilket gjort dem feta och förnöjda. Norrlänningarna är däremot uppfödda på torr renskav, vilket gjort dem magra och missnöjda. Ska inte det avspeglas när vi viktar landet? Ska inte varje medborgare representeras av sin vikt?

AndersLj
 
Det blir nog av sin intellektuella vikt, i så fall. Fast då blir ju Skåne så tungt, att det antagligen lossnar från skivan och så får vi äntligen ha samma ölpriser som Tyskland! Jippii!

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B Appen Sveriges fjäll Navigering 0
Jillis Kartor över Sveriges kust... Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.