Använt quickdraws fel

Tja.

Har börjat leda ett litet tag och använt quickdraws. Nu har jag använt fel karbin på quickdraw till bulten respektive repet. Är det nu försent att börja använda rätt karbin till rätt sida? Karbinen som ska användas till repet har blivit lite slitet mot bulten men endå inte jättemycket. Kommer repet ta mycket skada?
 
Tja.

Har börjat leda ett litet tag och använt quickdraws. Nu har jag använt fel karbin på quickdraw till bulten respektive repet. Är det nu försent att börja använda rätt karbin till rätt sida? Karbinen som ska användas till repet har blivit lite slitet mot bulten men endå inte jättemycket. Kommer repet ta mycket skada?

Känn med fingrarna, känns det vasst? Därefter kan du känna med en nylonstrumpa, fastnar strumpan i karbinen? Om det är vasst kan du slipa bort med lite sandpapper, god tur!
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Är de märkbart slitna kan du väl byta plats på dem permanent? Det viktiga anser jag är att karbinen som ska klippa bulten sitter i den rörliga änden på slingan och den som klipper repet i den fasta änden.

Böjd eller rak gate tänker jag är mer en smaksak än en fråga om karbinen håller / repet klipper ur sig? Det finns ju många quickdraws som har två raka karbiner.

Sen är tyvärr min erfarenhet att hur noga man än är själv så lånar man snart ut quickdrawsen till någon som skiter fullständigt i vad man säger om raka / böjda gater och tejpningar utan klipper dem lite hur som. :(
 
Karbiner är ju nåt man i första hand oroar sig för huruvida de ska hålla eller ej.

Det finns dock lite olika tester som gjorts, som visar att karbiner håller ganska bra, även när de ser rätt risiga ut. (Detta förutsätter definitivt att det är karbiner avsedda för klättring förstås.)

Däremot är det ett troligen underskattat problem att skador/slitage på karbinerna försvagar repet.

Det gäller både grader från bulthängare, men också det slitage som på sikt uppstår från själva repet, som innebär att radien som repet löper över, blir mindre eller skarpare.

I fallet som tråden handlar om så borde det gå att kolla karbinerna noga, och sedan ev putsa lite på dem, så är det inte längre ett problem.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips