Antiistejp?

Läste på http://www.telemarkstips.com att Voilé säljer någon sorts antiistejp för bindningen. Jag har fullständigt hysteriska problem med isklumpar under skon, ut mot sidorna, på mina gamla riva3 bindnigar. Förstör åkningen totalt. Någon som testat någon sådan tejp? Funkar den? Passar den till andra bindningar? Finns den att köpa i Sverige? Var isåfall? Andra tips för att lösa problemet?/sladden
 
Is

Får du för att grejorna inte är temperaturanpassade!
Kniv och rotborste är bra verktyg för att hålla vatten och snö/is från bindning, skida och sko.
Parkera skidorna i skuggan eller med bindingen mot skuggan (det finns en skuggsida på kaffet, kolla!) när du går in. Låt skon kallna innan du sätter på dig skidorna efter det du varit inne.
Vi som går på färd hela dagen har väldigt sällan dessa "hysteriska" problem, men jag har noterat dem i och vid backen.
Ta det lugnt och ta bort snö, vatten och is, vaxa eller lacka om skidor, skor så blir det bättre!
Lycka till och välkommen till en mindre hysterisk tillvaro i spåren och längs lederna!

Önskar

Johan K
 
Silikonspray

Ett annat tips är silikonspray som gör att snö och is glider av istället för att fastna. Det borde finnas på närmaste bensinmack.

/Björn
 
Is!

Silikonspray funkar exakt hur bra som helst! Jag har hört folk som provat med 5-56 och WD-40 men jag har en liten misstanke att vanlig djäkla silikonspray funkar bäst. Om du inte hittar den på en mack så prova med en järnhandel el.dyl.

Ett annat tips som nämnts här som verkligen och kanske funkar bäst är att inte ta på skidorna när pjäxorna är varma på utsidan.....
 
Tack för tipsen om silikonspray, ska testa så snart det är möjligt. Sambandet mellan mellan isbildning och temperaturskillnad (varm bindning) äger nog en viss riktighet. En hygglig del av min åkning är dock "för egen maskin", en god bit från närmsta kafé ;-) , och isbildningen är (trot eller ej) lika hopplös där. Det måtte väl sitta ett par smådjävlar under var sko och packar in is.. kanske är det de som upprätthåller tempraturskillnaden också... Jag har provat att polerara utan på bindningen och har även provat att lacka om, men det har inte hjälpt. Kommer troligen att köpa nya skidor-bindning till kommande säsong och hoppas att problemet inte fortsätter då. Rivan fungerar dock i övrigt och jag vill kunna nyttja den även framöver.

Men gott folk, jag upprepar min vädjande fråga: Är det ingen som testat den där tejpen från Voilé? Finns den att köpa nånstans i Sverige?
 
Yepp!

Jo du kan köpa dn hos general agenten. SAK AB(samma som för TUA) Ring tilld om så fixar dom dt.

Dn funkar aldeles förträffligt o är inte speciellt dyr. Man får dn på köpet om manköper en ny Voilé bindning. Dn är helt klart värt att satsa på.

MVH / Henke
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.