Antal personer på halvrep

Jag och min bror hamnade i en diskussion om hur många personer man kan vara när man klättrar med ett par halvrep. han menade två personer och jag tre.

Mitt argument är att det är bara den som leder som behöver två halvrep till sin sele och sen kan två stycken klättra som andraman, och har alltså då bara ett halvrep inkutet i selen.

Min bror menade dock att om man ska vara tre och göra som jag menade så måste man använda jokerrep.

Detta har aldrig varit ett problem för oss eftersom det alltid bara har varit vi två, men nu har min bror fått en flickvän som också är inbiten klättrare så :)

Tackar för all respons!
 
Det är inga problem att klättra på ett halvrep om man har säkring uppifrån.
Förutsatt att man inte gör något väldigt konstigt.

Däremot bör man tänka på att ett halvrep är tunnare och inte tål lika mycket skav över vassa kanter.
D.v.s om man misstänker att klättraren kommer hänga mycket i repet och det finns kanter på leden kanske det är onödigt att följa på ett halvrep.

Kolla upp vad ditt rep är testat för. hur många Kn belastning tål det?
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Håller med föregående talare. Det är mer eller mindre standard att ta upp två andremän medelst halvrep.

Det du skall tänka på är som sagt att slitaget blir större än på "helrep" så fort du belastar repet i någon form. Dessutom har du mer reptöj i tunnare rep, vilket kan vara viktigt om man tar upp två andremän på varsitt femtiometers rep. Håll dem tajt i början!

John
 
Det är väldigt vanligt att ledklättraren tar upp sina replagskamrater på varsitt halvrep.

Egentligen borde en auktoriserad instruktör svara på frågan. På så sätt får du veta vad svenska klätterförbundet säger om det här. I en diskussion där man har svårt att komma överens borde detta väga tyngre än vad du, vad din kompis och vad jag tycker.

Edit: Såg just att John (som är instruktör) svarade på detta.
 
Jag säger nej till att bara vara inknuten i ett halvrep. Joker är en mycket bra lösning där. SKF har gått ut med en sådan rekommendation för ca två år sen, och i bergsguidesvärlden är det nog praxis att inte sätta nån på bara ett halvrep vid t ex klippklättring.

Sen kan man ju kolla vad tillverkaren säger också. Joker är ett bra val, då slipper man klura så mycket.
 
Hmm, jag kan väl säga såhär att i varje situation där jag skulle oroa mig för att hänga i ett ensamt dubbelrep som andreman skulle jag vara rätt orolig på ett ensamt enkelrep också. I synnerhet ett tunt enkelrep, typ Joker.

Men det är förstås bara mitt personliga tyckande.
 
Det är inga problem att klättra på ett halvrep om man har säkring uppifrån.
Förutsatt att man inte gör något väldigt konstigt.

Däremot bör man tänka på att ett halvrep är tunnare och inte tål lika mycket skav över vassa kanter.
D.v.s om man misstänker att klättraren kommer hänga mycket i repet och det finns kanter på leden kanske det är onödigt att följa på ett halvrep.

Kolla upp vad ditt rep är testat för. hur många Kn belastning tål det?

Tackar för infon! jag lyckades hitta repets fångryck som är på 6kN, vilket jag tyckte verkade lite men jag antar vad mammut vet vad de gör för rep :)
 
Fångryck 6 kN är alltså inget dåligt, utan innebär den maximala kraft kroppen kan bli utsatt för vid ett fall. (fick jag det rätt?)

6 i fångryck innebär extremt dynamiskt, och innebär inte att repet går av vid 6, utan vid en väldig massa mer. Annars vore det ett klent rep.


Nån aspirerande astrofysiker som kan redogöra närmare för detta?
gärna med hemmagjorda blueprints, med fördel tillverkade i paintbrush. Och utan att använda rätlinjeverktyget när de räta linjerna ska dras.

EDIT: Den höga dynamiken i enkelrepet borde ju rimligtvis också ställa kravet på andreman att inte falla förrän han klättrat minst 10 meter eller mer, eller kravet på försteman som tar upp, att han har det repet sjukt hårt spänt hela tiden. Vilket inte altid är så kul som andreman.


Konklusion: Om inte lederna traverserar löjligt mkt fram och tillbaka (i det fallet är det ingen led, utan bara nån krystad sport-väggtur), ser jag ingen poäng alls med dubbelrep. Tungt att släpa, ett jäkla trassel, plus såna här värdsliga och utomvärdsliga problem.

Allt från England är inte bra. Inte Haggis, inte Thatcher, Inte dubbelrep.
 
Fördelar med dubbelrep:
1) mycket mindre repdrag på leder som "inte travrserar löjligt" också, ffa när säkringsplaceringar är inte i en enda spricka, utan lite på sidorna eller delvis inne i en dieder/kamin först och utanför den sedan.
2) Mkt högre säkerhet vad gäller stenfall och även ledarfall över vassa kanter. Också mindre risk att man skadar repet med egna yxor. "Redundancy" är nästan ett slagord i många klättermanualer, eller hur?
3) Långa nedfirningar (dvs mindre tid på berget då man är utsatt för objektiv fara).
4) Just möjligheten att klättra i tremannalag, vilket vid långa alpina turer ibland ger förstemannen möjligheten att klättra utan ryggsäck.
Som många har sagt redan är det ett etablerad praxis att ta upp två replagskamrater på var sitt halvrep. Frågan om vilket halvrep man ska ha får man avgöra själv - det finns ett antal som är lätt robusta och (enl. specifikationen) skyddade från fall över vassa kanter. Just vad gäller Beal är skillnaden mellan Joker och Cobra inte så stor faktiskt. Mammut har t.ex. Half Dome som också är av det robustare slaget. Alternativet att knuta andreman i mitten på ett enkelrep är i mina ögon mkt värre, såväl tids- som säkerhetsmässigt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips