Antal personer på halvrep

Hur menar du nu, ett helt halvrep eller ett halvt halvrep? :)

Sen kan man ju fråga sig om ett dubbelrep är lika med två halvrep?
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Praxis?

Ok, vet inte om nån alls läste mitt inlägg. Praxis bland auktoriserade instruktörer och bergsguider är INTE att ta upp en gäst på enbart enkelt part av ett halvrep i t ex klippklättring och isklättring. Varje person ska sitta fast i ett rep som klassas som enkelrep eller båda halvrepen.

Jag hittar inte länken till det just nu, men det var en dödsolycka i alperna för några år sen där en guiden tydligen hölls som ansvarig eftersom gästen satt på enbart enkel part på ett halvrep.
 
Senast ändrad:
Inte för att jag äger några halvrep, men det är ju klart intressant att höra detta. Jag har läst otaliga gånger om hur man säkrar upp två andremän på varsitt halvrep.

Att detta är fel enligt nuvarande normer är ju klart intressant och lite utöver alla upprepningar av ganska enkla svar som ändå brukar dominera i sådana här trådar!

Då vet vi vad som gäller och varför. Om någon sedan själv gör en annan bedömning i nåt läge så ska denne vara medveten om att det inte är formell OK.
Jag avstår från att ha åsikter eller jämföra på nåt sätt, utan konstaterar bara att det är detta som är det rätta, "enligt boken".
 
Ja, normer ändras ju, och "boken" som är gällande är ju väldigt flytande ibland. Kanske därför det aldrig trycks nåt riktigt vettigt material om klippklättring? :)

Jag ska göra en till ansträngning och se om jag hittar länken till olyckan.

Jag letade runt på SKFs hemsida men hittade inte nån info om det där heller, det är lite synd. Å andra sidan brukar deras Teknik och Policydokument bara röra sånt "där tveksamhet föreligger" (eller liknande snygg formulering). Det här kanske anses så glasklart att det inte behöver kommenteras mer, eller så har dom inte hunnit skriva in det än.
 

Råder visst förvirring här. Nej, jag menar ETT dubbelrep. D.v.s två halvrep, precis som MEzzner sa.

Ett dubbelt av nånting blir ju två halva blir ju ett helt eller två hela halvrep. Men jag klättrar hellre med två hela halvrep än ett trasigt halvrep.
 
Det var ju verkligen intressant info. Hoppas du hittar mer detaljer kring vad som orsakade olyckan.

Jag har klättrat tre på ett par halvrep många gånger, främst på is. Jag kommer nog personligen (beroende på mer information) fortsätta med det i många lägen, men med större urskiljning.

För att fortsätta kolla tillverkarrekommendationer så skriver Petzl till exempel i instruktionerna till reverso 2 att det går att ta upp två andremän. De skriver inget om klassningen på repet, bara att det ska vara minst 8.5mm (Vilket iofs diskvalificerar en hel del halvrep)
 
Jag har många gånger sett folk med UIAGM-märke på jackan ta upp två kunder på var sin sträng av dubbelrepet. Senast i Österrike för en vecka sedan, men också i Frankrike, Italien, Scotland och Norge (bl.a. klättrade folk från NNKS på detta sätt). Har inte heller kunnat hitta något om det på skf's eller uiaa's websidor. Tror mig har sett en bild liknande dem från Beal i såväl Mammuts repbroschur som Petzl's katalog, och utrustningstillverkarna brukar ju ta det säkra framför det osäkra i sina rekommendationer. Ska kolla "Freedom of the Hills" hemma. Jag tror egentligen att det är helt omöjligt att ge entydigt svar på frågan - det får väl avöras av klättrarna själva, utgående från ledens karaktär, repets egenskaper, egna övertygelser osv. Det är förståeligt att man vill ha ökad säkerhet när man guidar, speciellt om det rör sig om endagstur med kort anmarsch. Något "Grade 1 evidence", som man säger i vetenskapliga sammanhang, finns tyvärr inte.
 
Halvrep är ju lite skumma.
Det är ju så att man har två vid klättring, men i grunden är det ju så att ett av dem ska ta fallet. (Och då är det ju ett ledfall.). Men samtidigt kan man ju konstatera att det inte får användas som enkelrep vid ledklättring, det ÄR ju klenare än ett enkelrep.

Jag avvaktar med viss spänning hur detta slutar, i den mån det nu blir nåt entydigt slut.
 
I instruktionsfilmen till Reverso3 skriver Petzl också 8,5 mm eller grövre för två andremän, tunnare rep endast för en andreman.
Alltså går gränsen inte mellan enkelrep och dubbelrep, enligt Petzl, utan vid en viss reptjocklek, Det finns dubbelrep som är 8,5 mm och grövre.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips