Ansluta Garmin 60CS
- Trådstartare Antoze
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Enkelt.
CS har inget inbyggt minneskort.
Det är exakt vad X-et står för.
Jo jag vet att den har ett inbyggt minneskort på 56 mb, det är det kortet jag vill få fram i mappträdet på datorn.
Anledningen är att jag vill kunna lyfta i och ur kartfiler från minnet, beroende på vilket område han ska vistas i.
Kartfilerna görs som vanligt i mapsource, alltså bara på de aktuella områdena och sparas på datorn för at sedan bara kopieras in i CS'n när och vart han behöver den.
Har det funnits minnes kort på 1gb eller nått har det inte varit några problem då har det ju gått att kört in hela Fpro området det gäller.
Har nyss köpt FriPro och det känns lite surt om det inte skulle gå på nått vis att åtminstånde nyttja delar av den.
Ladda i och ur kartor gör du väl ändå med Mapsource?
Verktyg - Karta
Markera de kartdelar du vill skicka till GPS:en.
De kommer då upp i listan till vänster, under fliken kartor.
Tryck sedan på Överför - Skicka till enhet. Klicka i kartor.
Då skall just de kartorna skickas till enheten. De som redan ligger där raderas.
Så funkar det med vanliga Fri och City Nav mm.
Verktyg - Karta
Då skall just de kartorna skickas till enheten. De som redan ligger där raderas.
avslutad210712
Gäst
Om man kör Windows Seven och troligen även Vista i 64-bistversion så verkar det vara lite problem eftersom i alla fall Seven mer eller mindre kräver certifierade drivrutiner. Själv fick jag ladda ner en utility som heter SetupReadyDriverplus som fixar det hela vid varje omstart. Finns en kommandorad man kan köra också men den gäller tydligen bara till man startar om datorn.
Men det kräver ändå att man skall ha mapsource installerad för att ladda över kartorna.
Men det kräver ändå att man skall ha mapsource installerad för att ladda över kartorna.
Ladda i och ur kartor gör du väl ändå med Mapsource?
Verktyg - Karta
Ja jag laddar i kartor med mapsource, men sedan jag gjort det så finns det ju en fil (gmapsupp.img) på minneskortet (i mitt fall med CSX'en). Den filen kan jag kopiera till datorn för att ha som backup, skulle det behövas så är det bara att kopiera in den på minneskortet i gps'en igen. Vilket går att göra med vilken dator som helst utan mapsource.
Om man kör Windows Seven och troligen även Vista i 64-bistversion så verkar det vara lite problem eftersom i alla fall Seven mer eller mindre kräver certifierade drivrutiner. Själv fick jag ladda ner en utility som heter SetupReadyDriverplus som fixar det hela vid varje omstart. Finns en kommandorad man kan köra också men den gäller tydligen bara till man startar om datorn.
Använder windows XP.
Jag tycker att internminnet borde komma upp som en flyttbar disk som andra usb anslutna prylar gör.
Tyvärr så funkar det inte så på alla Garmins modeller. Jag har för mig att det var först med nästa generation som "USB mass storage" dök upp.Jag tycker att internminnet borde komma upp som en flyttbar disk som andra usb anslutna prylar gör.
Enkelt.
CS har inget inbyggt minneskort.
Det är exakt vad X-et står för.
Är det inte så att x:et står för att det är SiRF III chip?
/Ulf
X-et står mycket riktigt för "extra minneskort". X-modeller brukar även ha bättre GPS-chip men inte nödvändigtvis SIRF-III.
Nu minns jag inte exakt vilka modeller som har filsystem typ USB-pinne och som därmed dyker upp i PC:ns filhanterare. Jag gissar att de äldre 60C-modellerna inte funkar så. T ex så kan man inte heller se minnet på SP3, 276C och 278. På dessa måste kartorna bytas med hjälp av Mapsource eller annat specialprogram som skriver direkt på minnet.
Som jag ser det är det inget problem. Mapsource funkar bra....
Nu minns jag inte exakt vilka modeller som har filsystem typ USB-pinne och som därmed dyker upp i PC:ns filhanterare. Jag gissar att de äldre 60C-modellerna inte funkar så. T ex så kan man inte heller se minnet på SP3, 276C och 278. På dessa måste kartorna bytas med hjälp av Mapsource eller annat specialprogram som skriver direkt på minnet.
X-et står mycket riktigt för "extra minneskort". X-modeller brukar även ha bättre GPS-chip men inte nödvändigtvis SIRF-III.
Närå det är inga problem i mapsource, tänkte bara göra img. filerna i mapsource sedan lägga de aktuella kartbitarna på ett usb minne.
Då skulle han kunna lägga in den kartdel över vilket område han tänkte jaga i CS'en som han vill utan att behöva mapsource installerat. Tänkte att det skulle vara bra att ha med sig på usb så kan han nyttja nån annans dator oxå om det skulle bli nödvändigt.
Men det enklaste är väl att köpa en med minneskort typ 60 CSX, är helnöjd med min, där allt får plats.