Ansluta Garmin 60CS

Det är alltså så att äldre modeller inte visar sig som en USB masslagringsenhet, även om det interna minnet skulle kunnat dyka upp på det sättet.
Dessa äldre enheter lever kvar i samma system som gällde när det bara fanns RS-232. Då var man tvungen att ladda in kartorna med ett speciellt program, vilket oftast var Mapsource. När kartorna väl var inladdade kunde man inte få ut dem igen, eftersom det inte fanns något konventionellt filsystem.
De första enheterna med USB-anslutning fungerade likadant, bara med snabbare överföring.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Närå det är inga problem i mapsource, tänkte bara göra img. filerna i mapsource sedan lägga de aktuella kartbitarna på ett usb minne.
Då skulle han kunna lägga in den kartdel över vilket område han tänkte jaga i CS'en som han vill utan att behöva mapsource installerat. Tänkte att det skulle vara bra att ha med sig på usb så kan han nyttja nån annans dator oxå om det skulle bli nödvändigt.
Men det enklaste är väl att köpa en med minneskort typ 60 CSX, är helnöjd med min, där allt får plats.

Du kan gissningsvis göra precix det du vill ovan. Du behöver bara Garmins program WebUpdater och en .cmd fil. WebUpdater.exe kan du lägga på pinnen tillsammans med .img filen.

Den .cmd fil jag använder för att byta förinstallerade kartan i min 278 innehåller följande kommando:

C:\Garmin\WebUpdater\WebUpdater.exe /upload_file rgn=49 path=C:\temp\GMAPPROM.IMG -autorun usb /unlock_check fid=449 pid=1 /i

Jag har inte testat men sannolikt går det bra att utelämna checken på att kartan är upplåst (den måste likväl vara upplåst). I så fall blir det bara:

C:\Garmin\WebUpdater\WebUpdater.exe /upload_file rgn=49 path=C:\temp\GMAPPROM.IMG -autorun usb /i

Dvs lägg upp WebUpdater.exe, ett antal olika .img filer samt ett antal olika .cmd filer på en USB-pinne och din kompis kan skifta karta på 5 minuter.

Det jag är osäker på är vad rgn=49 står för. Men testa. Går det så går det! Annars så finns det flera andra program på webben som kan tanka upp kartfilen. Googla så finner du.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips