Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby?

Det ena behöver inte förta det andra

Men av väninna gift med jägare har jag vittnesmål på att att jägaren finner en promenad i Muddus rätt meninglös då man ju kan ha med geväret och skaffa mat på bordet om man går på sin jaktmark i närheten.
Ripjägare vet jag har väl så stor behållning av en misslyckat jakt på höstfjället.
Lästa nånstans att man kan dela upp folk i betraktare,brukare och skövlare när det kommer till att vara ute.
Jag har som längdåkare stor nytta av att det finns nån som kör spår med skoter eller pistmaskin,och kör ju ibland själv,men finner inte "motortur i natur" som livets höjpunkt,vilket mången person boende på samma ort som jag gör.
 
Jag som jägare och fiskare kan tycka att det är rätt avkopplande att vistas i skogen utan bössa eller spö. Så fort bössan är med ställer man krav och förväntningar på sig själv och har inte tid att se det de "små" sakerna skogen har att erbjuda.
 
Tycker cyklister att racercyklar eller MTB är bäst?
Tycker politiker att skatten bör sänkas eller mer pengar läggas på sjukvård?
Tycker skolelever att matematik eller gymnastik är roligast?

Denna typen av frågor är ju ganska meningslösa eftersom det förutsätter att alla med en gemensam grund har identiska tankar och intressen.
En bagare tycker om motorbåtar, en annan inte.
En jägare/fiskare tycker säkert att ge sig ut i skogen utan bössa/spö är meningslöst, en annan att det är väldigt fint att bara gå utan utrustning.
 
Allting sitter i betraktarens ögon.

Var och en har sin egen infallsvinkel och åsikt i denna något konstruerade frågeställning.

Att anse att det är arbetarklass att jaga och fiska har i dagens Sverige, mer att göra att man vill profilera sig som djur och naturvän och ställa sig i ett socialt finare hörn av diskurssen. (Min åsikt)

Det kan ju vara precis tvärt om... vem har råd att köpa sig en Krieghoff drilling för 75 tusen för att skjuta en råbock? Vem har råd att arrendera jaktmark i de tätbefolkade storstadsområdena? Kostar ju en förmögenhet och är förmodligen omöjligt utan omfattande kontakter.

Att fiska är väl något billigare men är du en skicklig flugfiskare så nöjer du dej inte med ett halvbra spö för under 4000 spänn + övrig utrustning. Man väljer själv vad man vill lägga pengar på.

Själv är jag en inbiten flugfiskare och med årens mognad så bryr jag mig inte om jag får 20 eller 2 öringar. Känslan av att få vara ute i naturen och avkopplingen betyder mer.

Förövrigt så finns det en del praktiska problem med att fiska/jaga samtidigt som man vill vandra. Det brukar stavas VIKT. Vill man ha med sig allsköns varianter på vadare/spön/flugburkar/ så tar det plats i ryggsäcken. Det gör att kombinerade fiske/vandringsturer blir en kompromiss mellan sträcka/natur och fiskeupplevelse.

Förnärvarande så brottas jag med att försöka övertala min närmaste omgivning med att planera en kombitur. Det finns en viss oro i att behöva lämna favoritutrustning hemma och kanske inte ha möjligheten att stå utvadad och fiska.

Som sagt, alla har vi våra perspektiv.
 
Tycker cyklister att racercyklar eller MTB är bäst?
Tycker politiker att skatten bör sänkas eller mer pengar läggas på sjukvård?
Tycker skolelever att matematik eller gymnastik är roligast?

Denna typen av frågor är ju ganska meningslösa

Nej absolut inte. Jag var inte ute efter att få ett klart och tydligt svar på hur "alla"i en viss grupp tycker tycker, utan öppna för diskussion och fråga om fler än jag märkt den här attityden. Och det verkar ju som om intresse funnits att fundera kring detta, så jag ser absolut inte det meningslösa.

Jag har själv lagt märke till att det kanske finns en inställning bland vissa att det är meningslöst att vandra utan att ha någon viss syssla som mål med vandringen, och har funderat på ifall det är inbillning eller övertolkning från min sidae. Men uppenbarligen finns det fler som känt av detta.
 
Senast ändrad:
Jag har en fråga. Jag har då det gäller min svåger, men även från annat håll, tyckt mig uppsnappa en attityd gällande vandring för vandringens egen skull. Det tycks finnas ett visst förakt för folk som vandrar en viss sträcka, utan att ha jakt eller fiske som mål.
En kille jag kände i skolan hade väldigt lustigt åt någon som skulle till fjällen på sommaren och vandra utan att fiska. Han tänkte att de antagligen bara skulle gå och lägga sig och sola någonstans.

Jägare och fiskare brukar tala om naturupplevelsen, men jag får intrycket att människor med fiskeintresse sällan vandrar för vandringens egen skull. Att de tycker folk som är ute och lallar i naturen utan fiske som mål är lite konstiga.
Jag har också lagt märke till att folk på landet där jag bor på somrarna och ibland vintern, sällan är ute i skogen annat än med skoter på vintern. Då ofta med fiske eller jakt som mål, eller för att se över skogen. Aldrig bara för att det är härligt.

Är det en attityd som ni märkt av? Att vandrare utan mål är småmuppiga? Det finns ju en möjlighet att jag är en överkänslig med paranoida tendenser.

Undrar om det inte handlar om detta i sista ändan ;) Hur har du sammantaget kommit fram till att folk på landet inte tycker skogen är härlig? Kan inte folk ha olika intressen och ändå få ut ngt av vår fantastiska natur - kom igen nu var lite positiva där ute, det finns väl utrymme för alla sorters brukare:) :) verkar som du fått försvara dina intressen ordentligt!

orden Attityd och Förakt ser starka ut för betraktaren - Vad vill du få sagt egentligen?
 
Senast ändrad:
TS ditt senaste verkar virrigt, att få folk att dela upp sig i "vi och dom andra" är klassiskt. Är det de tendenserna du är ute efter att försöka förstärka? Eller har du inte reflekterat före du postade tråden?
go tur
 
SEO: Jag är ledsen, men jag förstår inte vad du vill få sagt. Du uttrycker dig otydligt.

Menar du att jag vill dela in folk i "vi och dom andra" för att jag frågar om det finns en utbredd attityd bland vissa att det är meningslöst att vandra utan att ha ett ärende? Märkligt isåfall. Jag tycker ju inte man behöver ha ett ärende i skogen.
 
Undrar om det inte handlar om detta i sista ändan ;) Hur har du sammantaget kommit fram till att folk på landet inte tycker skogen är härlig? Kan inte folk ha olika intressen och ändå få ut ngt av vår fantastiska natur - kom igen nu var lite positiva där ute, det finns väl utrymme för alla sorters brukare:)
orden Attityd och Förakt ser starka ut för betraktaren - Vad vill du få sagt egentligen?

Oj, här blev det konstigt. Jag har ju inte sagt något som motsäger detta? Tvärtom.

Jag tycker man ska få vara i skogen oavsett syfte. Jag tycker även man ska kunna få vara i naturen utan något direkt syfte. Om detta skrev jag en öppen fråga i trådstarten. Att det kunde provocera någon kunde jag då aldrig föreställa mig!
 
Vi människor delar ALLTID in folk i grupper, det ligger undermedvetet och har att göra med hur vår hjärna fungerar, vi skulle inte hinna med att tänka om vi skulle se alla människor som individer. Även om vi inbillar oss att vi inte gör det så gör vi det, det är något som sker undermedvetet och det är mätbart.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.