Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

1. Han ar pa Gronland nu och ska fardas 1500 km eller nat med skidor och kite. Han har kopt med sig en gummibat for att kunna ta sig over oppet vatten da det inte ar lika mycket is nu som nar han var dar 2009. Han verkar ha fatt med sig en kompis eller guide da han numera skriver "we" om turen.

2. Han ska ha akt skidor/kite till Sydpolen. Han flog dit under cyklingen i Amerika for att pricka in ratt sasong for att sedan flyga tillbaka och fortsatta cykla. Nar han sedan cyklat till Peru sa flog han ner till Argentina for att aka bat till Antarktis eftersom han flog dit i forsta skedet och efter den batresan sa flog han tillbaka till Peru och fortsatte att cykla igen.

3. Efter det har han flygit runt i Amerika for att filma sekvenser som han av nagon anledning inte filmade nar ha passerade med cykel. Och nu har han flygit till Gronland for att "tappa till det sista gapet" i resan som han sager eftersom han blev tvungen att flyga tva ganger i norra Kanada i inledningen av resan da det fanns for lite is.

Efter den här resan lär han ju ha flygit ett par gånger runt jorden bara för att åka mellan ställen han har missat, börjar bli lite komiskt...

Så här skriver han själv att resan skall gå till: http://www.pole2pole.net/the-expedition/

The expedition starts with skis on the North Pole on the exact date of Peary’s discovery, April 6, and will then reach Greenland two months later. From Greenland Johan and his team will then continue 1000 km with dogsled
over Greenland where they will sail across the Arctic Ocean into Canada. From Canada the journey continues with bike across North America and South America through jungles, deserts and mountains into Patagonia.

After six month on the bike Johan and his team will travel to the coldest place on Earth; Antarctica. Johan and his team will then ski and kite for two months across the continent until they reach the other side of the planet; the South Pole. The odyssey will take approximately one year to accomplish and will be done Climate Neutral.

The team will use skis, kites, doglsed, solarpower, bikes and a sailboat to be able to travel between the two poles. Any distance that can´t be done without engine will be climate compensated. Between the poles Johan and the Pole2Pole team will visit charity organizations to cover the important work the organizations do for our world.

En liten skillnad var att han flög tusentals mil extra med flyg för att få ihop allt! Skulle vara intressant att se en summering, blir nog mest flyg på den här expeditionen!

Läser man sedan vidare, så blir man ju bedrövad: http://www.pole2pole.net/climate-neutral/

The most important thing for me now is to make sure that the expedition is executed in the best possible way for nature, people and wildlife.

Varför inte skriva "jag skiter i hur många mil jag måste flyga för att få ihop hela sträckan, jag klimatkompensear ju!"
 
märklig händelse

Jag tycker hela den här expeditionen som den beskrivs här och på hans hemsida är märklig. Enligt min uppfattning så ska en expedition röra sig i en riktning i detta fall söderut. Man ska ju inte kunna gå tillbaks för att göra om eller göra bättre. Då har expeditionen misslyckats, tycker jag.

Vidare så tycker jag att om man gör en expedition så ska det i begreppet innefatta att kunna hantera oförutsedda händelser.

Med detta, Johan Ernst Nilson har inte enligt min uppfattning gjort en expedition. Möjligtvis har han gjort en längre utflykt med avbrott för andra saker.

Jag ser fram emot at få höra eller läsa hur han ser på denna expeditions måluppfyllelse och resultat.
 
Expedition?

Jag tycker hela den här expeditionen som den beskrivs här och på hans hemsida är märklig. Enligt min uppfattning så ska en expedition röra sig i en riktning i detta fall söderut. Man ska ju inte kunna gå tillbaks för att göra om eller göra bättre. Då har expeditionen misslyckats, tycker jag.

Håller med, när han började flyga fram och tillbaka så tappade han mitt förtroende, andras bilder från fel ställen och påhittade meriter gjorde inte saken bättre...

Tror inte vi får se en dag för dag beskrivning med vilka etapper han har gjort någonstans, det finns tyvärr för många hål som är omöjliga att förklara!

Bara iden att göra en expedition med så lite miljöpåverkan som möjligt och sedan köra med en följebil - ja jösses!
 
Att turisten i fråga är en lögnhals och bedragare är ett faktum! Vad blir konsekvenserna? Har han på något sätt drabbats konkret av att detta gjorts till allmän kännedom, eller är det mest på detta forumet som hans bedrägeri diskuteras?
 
förstår ej

sen det där med cyklingen, cyklar han själv? är all packning i följebilen eller? ser man bilderna från Costas Rica så har han inte ens pakethållare på cykeln och kör med en liten styrväska, på nån bild är cykeln på taket på följebilen...

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150351205800913.342880.690915912&type=3

han svarade på det själv, på en bild från Peru skriver han: "The good thing with a support car is that you can leave all your bags in the uphills above 4000"

http://www.facebook.com/photo.php?f...9041795913.383882.690915912&type=3&permPage=1
 
tycker det ser ut som han i bland cyklar med vanliga skor på sina SPD pedaler, det brukar inte vara skönt :O

Nja, vi behöver knappast greppa efter halmstrån i denna fråga. Det finns trekkingvarianter av spd-skor, som är bättre att gå i, vilket är ganska logiskt på en långcykling med många stopp. Hårt slimmade raceskor skulle inte vara optimalt. Här får vi nog ge honom "the benefit of the doubt".

Huvudfrågan är om det ska räknas som en lyckad/beundransvärd expedition om man hattar fram och tillbaka med flyg för att passa in optimala förhållanden, fyller i luckor i efterhand och har en följebil som tar packning etc. Saker vi vet är sanna. Om jag har som målsättning att bestiga Matterhorn, är det då ok att ta helikopter till Solvay-hyttan och ta toppen under en perfekt väderlucka, tillgodoräkna den höjd jag vände senast, fyller i luckan senare och har en person som bär min utrustning, extrakläder, mat, vatten? Skulle någon anse att jag bestigit berget på ett korrekt sätt? Är det skillnad om jag gör så som anonym privatperson eller som sponsrad äventyrare? Hur långt från expeditionens ursprungsplan är det ok att gå om själva prestationen är centralt mål?

De övriga frågetecknen med konstiga bilder, otroliga dagsetapper, skarvningar från tidigare expeditioner mm är bara grädde på moset.
 
"Ärlighet varar längst"

För att vinna människorrs respekt och förtroende måste det råda 100% ärlighet!
Allt under 100% ärlighet = tvivel, ifrågasättande, ogillande, avsky, m.m.

LarsÖ
 
Varken fru eller barn. Det ska vi väl vara tacksamma för...

Resa med naturens krafter: Räknar han då med att resa med hjälp av naturresurser, tex olja?

Kritiken: Det är ok att hoppa mellan olika transportmedel, och inte ta resan i kronologisk ordning...

Ett öppet hav, det var ett hinder. Då var han tvungen att flyga... Det finns ju båtar...

Inget om hjälp av följebil när han cyklade.

2-3 dagar att värma upp sig efter att ha badat i -40 grader vatten. Mitt vatten brukar oftast frysa runt 0 grader, och då är det svårt att bada eller dricka det. Uppvärmningen går fortare än så när jag har tagit av mig de våta och kalla kläderna. Kanske vore något för JEN att ta efter? Inte alltid bra att torka kläder på kroppen.

Hur många gånger sa han 525 dagar?

Tält och motell, det är jobbigt.

Han är inte klar, han ska göra 2 böcker, film o föreläsningar. Nu ska han upp till Keb. Sen ska han gå igenom sina 16 000 bilder.

(Tror jag säger upp familjens prenumeration på National Geographic om dom tar in en artikel med honom.)

Jag har svårt att ta honom på allvar, även innan jag läste kommentarerna här.

(Ja, jag orkade lyssna igenom hela intervjun, och tror att JEN hellre hade stått vid en bardisk på Stureplan än gjort den här resan, om det hade gett honom massmedial uppmärksamhet.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.