Ska mina fötter frysa även denna vinter ?

Hejsan..

Hösten är på gång, faktiskt har vi inte fått någon riktig höst här i skaraborg än, det mest regnar och blåser och knappt en enda frostnatt har det varit än.. Hoppas på bättring..

Nåväl, efter höst kommer ju vinter och jag undrar just om mina fötter ska frysa även denna vinter. Förra vintern, och vintern innan det så hade jag ett par Kamik jag köpte på utförsäljning. De liknar frontrange men de hade något annat namn. Strunt samma, -40 skulle de gå ned till och jag hade inga problem alls att frysa om fötterna vid -15.. Denna vinter vill jag alltså kassera dessa och förhoppningsvis kanske vara varm om fötterna.. Jag listar nedan ett antal modeller jag kollat på. Min förhoppning är att ni ska få ned antal modeller en hel del så jag har mindre att välja bland :)

Följande modeller har jag nu fått ögonen på..

Härkila inuit - ska tydligen isolera ned till -90 grader, har dock Gore-tex vilket jag är lite motstridig mot men det kanske bara är jag, har inte hittat en enda person med erfarenhet kring dessa skodon.

Sorel Caribou - Liknar de Kamik jag har men kanske har bättre kvalité och därmed varmare ?

Hanwag Grizzly top - Riktigt manliga och troligen ett enastående hantverk. Men hur varma är dom ?

Lundhags Rimfrost - ny modell vad det verkar som och då de heter frost kanske de bara är tänkta för några minusgrader. Den är också i normalläst och jag hade gärna sett opti men men?

Lundhags Polar Quest - ska ju vara enormt varm men är rädd att den är mer tänkt för mer krävande än lugn aktivitet på vintern och därmed inte så varm om man inte rör sig och kämpar på mycket.. Samma med lästen här, verkar inte finnas med opti..

Kamik igen - Slå till på någon extremare modell från Kamik typ Cody eller Oslo ?

Mvh // johannes
 
Det kan vara så att du har för lite kläder i övrigt. När resten av kroppen är kall minskar cirkulationen i armar och ben.

När fryser du? När du går eller står still länge?

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Precis, när kroppen (och framförallt huvudet) är för dåligt isolerad så drar den ner på blodcirkulationen till händer och fötter. Därav det gamla talesättet: Fryser du om fötterna, sätt på dig en mössa.

Har du en rejäl mössa, halsduk, dunjacka som täcker handlederna och termobrallor på dig och ändå fryser om föttern, DÅ kan det bli aktuellt att fundera över skorna.

Hjässan, halsen och handlederna är stora värmeläckor (hjässan eftersom kroppen inte kan dra ner på blodflödet till hjärnan, halsen och handlederna eftersom där går stora blodkärl ytligt).

Man ska alltså ha mössa även om man inte fryser om huvudet, eftersom om man är utan mössa och inte fryser om huvudet beror det oftast på att all kroppsvärme går åt till att hålla hjärnan varm.
 
Tack för det ytterligare märket "Baffin"...

Jodå... Tjock mössa, halsduk, underställ, vinterjacka, flertalet handskar m.m finns så det är inga problem.. Fötterna börjar frysa när jag står still och det kanske från början inte låter konstigt. Alla fryser ju till slut när de står still tillräckligt länge men för mig räcker det med 15 minuter vilket kanske är lite väl extremt..

mvh // johannes
 
Min erfarenhet är att när man börjar bli fuktig i skorna, och står still, då fryser man. Ett knep vid alpin klättring (växlande arbete/stillastående) är att ha plastpåsar i skorna just för att undvika fukt i isoleringslagret. Sen kan man ha tex en bit liggunderlag att stå på om man ska stå still en stund för att slippa markkylan.

Det är några tips om du redan har riktigt varma skor, och ändå fryser trots dunjacka och allt!
 
Har du kollat på "urbefolknings"-skor?

Till vilket bruk?

Vill du kunna använda dem i plusgrader? (slaskväder?)

Om inte så har jag ett alternativ till..

Nämligen det som Inuiter/indianer i nordamerika har använt i århundraden: Mukluks.

Idag tillverkas det mest modevarianter med blingbling av dessa ("Uggs") som du kanske sett på tonårstjejer i stan, men också moderna mukluks för turbruk som används av bl a hundslädeförare (mycket stillastående).

http://www.mukluks.com

De tillverkas av älgskinn, gummisula, canvas, och tjock ull/filtinnersko. Enklare kan det knappast bli. Det gör dem lätta, och i mitt tycke perfekta för mitt minusgraderbruk. De håller dig varm också i vått väder, även om du blir våt, men är inte gjorda för att tåla det.

Jag har ett par "Traditional short":

http://3.bp.blogspot.com/_eGGl4d7wc48/TPAueYNWBxI/AAAAAAAAA8E/2hO2_wqoedE/s1600/IMG_6486.JPG

som jag använder som lägersko på vinterturer, och missbrukar till vardags alltför långt ut i den våta vårsäsongen.. har alltid en liten personlig kris när jag inser att det är för varmt väder för deras hälsa..
 
När man fryser så tidigt och reguljärt som du kommer jag till torrhetsfrågan blir du fuktig om fötterna och när du står stilla vad står du på?
Min gamla förvaltare han stog på sin kälke vintertid, själv står jag helst på en bit vägisolerings skiva om det är kallare än -5, det gör en rejäl skillnad. Rymliga vinterskor är en självklarhet.
Förutom nytvättade yllesockor och coolmax närmast foten brukar jag oxså modellen, nytvättad på kvällen och talkad på morgonen.
Låg cirkulation ja men frysa nej inte numera är min melodi.
go tur
 
Visst har jag kollat på Mukluks och liknande.. Både på sidan du länkar och även här: http://www.furcanada.com/traditional-inuit-hunters-outfit-mens-kamiks-boots.html

Vad jag inte gillar är att de, som du säger, inte är direkt gjorda för lite blötare förhållanden utan snarare enormt kallt och torrt..

Jag vill gärna kunna använda mina i slask och dylikt utan att få skuldkänslor...

Bally Curling var inte direkt min stil men tack för tipset..

Jag vet allt det här med att vara torr och stå på något isolerande m.m m.m. Använder rätt sorts strumpor och sockar. Kanske är mina nuvarande Kamik igentligen lite för små så det blir för lite cirkulation i fötterna och för lite utrymme runt foten dock...

Tack för all hjälp men min lista har inte blivit mindre, snarare tvärtom, större :D

mvh // johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
Snørrbjørg Fotogenlykta; hur ska lågan se ut. Utrustning allmänt 5
Almgren NU ska Trangiat ut Utrustning allmänt 25
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
elnal Ska skorna vara så hårda? Utrustning allmänt 10
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
akahl Ska börja paddla-vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Teusa Julklapp till föräldrarna som ska till Antarktis?? Utrustning allmänt 11
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
crilleus Vilken ska jag välja ? Utrustning allmänt 0
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Strmbrg Leatherman, va fan, ska dom rosta?... Utrustning allmänt 20
LarssonMik vilket kök ska jag välja? Utrustning allmänt 6
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Aleks_T Etsade in mina initialer.. Utrustning allmänt 11
skurken Kundtjänst för Engelska butiker - mina erfarenheter Utrustning allmänt 5
Daddy Mina Teva stinker! Utrustning allmänt 11
Här kommer mina livsmotton Utrustning allmänt 1
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vanheden Breda fötter Utrustning allmänt 6
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
alven Skor förstör dina fötter! Utrustning allmänt 12
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
pal2 OK, en gång till. Vad på fötter vid vad? Utrustning allmänt 46
Tuki Kängor och Kalle Anka-fötter en dålig kombination...? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.