Ska skorna vara så hårda?

Hej!
Jag har just köpt ett par vandrarskor (Meindl Colorado) och jag upplever dem till min förvåning som väldigt stumma. Jag hade väntat mig god stötdämpning men får ont i fötterna när jag går långt. Tidigare har jag haft ett par lättare skor från Merell och det har funkat bra.
Är det någon som har ett par Meindl och vet om de mjuknar efter hand, om fötterna vänjer sig eller om man helt enkelt inte ska ha sådana om man är liten och lätt?
 
Nu vet jag inte just om den kängan i sig men sulan i skon är nånting man oftast får köpa löst till en sko för att få bästa passform.
Detta dels av kostnadsskäl men även för att vi har så oerhört olika fötter!
Bara ungefär 25% har vad som anses som "normala" fotvalv exempelvis..

Så ska du använda skorna se till att gå till en bra skoaffär och testa sulor och ilägg i dina kängor, finns lite olika procedurer med hur det går till, men det behöver inte bli särskilt dyrt..
Men räkna med en eller ett par hundringar ungefär.

Sen finns givetvis även dyrare alternativ..
 
Det kan ju vara fler orsaker än skorna.
Stoppning runt foten, strumpor, innersulor som nämts tidigare samt att skorna inte är ingångna eller underlaget.
Börja med fotformade innersulor för dina vristvinklar.
Se till att foten är av med hårt skinn, fila efter fottvätt, smörj skinnet, klipp tånaglarna tvära och bra strumpor så har du hela fundamentet rätt, sen går du på mjuk mark. Upplever du då kängorna som hårda kanhända du skall fundera på andra.
Vilken storlek brukar du i vanliga skor och vilken har du i kängorna?
go tur
 
nu har jag inga meindl, så jag kan inte uttala mig om just dom, men jag tycker kängor ofta är ganska stumma, iaf jämfört med vanliga skor... (med mina lundhagare gick jag inte på asfalt i onödan) Är rädd att gummit blir hårdare när det åldras... man går ju in kängorna, så dom känns skönare, men bättre dämpning får dom nog inte... Men en annan iläggssula kan vara en idé...
 
När är kängorna gjorda? Olika gummiblandning hårdnar olika fort, vissa andra blir spröda och vittrar sönder. det brukar stå när kängorna är gjorda på sulan, kanske inte på alla? Har ingen riktig koll... Men man ska se till att köpa så nya/färska som möjligt, för med tiden blir gummit hårdare eller sprödare... och obekväma att gå i. Det gäller även att förvara sina kängor rätt, svalt och ej i direkt solljus...
 
Tack för alla tips! Ska prova det där med andra inlägg, har ett par Superfeet från naturkompaniet som jag kan lägga i.
Ja, underlaget är hårt överallt här just nu så det kanske mjuknar med våren helt enkelt....
 
Vilken storlek brukar du i vanliga skor och vilken har du i kängorna?

jag gick upp en halv storlek, försäljaren sa att man bör ha dubbla strumpor för att undvika skoskav....men hur gör man sen i vår när det blir för varmt? Finns det tjocka men extra svala strumpor att köpa?
 
Det blir varmt helt enkelt. Man får leva med det. Alternativt ha vinter respektive sommar kängor (som är ofodrade, dvs utan gore-tex). Det gör de hela lite svalare.
 
Användningsområde?

Hej!
Jag har just köpt ett par vandrarskor (Meindl Colorado) och jag upplever dem till min förvåning som väldigt stumma. Jag hade väntat mig god stötdämpning men får ont i fötterna när jag går långt. Tidigare har jag haft ett par lättare skor från Merell och det har funkat bra.
Är det någon som har ett par Meindl och vet om de mjuknar efter hand, om fötterna vänjer sig eller om man helt enkelt inte ska ha sådana om man är liten och lätt?

Det här med skor är inte lätt, den första frågan är dock alltid vad man ska ha dem till.

De skor du nämner är enligt Meindl avsedda för anspråksfulla vandringar och lättare trecking i berg, t ex i alperna. De har därför relativt styva sulor för att stödja fötterna när man går på sämre vägar och steniga vandringsleder och lär inte bli mjukare förrän de är slut. Jag tror det handlar mer om det är det här du tänkt använda skorna till?

Det är inte heller möjligt att ha ett par skor till alla aktiviteter, som Oskar är inne på, det samlas så småningom rätt många modeller i garderoben enligt min erfarenhet...

Dämpningen kan man däremot göra något åt med sulor som du säger, det kan hjälpa rätt mycket, och eftersom du köpt dem ett halvnummer större borde det finnas plats.

Ciao!

Uffe
 
Ja, som Oskar och Uffe skriver, så är det nog där jag landar. Jag får helt enkelt förnya mina Merell också, så har jag för både promenad och vandring/ vinter och sommar.

Tack för hjälpen!
 
Upplever också att Meindl-kängor är mycket hårda när man går på asfalt.
(Att kängorna är så hårda kommer till sin rätt ute i skog och fjäll m.m. då det dels är stabilt så man inte trampar snett och dels gör att man inte märker alla tusen ojämnheter i marken, det känns nästan som att gå på plan mark fast man inte gör det... )

Jag har två par sulor som jag växlar mellan: ett par mjuka, tjocka att ha på vintern i sta'n, och ett par mer stabiliserande (hårda) att ha när jag flänger runt i stiglös skog.

Det kan ju vara en idé, för att få ut det bästa av två världar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
Snørrbjørg Fotogenlykta; hur ska lågan se ut. Utrustning allmänt 5
Almgren NU ska Trangiat ut Utrustning allmänt 25
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Glännman Ska mina fötter frysa även denna vinter ? Utrustning allmänt 48
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
akahl Ska börja paddla-vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Teusa Julklapp till föräldrarna som ska till Antarktis?? Utrustning allmänt 11
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
crilleus Vilken ska jag välja ? Utrustning allmänt 0
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Strmbrg Leatherman, va fan, ska dom rosta?... Utrustning allmänt 20
LarssonMik vilket kök ska jag välja? Utrustning allmänt 6
äventyrssugen Skorna slut efter 12 mil Utrustning allmänt 27
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Mummis Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
hhhh Även litet fynd kan vara ett fynd Utrustning allmänt 31
niklas104 Dagens vara Haglöfs Mid Flex pants 707:- Utrustning allmänt 1
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
Mal Vi svenskar kan ibland vara så enerverande korrekta Utrustning allmänt 64
lami Gore-Tex vara eller inte vara i kängor Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.