Vi svenskar kan ibland vara så enerverande korrekta

HEP

Ibland tänker jag inte på hur vi svenskar är när jag befinner mig mycket i Sverige. Men så fort jag är ute på en resa eller när jag kommer hem så funderar jag på det. Hu, vad vi kan vara tråkigt stela och över korrekta i allt vi gör. Det kan stå mig upp i halsen ibland.

Vet ni hur man känner igen en svensk när man är ute och trekkar utomlands? Över de extremt propra kläderna och striktheten. Det är välstrukna fjällräven skjortor NERSTOPPADE i de lika välstrukna fjällräven byxorna. Allt görs korrekt och skulle man misslyckas med ett moment så skäms man istället för att skratta åt sig själv.

Okaj det hela blir ju lite vinklat av att jag gillar mer den ”ruffiga” stilen och där saker och ting inte är propert eller nerstoppat…hehe. Jag har aldrig ens funderat på det tidigare, men för ett tag sedan när jag var inne på Frilufsmagasinet så slog det mig att Fjällrävens kläder ger mig en känsla av militärisk utstyrsel. Tanken som slog mig när jag såg en beige Fjällräven skjorta var faktiskt Nazisternas militärkläder.

Ja ja, min mening är väl egentligen att jag tycker vi svenskar borde släppa loss lite och inte ta oss själva på så stort allvar. Ibland kan jag se denna tendens här på utsidan. En del utsidan medlemmar tar vissa inlägg med lite för stort allvar när det givetvis är menat som ett skämt!!!! Därför blir jag så glad över inlägg som ”brudar i fjället” eller ”det dummaste jag gjort”. Det får mig att skratta varje gång!!!!!!!

Därför uppmanar jag alla Utsidans frilufsfantaster där ute att våga släppa loss lite mer och ta er själva med lite humor. Berätta mer historier om vurpor, roliga misstag eller roliga upplevelser ni har haft ( ….och sluta stoppa ner alla skjortor, T-shirts och tröjor i byxorna. Det ser mycket mer behagligt, avslappnat och SNYGGARE ut att ha dem utanför. Haha :) )

Nu får jag väl 70% av utsidans medlemmar på mig eftersom många frilufsmänniskor i sverige har just Fjällräven kläder. Ja ja...vi kan inte alla ha samma åsikt.

Harebra

Malle Balle
 
GRATULERAR!

Kanske jag som norrmann inte boer svara paa detta....ei hellre sedan jag aer saa himla partisk, min egen gulliga Malin! :)

Men jag ville bara saega Gratulerar med ditt innlaegg numero 100 paa Utsidan! Ingen av dom daarliga, och om naagon bliver sinta paa ditt innlaegg, saa aer det vel bara foer at dom kaenner sig truffna...hehe

Jag vill dock saega at den vaersta uplevningen jag har haft i fjaellen skuldast en norrmann. Var paa Torehytten paa Hardangervidda foer naagon aar sedan, skulla vandra vidare. Her fantes det ochsaa en mann i 50-aaren som gick tilsammans med sin fru och en annan kvinna. Han veckade dom, och resten av stugan, kl. 6 om morgonen, piskade dom i kjoeket (stugan aer sjaelvbetjenad) foer at laga frukost, och var arg hela morgonen til dom gick kl. 0730 PRECIS! Det var hans tidsskjema som stod paa spel, ocg dom FOERBANNADE kvinnorna kunne faktisk goera at han blev 2 minuter foersenad och maatte stressa resten av dagen, om dom inte snart blev ferdiga med att tvaetta ut sitt rum i stugan..... varfoer jag beraettar detta? Kom nyss paa det, foer jag komm i haag en annan sak ochsaa. Han gick i beige Fjaellraeven skjorta, nerstappad i byxan, som var graa Fjaellraeven. Altsaa proper uniformerad.... foer en jaevel som saknade sin kommandopost i Hemmavaernet foer mycket. Men...han var norrmann. Dom finns oeverallt! (Hadde faktisk mina foeralder med den gaangen, har ju foersoekt att faa dom med ibland....kommer i haag vad min mamma sa till min pappa efteraat: "Geir, om du hadde vaert saann, hadde jag skilt meg paa dagen!".....foer oevrigt gaar min pappa inte i Fjaellraeven, saa dom bor fortfarande under samma tak!)

Jag ger dig mitt fulla stoed, Malin! Folkens, faa troeyan up av byxorna, var inte engstliga om det finns et lite haal i baken, skratta naer ni daetter, beraetta om det efterpaa.... och la fjaellen va foer dom som gillar det, inte foer dom som nyttar det som sitt eget lilla diktatoriska rike!
 
Hmmmmm....

inte visste jag att folk kunde se mig som militärisk när jag gick i mina Fjällrävenkläder....det var ju inte riktigt min tanke. Men ok, jag får hålla med om att de ser himla strikta ut.

Sedan lär man sig något nytt varje dag. Lustigt är att min flickvän sa igår till mig att sluta stoppa ner T-shirten i byxorna...det ser så fult ut. Jag sa till henne att så tycker bara hon, men tjiii fick jag.

Håller med Malin att många svenskar är lite stela...och över korrekta. Jag själv är nog så också och jag märker det mest när jag reser utomlands. Men vet ni vem som är värre än oss svenskar (och tydligen även Norrmännen) jo Tyskarna. Jösses, mer stela människor får man leta efter.

För övrigt tyckte jag det var ett roligt inlägg och shithead och Mal är enligt min åsikt Utsidans roligaste par. Hehe. Fin hemsida har ni med. Er skulle jag vilja ha med på en tur. Lyllans att ha någon att dela frilufslivet med. Min flickvän tycker en hikingtur= shoppa på NK. Fast för mig är det nästan som en bergsbestigning när jag shoppar med henne. Jag reser en svenskflagga när vi, efter flera timmar, har betat av alla våningar och når toppen av den sista rulltrappan. Hehe..nu är jag elak..men helt ärlig.

Ha det bra i Kenya ni båda.

Häls Nisse
 
Tackar, med kommentar!

Nisse, tusen tack foer gulliga kommentarer. Vi faar ta dig med paa tur en gaang, gjaerna din flickvaen med, om hon finner ut av rulltrappen ;-)

Det roliga aer at jag faktisk bor i Tyskland p.t., naermare bestemd i Oberursel vid Frankfurt. OCH. Jag skriver under paa det med at tyskarna aer stela. ALDRIG har jag moett mindre service-minded, venliga och korrekta maenniskor. Jag retar mig vel inte paa det, men jag maaste saega at jag skrattar lite varje gaang jag ser en gaeng tysk stanna och avvakta groent ljus vid en fotgaengarkrossning. Ingen bilar till hoeger, ingen bilar till vaenstar, men tror du tysken gaar? Normannen deremot..... och daa ser dom konstigt paa honom och bliver lite arga foer at han inte foeljer reglarna. Tenk dig dom i Fjaellreven...... HEHE

Dessutom, tysk i norska fjaell....det har jag saett litt foer maanga gaanger. Traff en gaang en tysk 2 dagsmarcher fraan naermsta veg. Paa skidor. Med sin ryggsaeck. Som han laag paa. Och prustade och peste. Varfoer? Foerdi han hadde med sig 5 liter vatten, toa papper, all mat, klaeder foer ett aar, och tysk korv, samt 6 boxar tysk oel..... hans saeck vegde 24 kilo. Otrenad. Ensam. Paa skidor. I fjaellen. Under paask. Med oeversta knappen knaeppad i skjortan. DAA aer man tysk.

Nesta dag traff jag en till fraan detta kulturens vogga, jag lovar at jag aldrig har saett man med vaerre foerbrenning i ansiktet. Jag fraagade om han behoevde solkrem. Vet du vad han svarade? "Nein, ich habe butter benutzt!"

Men jag vill haellre treffa dom i skandinaviska fjaell aenn bo haer stort laengre!

Saa tro mig naer jag saeger at naer min bettre halvdel kommer och reddar mig fraan flera schnitzlar och tar mig norroever i juni, daa skal jag aeven vara glad foer at se en svaensk i Fjaellreven klaeder...LOL

Hare saa gott! :)

Helsningar fraan den andra halvparten av Utsidans roligaste par (dagens!!!!! den gillade vi!)
 
Okaj, låt mig se om jag fattar detta rätt. En norrmann som bor i Tyskland, är tillsammans med en svensk tjej som bor i Lund och ni skall flytta till Kenya.....hmmm komplicerat värre. Hur träffades ni?

Jag har också bott i Tyskland. Närmare bestämt i Heidelberg. Trevlig stad om det inte hade varit för Tyskarna...oj nu är jag elak igen. Men jag har inte mycket övers för den tyska mentaliteten. Därför så skrattade jag så jag grät över Malins beskrivning av tysken i hennes Aconcagua reseskildring. Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Givetvis finns det väldigt trevliga tyskar också. Tycker personligen ej om när man drar ett helt folkslag över en kamm. Men jag bosätter mig hellre í 1000 andra länder än i Tyskland.

Ha det bra

Nisse Pisse
 
HA HA HA

Sitter har och skrattar gott. Jag har tutat runt mycket sjalv i varlden och kan inget annat an att halla med.

Har bott har pa Jamaica i ett ar nu och varje gang jag kommer till Sverige slar det mig hur stelt det verkligen ar i Sverige....och i hela vastvarlden faktiskt. Gillar den mer "lade back" atmosfaren, aven om man ibland blir lite trott pa allt for mycket manana, manana.

Over till Malins fantastiksa papekande av att man skall sluta stoppa ner trojerna i byxorna. Faktum ar att det ar nog mest i norra Europa som vissa envisas med detta. I manga lander sa ar det bara pa jobbet man har det sa eller pa fina fester. Att ha det saa nar man sportar eller ar ute i naturen anses valdigt markligt.

Har pa Jamaica ser man direkt nar det ar en turist fran norra europa med T-shirten nerstoppade t o m i sina badshorts.

Nog for idag.

Nar kommer du och halsar pa mig Malin!?!?!?! och ta med dig Norrmannen med.

Kram

Seba
 
Varmt klimat = skjortan ur byxorna?
Kallt klimat = skjortan i?

Ni är fantastiska som avslöjat alla nationella fånigheter utan att själva lida av en enda!

Per
 
Hoho! Detta var kul :)

Jag tycker att det räcker med att dra till Norge, eller i alla fall Nord-Norge. Om ni inte vet vad jag menar, se filmen "Heftig & Begeistred".

Man får i alla fall ett annat sätt att se på Sverige och svenskarna när man bott utomlands ett tag, och matats med annat än det vanliga. Fast samtidigt kan man inte låta bli att fira midsommar och valborg mer intensivt än hemma...

Martin - som revolterade mot nerstoppad t-shirt på mellanstadiet och som numera går i Norrøna-uniform istället för Fjällräven ;)
 
TACK!!!!

Äntligen någon som sätter ord på något jag länge funderat på. Är visserligen Tierra-nörd, men vågar flippa ur och inte vara så himla seriös hela tiden. Svenskar har en tendens att ta sig själva på väldigt stort allvar. Vare sig det gäller arbetsliv, privatliv eller - friluftsliv. Det är för mycket pekpinnar och allvar i mångas syn på hur friluftsliv ska idkas på bästa sätt. Ta bara inlägget från stackars killen som skulle ut på fjällvandring och var livrädd för att bli utskrattad på tåget för att han inte hade utrustning top-of-the-line för 15 papp. Är det så vi vill ha det??

Älskar att komma ner till släkt och bekanta i Tjeckien och möta deras avslappnade syn på det här med friluftsliv. Här kan man faktiskt fortfarande stöta på folk som lever vildmarksmyten med en vältummad karta i ena handen, gitarren i den andra och päronryggsäcken på ryggen. Med total avsaknad av Fjällräven-uniformer och bara en brinnande kärlek för naturen, äventyret och glädjen i det enkla. Mer sånt i Sverige! Ta med gitarren nästa gång du ska ut på fjälltur, det behöver din själ.

Kram,
Petra
 
pery; sa:
Varmt klimat = skjortan ur byxorna?
Kallt klimat = skjortan i?

Hellooo.... nu lagger aven jag mig i hela troja ur vs i samtalet....mycket roande for ovrigt!!!!!!

Sjalv bor jag i Canada=mycket kallt. Om man bortser fran pa arbetet och fina fester sa ar det bara sma pojkar pa max 12-13 ar som har sina "fritidsklader" nerstoppade. Saa daer roek varmt/kallt klimat teorin. Aeven om den nog aer applicerbar i flera fall.

Jag finner att Canada har en bra mycket mer avslappnad atmosfar aen Sverige...sa det hela aer nog ej en klimatzons fraaga...hehehe. Jag tycker Malins iaktagelseformaga ar valdigt slaande. Naer jag taenker paa en frilufssvensk saa ser jag framfoer mig en kille i vaelstrukna Fjallraeven klaeder propert nedstoppade over allt. Garna gummistoevlar ocksaa...naagot mer klumpigt att ga i faar man ju leta efter. Sedan undrar man hur mycket staerkelsespray som anvaends foer att faa klaederna se nystrukna ut "allllll the time".

Have a great one

Canadaper
 
Hej Malin!

Du verkar ha en riktigt sund inställning här i livet. O
Och den bilden av dig förstärks bara mer och mer ju mer jag läser av vad du skriver.

Det är en "brud" som dej man vill träffa på nr man är ute och vandrar i fjällen! :)

/ Lasse
 
Good luck!

Tja ha, Kasse Lasse,

faar haappas du treffer en brud som Malin naer du aer ute och vandrar i fjaellen, men finns det fler som henna bliver jag foervaanad, foer denna aer unik!
Men tyverr foer dig maaste du fortfarande leta ;-)

Lars (norrmannen soom har upteckt hur goa svenskar aer, mest av allt EN speciell!)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.