Leatherman, va fan, ska dom rosta?...

Jag skaffade mej en Leatherman Micra. (Pyttelitet multiverktyg)
Hittade den för 98 spänn!! på Smart Club. Den kostar kring 450 normalt, vilket jag aldrig skulle betala för den.

I alla möjliga sammanhang, där diskussioner om bra och dåliga prylar förekommer, brukar kontentan lyda:
"Man får vad man betalar för." "Kvalitet kostar." etcetera.

Om det vore så enkelt, så behöver ju prylars kvalitet inte diskuteras överhuvudtaget!
Och frågor om prylars kvalitet behöver inte ställas!
Det är ju bara att följa prislinjalen uppåt, och rycka åt sej den grunka som befinner sej på den nivå man anser att man har råd med!

Min Leatherman rostar!
Inte så att den rostar överallt. Men den rostar i leden mellan verktygen!
Jag har INTE varit i närheten av saltvatten. Den har knappt varit i vatten alls.

Jag fick ett "No Name-multiverktyg" på jobbet. Betydligt större och med en slö kniv. Men den rostar inte! Verktyget skulle väl ligga på nån hundring som normalpris, kan jag tro.

Å, kom nu inte och säg, att min 98-kronors Leatherman inte är samma som 450-spänns modellen! För då slåss jag med den!
:)

Strmbrg, som mer och mer litar på sitt eget omdöme än på pris och märken.
 
Leatherman kvalite?

Ja tyvärr är de ganska hypade men ej så bra...
Sunkigt stål, går inte att klippa i ståltråd, mejslarna sunkig kvalite osv...

Köper man tex en supertool för 1000 spänn tycker man att de skulle kunna använda ett bra verktygsstål men så är inte fallet!

Rostar, ja det brukar de göra om man är i närheten av elaka saker typ saltvatten osv för det är inga direkta rostfria stål de använder men kanske lite rossttröga...

Men designen är ganska bra;-)
 
jösses

Jag har haft min läderman skitlänge (+10år) och den har aldrig rostat, jag vet andra som har fått sina rostig på mindre tid... Dock är det så att inget är riktigt rostfritt, antingen så har du misshandlat den eller så är det ett materialfel.. I vilket fall som helst så har du 25års garanti på din läderman så det e väl bara å lämna in den.

För övrigt så tycker jag att folks inställning till multiverktygen är lustig, man läser recentioner där folk ställer samma krav på ett multiverktyg som på proffesionella vertyg, hur f a n det nu går ihop.. "Min läderman för 900:- klarade inte ens av att byta avgassystem på min gamla Volvo 240"... Det e som att tro att en 700:- Black & Decker batteridriven skruvdragare/slagborrmaskin verkligen fungerar som slagborrmaskin..
 
Min rostar också...

Jah har en Leatherman sedan 10 år.Den rostar ihop ibland så att jag är tvungen att andvända våld för att kunna öppna den.5-56 rostskyddsolja brukar göra den lite mer hanterbar.Kladdigt och opraktiskt när man är ute!
 
Ja, jag får väl olja in den...

...Undrar om Victor-inox, inox=rostfrei, håller högre kvalitet?
Nu pynta' ja' bara en hudring, så det är ju ingen ko på taket, om man säger. Däremot, skulle jag bli'tt jävli't sne' om jag pyntat 450...

Läste nånstans att det bästa att ha med sej är en vanlig "jävla" Morakniv! Hur ofta använder jag alla finesserna egentligen...
Jo, jag brukar roa mej med att peta naglarna, men det klarar ju Moran också!
:)

Strmbrg,
 
Rost?

Hej.
Har haft min micra i lite mer än fem år och jag har varit med om rost en gång. Det var när jag var ute och seglade och trilladeöverbord och allt som jag hade på mig blev indränkt i saltvatten. Då fick jag några små rostmärken, men det var bara att putsa lite så var de borta.
Har den annars i fickan hela tiden och använder den till det mästa. Får väl erkänna att saxen inte fungerar så bra, eftersom jag har klippt lite sladdar och så med den, men annars kan jag inte klaga.
Har också en sideclip som jag har i min väska som jag använder dagligen. Har för mig att den har fått några små rostfläckar, men inget som stör mig.
 
Mycket bättre

Min Victorinox är betydligt mer rostbeständig än min Leatherman.Den har andvänts till mycket utan en rostfläck.Fiskrensning,skala kablar,skala potatis, öppnat buteljer....Går utmärkt att maskindiska!
 
Re: jösses

FJS90/91; sa:
"Min läderman för 900:- klarade inte ens av att byta avgassystem på min gamla Volvo 240"...

Iofs SKA man inte behöva mer än eltejp och ståltråd för ALL slags service av klassiska 140/240. Och som alltid, funkar det inte så har man användt för LITE våld.....

Men visst, ett multiverktyg är ju kompromissernas kompromiss, således väldigt begripligt varför det är så populärt i Sverige ;-)

/mats
 
Är du SÄKER på att det verkligen är en Leatherman..??
I dessa dagar när kopior är legio känns det ju som om man aldrig kan vara säker på vad man får. Ansluter mig till Patrics inlägg....testa att reklamera ditt verktyg...Leatherman skryter ju om sin långa garanti.
För egen del har jag använt Leatherman i många år...både Supertool och det senaste Wave. Inga problem med vare sig rost eller annat.

Mvh
P
 
En annan vinkling på det hela är följande;
Jag har själv varit i sport/friluftsbranchen under många år (numera avslutat kapitel). Jag har haft företag och butik och handlat med framförallt friluftsartiklar. När det gäller "märkesartiklar" så är det nästan omöjligt att sälja dessa till någon form av lågpris. Visst, priserna kan variera, men att göra regelrätta fynd på märkesvaror är svårt. Varför?? Jo helt enkelt därför att importörer och/eller grossister inte levererar till den som "dumpar" priserna. Alla i branchen har självfallet ett intresse av att hålla priserna uppe.
Inte bara av ren girighet utan för att branchen är pressad. Löner, lokalhyror och andra omkostnader är såpass höga idag att man måste ha bra mariginaler, "påslag", för att det ska gå runt. Våra stora kedjor, de flesta brancher går idag ihop för gemensamma inköp, klarar sig galant men där får vi oxå betala för grejorna. Försök att pruta i en Stadium-butik!!! Små uppstickare som försöker att hänga med har helt enkelt inte en chans. Det går ett tag och sedan är det go'natt.
Alternativet, som en del provar, är att importera själva. Visst, det går,men det kräver mycket arbete.
De flesta inser att det kanske inte är värt allt besvär. Och då står vid där. Vi konsumenter som givetvis har ett intresse av att handla så billigt som möjligt. Det är inte för inte som de flesta butikskedjor, även utanför friluftsbaranchen, försöker att skapa sina "egna" varumärken. Detta ser vi många exempel på, Intersport har sitt och Stadium har sitt. Där har man kontroll på hela kedjan...från produktion till slutkonsument. Och kan givetvis sätta de priser man vill...med goda mariginaler.
Åter till "märkesvarorna". hela den här situationen skapar en sjuk marknad. Många vill roffa åt sig så mycket som möjligt av oss stackars konsumenter. Kan man då inte skaffa riktiga märkesvaror till "rätt" pris så kan man ju sälja kopior. Än så länge är vi relativt förskonade från detta här i Europa. I Asien däremot är marknaden snart kaotisk eftersom ingen egentligen vet vad dom köper!!
Lasse, jag påstår inte att du blivit lurad och köpt en kopia, men, hade jag blivit erbjuden en märkesvara för det priset som du betalat, när jag vet att normalpriset är så mycket högre, så hade jag blivit misstänksam. Jag påstår inte heller att SmartClub är unågra skojare, men, med tanke på de mariginaler som behövs för att vara lönsam. Du betalar 98 spänn...vi drar bort momsen..ca 20 kr. Återstår ca 80 kr. Vilket innebär, med "normala" mariginaler att SmartClubs inköpspris borde ligga på 30-40 kr. Vilket i sin tur innebär att alla andra i branchen oxå får ge ca 40 spänn för en Leatherman Micra. Vilket innebär att grossisten/importören får ge ca 20 spänn för prylen.
Med tanke på att "normalpriset" för denna vara är kring 450 kronor så inser vi snart att något är fel.
Antingen har SmartClub FRUKTANSVÄRT bra inköpare eller oxå har alla andra FRUKTANSVÄRT bra förtjänst på din lilla tång.....
Skulle vi bjuda in en representant för ex Stadium till diskussionen så skulle säkert vederbörande hävda att de säkert betalar avsevärt mer än 40 kr för Micran.
Nåväl...vad ville jag säga med det här.
Lasse..det låter faktiskt lite FÖR billigt. Men...jag har haft fel förut i livet..

Mvh
Per
 
Man kan ju gissa att SmartClub gjort en egenimport och blivit (kanske inte alldeles motvilligt) lurade. Svenska generalagenter brukar alltid vara intresserade av falskmärkta varor. Förövrigt så har EU blivit ett problem för egenimport, Eu skyddar generalagenter , detta gäller import TILL EU. Handel inom EU har ju dock blivit friare.
 
Jag tycker också det verkar sjukt...

Jag är själv i detaljhandelsbranschen. Jobbar med butiksvaror på grossistsidan hos "det ledande bensinbolaget".

Jag vet mycket väl att marginalerna inte ger utrymme för speciellt stora variationer i prissättningen. (Inte ens på bensin, där är det skatten som är hög inte vinsten.)
Emellanåt talar jag med folk som tror att dom kan få en himla massa rabatt om dom köper tio av en vara istället för en. Men, eftersom påslaget på en vara är satt så att det skall täcka kostander och ge en vinst UTAN att konsumenten drar öronen åt sej och handlar hos nån annan, så är det ganska tighta diken vi rör oss i.
Emellanåt kan man dock göra klipp. Både som grossist och som konsument. Då är bakgrunden exempelvis:
-Konkurser
-Överproduktion/Överlager (=REA)
-Utgången modell (Med överlager)
-Kampanjpris (Butiken säljer utan avans eller tom med förlust. I förhoppning om att kunden skall handla en massa annat - vinsgivande - samtidigt. Vilket dom dock sällan gör...)
-Bara ett fåtal kvar (=fyndlådan) Här är det oftast mycket billigare än de varor man annonserar.
-IKEA-modellen = sänk vinsten och priset, men kompensera med fler sålda exemplar. Ja, sänker vi vinsten från tjugo till tio kronor, så måste vi sälja dubbelt så många. Gör man det tro, om man sänker en varas pris från 160 till 150 kronor?.. :) Det ligger naturligtvis en massa annat bakom, såsom låglönetillverkning rationell logistik, rationell konstruktion etc.

Micran är inte ens en utgående modell, så det hela verkar mycket skumt. Stöldgods kanske?

Nå, gå till Smart Club och kolla!
Verkar den äkta, tycker ni?

Strmbrg,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Banankontakt Tång på leatherman wave Utrustning allmänt 23
mikeon Leatherman E302 - någon som testat? Utrustning allmänt 1
mattiasland Underhåll av Leatherman Utrustning allmänt 27
Haddock Prisskillnad på Leatherman? Utrustning allmänt 3
Krux Leatherman Juice Utrustning allmänt 4
thomalin Leatherman Wave som Glappar...OK? Utrustning allmänt 5
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
Snørrbjørg Fotogenlykta; hur ska lågan se ut. Utrustning allmänt 5
Almgren NU ska Trangiat ut Utrustning allmänt 25
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Glännman Ska mina fötter frysa även denna vinter ? Utrustning allmänt 48
elnal Ska skorna vara så hårda? Utrustning allmänt 10
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
akahl Ska börja paddla-vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Teusa Julklapp till föräldrarna som ska till Antarktis?? Utrustning allmänt 11
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
crilleus Vilken ska jag välja ? Utrustning allmänt 0
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
LarssonMik vilket kök ska jag välja? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.