Kängor och Kalle Anka-fötter en dålig kombination...?

Sitter här med ett litet problem som verkar lite svårlöst. Jag är på jakt efter ett par högskaftade vandringskängor, iofs är inte det något större problem då det finns en uppsjö av modeller att välja bland. Mitt problem är snarare att hitta ett par kängor för stora och ovanligt breda fötter. De kängor som jag provat har alla varit för smala (Meindl och Lundhags med vid läst). Är nu inte speciellt sugen på att återgå till gummistövlar.
Finns det någon som har bra tips på kängor för extra breda fötter?
 
Den modell av lundhags som har extra bred läst är Alaska. Är den alltför smal så tycker jag att du skall försöka få en tillverkare att göra en känga med bredare läst. Du kan tex kolla med Jörnkängan som tillverkar kängor mera måttbeställt efter kundens behov, tel 0916-101 21. Men det kan ju ta några månader att få dem.
Arbets/jakt kängor modell Graningenkängan, som främst är avsedda för vinterbruk är också betydligt bredare i lästen än många andra kängor, generellt så bör du undvika de flesta utomnordiska tillverkare, om de inte anpassat sina läster efter nordiska breda fötter.

Det var väl ett misstag av rasbiologerna i början av 1900-talet att mäta skallar, de borde ha mätt fötter istället.
 
Kvack!

Känner igen mig i ditt problem, själv brukar jag behöva gå upp ca 2 strl för att kängorna ska sitta bra över fotens främre delar.

Jörnkängan har bredast läst av de kängor jag prövat (Lundhags, Boreal och Trezeta bl a). Jörnkängan köps direkt från fabrik, storleken bestäms efter samråd med deras skomakare som är väldigt duktig. Så länge det rör sig om standardkängor kan man prova utan köptvång.

J
 
90-kängan?

Har du testat försvarets modell 90?
Den känns ju förhållandevis tokbred (bland amerikanska bosniensoldater gick tillochmed rykten om att den var minsäker pga det).
Möjligen är det mest över tårna som den är bred.
 
Tack för alla tips!

Kollade upp med Lundhags idag, inga problem att specialbeställa känga med en vidare läst, får dock lägga till 300 kronor för specialbeställningen. Då får man en känga som är anpassad efter sin breda och unika fot (Lundhags ville ha en hel drös med mått på foten i alla möjliga och omöjliga vinklar). Ett bra tips till andra som också har udda fötter!
 
Hanwag

Hej!
Prova med Hanwag-kängor. Jag har också haft problem med att hitta kängor som passar mina breda fötter.
Jag köpte ett par Hanwag-kängor för ett par veckor sedan och de passade såväl på längden som på bredden.

Mikko
 
Skicka foten (avritad)

Jag beställde från Lundhags för drygt 10-12 års sedan. De ville då att jag ritade av min fot och sedan skickade upp den .
Jag satte foten på ett papper och lät den formmässigt bli avritad med en blyertspenna. Fungerade utmärkt när de sedan kom. Sedan kan man ju ha problem på höjden och det torde väl vara svårare att rita av.

Dessa kängor är numera pensionerade och jag upptäckte då att Lundhags Jakt passade mig. Tyvärr fungerar inte Professional. Samma läst på papperet men de jag provat klämmer åt så foten somnar. Annars är väl Alaska bredast som någon skrev.

Mvh Björn
 
Jörnkängan

Jag kan rekommendera JÖRNKÄNGAN ! Ring dom och berätta ditt problem så hjälper de dig, de har några olika läster mm att välja på. telefonnr: 0916-101 21. Du slipper att betala extra, de syr alltid upp just åt dig efter dina mått mm !
 
M90

M90 kängorna har lite onödigt dåligt ryckte. Dessa passar kanon på människor med kalleanka fötter.
Jag har använt mina i över 8 år och haft bra erfarenheter av dom.
De kräver en del omvårdnad med infettning och insmörjning så håller de kanon mot vatten.

Ett stort plus är priset.

Ett minus är lite "konstigt/dåligt" mönster på sulan.
Framför allt dåligt grepp på snö.

Men inget problem med kreppet upp för Helags nu i helgen.
 
Hej

Jag kan rekommendera en specialsydd känga från lundhags. Har själv stora fötter och var sent ute med min beställning men lundhags levererade till min tighta deadline och jag är mkt nöjd med resultatet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
saft-teo Kängor för luffning Utrustning allmänt 18
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
jojjas Kängor Utrustning allmänt 3
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
Knix Bra Militära kängor? Utrustning allmänt 19
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13
Patriksg Kängor Utrustning allmänt 4
Solkatt Torkning av kängor i fjällen Utrustning allmänt 46
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
guardian LOWA kängor. Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.