Angående hållbarhet smör i värme

Ja jag äter mycket mackor. Jag får inte i mig gröt till frukost så det är choklad och mackor som gäller där, och till lunch orkar jag sällan göra nåt avancerat så det blir soppa och mackor eller kräm och mackor. Eller bara knäckemackor med makrill.

Tycker knäckemackor är ett bra sätt att få i sig kolhydrater utan en massa krångel.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
På långa turer där jag inte kan proviantera har jag skippat mackor, tar för mycket plats med ex knäckebröd. Kör istället frukost med extra stora grötportioner förstärkt med frön, hackade nötter mm.

Hittade tyska konservringar i en bod där. Skjutmått och lista i pånboken underlättar, kör numera med vaxduksbok.

go tur

Tortillabröd är rätt kompakta och hyfsat lätta att packa ner. Började använda dem förra sommren när man inte fick använda friluftsköket. Fyller dem med tex tonfisk, svarta böner/linser, dill, salt och peppar och nåt grönt. Blir gott och mättande och ingen disk.
Ut med kajaken nu och kör samma grej fast med rå falukorv, tacosås, och lite grönsaker m.m. Så enkelt och gott.

Vad ni ned allt smör ute på turerna? lever ni på mackor eller vad gör ni? :)...jag aldrig haft smör med mig, men äter sällan mackor iof. Mycket wraps dock på kajakturerna men då behövs inget smör. Men det e ju bra att det håller sig fräsht. Förut såldes såna stavar med smör som jag gillade. Lagom storlek tycker jag. kanske var 150 g eller nåt i dem.

Det är gott och är kompakt energi. Säg den mat som inte blir godare och mer mättande av en klick smör.;)

Finns faktisk frystorkat smör och köpa i överlevnadsbutiker - men man har ju hyfsad hållbarhet med vanligt - detta var i hyfsad värme oxå.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips