ang. visum till centralasien.

Hej!

Hej kära vänner, jag har snubblat över ett litet problem, som jag inte vet hur jag smidigast skall handskas med.

Jag har tänkt att till sommaren cykla genom centrala Europa och vidare österut vidare över centrala Asien. Men jag vet inte ännu hur jag skall gå till väga med visumen. Jag kommer så långt som till Georgien utan att behöva söka visum. Därför kommer jag att behöva söka visum till Azerbaijan, Turkmenistan, Uzbekistan, Tajikistan och slutligen Kina som är också mitt mål med cyklingen. Vet att i Tajikistan så är det visum on arrival.

Nu är frågan, hur skall jag gå till väga när jag söker visumen. Skall man söka allt här i Stockholm eller söker man det i landet innan det landet man skall in i? Dessutom är visumen till Turkmenistan, Uzbekistan ganska dyrt, på vardera 3000kr per visa.

Någon som har erfarenhet av det här?

Tacksam för all hjälp!

www.caravanistan.com har all information du kan behöva! guldkälla. Jag ska göra samma resa som dig i sommar och är ganska påläst.

Lite information kort sagt kan jag säga att, om du ska åka båt från azerbaijan så kör till kazakhstan. Turkmenistan kommer du inte få ett turistvisum till - endast transit på 5 dagar med fixerat in och ut datum, samt att du behöver visum för det land du kommer ifrån och det du ska ut till från Turkmenistan innan du kan söka turkmen visa.

VOA gäller bara om du flyger in i länder i centralasien, inte via landsgräns. Att söka i Sverige är inte heller en möjlighet eftersom de flesta visum hinner bli ogiltiga innan du når landet (3månader oftast). De flesta som cyklar silk road kör via Iran (visum till Iran i Turkiet) och söker alla visum för kommande länder i Tehran eller Mashad samtidigt som man förlänger sitt Iranska visum.

Kinesiskt turistvisum är i princip endast möjligt, och enklast att få i Iran enligt rapporter från caravanistan.

Lycka till!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Visum till Kina - är det något som införts de senaste tolv åren? När jag var i Hongkong för över tio år sedan (Hongkong överfördes från britterna till Kina 1997) var det bara att lämna flygplatsen och ta tåget till Kowloon... Eller är det särskilda regler för den gamla brittiska kolonin?

Visum till Kina - är det något som införts de senaste tolv åren? När jag var i Hongkong för över tio år sedan (Hongkong överfördes från britterna till Kina 1997) var det bara att lämna flygplatsen och ta tåget till Kowloon... Eller är det särskilda regler för den gamla brittiska kolonin?

Hong kong har eget visum samt voa och delar inte samma visum som mainland Kina.

Min erfarenhet är att kinesiskt visa är giltigt i sex månader om du får det i sverige, så söker du strax innan du åker kanske det räcker? Jag sökte och fick 30 dagar(minimum) genom att boka en tur och retur biljett med sas och sedan avboka den inom 24h och få hela summan tillbaka. (Ta en kopia på biljetten) Boka hotell på hotels.com och avboka dom. Lite krångligt kan tyckas men jag svär hellre lite hemma i soffan än i velar i ovisshet i Iran. Visumet sa inget om vart jag skulle komma in i landet eller hur (tror jag)(heeeeheee). Vill du ha 60 dagars tror jag du får knåpa ihop en ganska lång reseplan och boka många hotell för att sedan avboka men om jag minns rätt så var det bara ett fåtal ställen du kunde få förlängt på eller så får du flyga till HK.

Tror jag har en kopia på visumet så om någon kan tyda det så kanske dom kan säga om det säger något om hur man ska komma in i landet.

stantours.com har väl också någon användbar service.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips