Anarisrundan

Jag funderar på att ta Anarisrundan i sommar. Har tyvärr tidig semester så jag får se om det överhuvudtaget är möjligt med tanke på snösmältningen eftersom jag behöver starta runt 1 juli.

Gjorde en sökning på forumet men hittade inte mer än några få inlägg.

Är det någon som gjort rundan? Har jag fattat rätt att delar är markerade och andra inte? Hur många dagar vandrade du/ni? Rekommendationen är, om jag fattat rätt, att starta i Tossåsen och gå motsols?
 
Hej

Snösmältningen i Jämtlandsfjällen har gått fort på sista tiden. Jag var ute på en sista skidtur i helgen som var i fjäll längre norr ut, klart mindre snö än andra år. Min bedömning är att det nog är vandringsbart om 2-3 veckor. Så första juli bör inte vara något problem.
 
Jag har tagit mig till Anaris några gånger. Från Vallbo -Lunndörren- Anaris-Vallbo. Ganska tuff stigning dag 2 upp på Stor Anahögen och riktigt tuff om vädret är dåligt. Fantastisk utsikt när man ser Hällådalen och fin vandring fram till Anarisstugan. Tredje dagen är speciellt vandringen mellan Kruptjie och Kraapa härlig.
Var det gäller Tossåsen, har jag bara gått bara gått dit via Lunndörrspasset, lättvandrad sträcka. Svårt att hitta en bra parkering, men frågade folket vid en av stugorna om bilen fick stå på deras tomt. När jag hämtade bilen några dagar senare gav jag dem 200 kr, som tack för att de upplät platsen och höll ett öga på bilen.
 
Jag vandrade i Lunndörrsfjällen i början av augusti förra året och hade inga som helst problem med att hitta en parkeringsplats i Tossåsen. Så i början av juli borde det vara lugnt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.