Alternativt vandrargodis

Jag brukar ha en blandning av solrosfrön, torkad frukt och kanske nötter som energistöd på fjällvandringar. I år skall jag ha en person i sällskapet som inte gillar detta och inte heller är så förtjust i choklad. Finns det några andra bra alternativ? Min enda idé är syrliga karameller.

Energikakor

3 dl socker (alt. 1,5 dl socker + 1,5 dl druvsocker)
3 dl ljus sirap
3 dl vispgrädde
1,5 dl rapsolja

Koka ihop och häll i en bunke med:
20 dl havregryn, råglingor, nötter, russin eller annan fyllning
Jag har använt havregryn, strödadlar, fikon och torkade aprikoser med gott resultat.

Kavla ut på en plåt med oljad kavel, dela i bitar och slå in i paket med frysfolie.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Lösvikt

Om man inte gillar traditionellt "jägarsnus", så kan man väl ta med sig en rejäl påse vanligt lösviktgodis, bara att välja de smaker/sorter som var och en gillar eller tål.

God tur!

Variation är bra, oavsett vad man uppskattar normalt, så kan man tröttna på det om man har samma sak under hela vandringen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips