Alpine bod

Hej!
Jag funderar på att köpa Black Diamonds Alpine bod men jag skulle gärna ha en centralloop, har för mig att jag läste i ett gammalt forum här på Utsidan att man kunde knyta en slinga som en loop. Så min fråga är går det att använda en slinga till en loop och i så fall vilken knut ska man använda till det.
MVH OK
 
Hej en till fråga till, finns det någon som använder selen och har några komentarer om den plus och minus.
MVH OK
 
Hej en till fråga till, finns det någon som använder selen och har några komentarer om den plus och minus.
MVH OK

Plus:
Mycket justerbar som gör att den passar bra oavsett hur mycket kläder du använder så om du siktar på att köra både alpina leder/isklättring och solig klippklättring, så funkar den bra.
Fyra utrustningsslingor räcker långt.
Hyfsat billig.

Minus:
Hängande stand är mycket otrevligt.
Bristen på centralloop är ibland störande.

Sammanfattningsvis så rekommenderar jag att köpa nåt annat.
 
Bod

Hej!

Ingen användare själv av denna sele. Dock finns ju "Bod" som är som "Alpine Bod" fast med en fast firningsloop.

/Örjan
 
.

Jag använder min vid alpina turer där det krävs en lätt sele som har bra och snabba justeringsmöjligheter. Den har framförallt den stora fördelen att avträde och ta på eller av extra byxor kan utföras utan att man behöver knyta ur sig eller ta av sig selen. Med en knuten centralloop på A-Boden försvinner många av fördelarna och personligen tycker jag det är lika lätt att använda loopen som uppstår vid inknytningen.

Klas
 
Jag kör själv med en Bod. Jag blev överraskad när jag först testade den i affären av hur bekväm den var, trots det spartanska utseendet. Att den går så lätt att ta på sig, även med kängor på fötterna är en bonus.

Men det här med selar och bekvämlighet är ju väldigt individuellt. Och skulle jag göra långturer med hängande stand... så skulle jag köpa en annan sele.
 
...och vad är det för fel på den gamla hederliga Whillans Harness? ;-)

26c2_2.JPG


Eller vad sägs om föregångaren till Bod, Chouinards gamla sittsele? Här är en bild på en hemsydd kopia av den:

tieman_harness.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carlarmfelt Alpine route Guide Kebnekaise Alpin / Bigwall 3
Lowe Alpine belayparka Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...