Alpin utbildning

Tänker söka till en guide-/-friluftsutbildning och undrar om ni har nått tips?

Jag har kollat på folkhögskolorna i Åre, Lofoten, Oytun(Alta,norge), Malung, Storuman och nordnorsk klatreskole. De har liknande utbildningar och alla på ett år.
Jag vill: Klättra, åka skidor, göra skidbestigningar, alpina bestigningar och vandringar, åka telemarkskidor.

Om DU har någon erfarenhet av någon av dessa utbildningar eller vet nåt speciellt om dem skulle jag vara tacksam för tips. (De i norge kostar med kost o logi c:a 50-60000kr och man bor på internat)
 
I Sverige finns det bara två bergsrelaterade utbildningar med internationell status:
SBO:s bergsguideutbildning (International Mountain Guide, UIAGM)
och Svenska Klätterförbundets Auktoriserad Klippklätterinstruktör (UIAA International Rock Climbing Instructor).
Det finns naturligtvis andra utbildningar som kan ha ett värde genom de kunskaper man får, men vad de har för värde i termer av vilka slags jobb man eventuellt kan få efter utbildningen är för mig inte helt klart.

Vore jag du skulle jag nog inte slanta ut 50-60.000 spänn på något som jag inte riktigt vet vad det ger, när en bergsguideutbildning som ger internationell status kostar kanske 100.000:- inklusive alla resor och annat som kostar i samband med utbildningen.
För mig skulle det nog kännas mer effektivt att ha ett jobb vilket som helst under tiden jag samlade pengar och erfarenhet för bergsguideutbildningen.
Men å andra sidan är jag inte du, och själv har jag valt att inte ha mitt viktigaste fritidsintresse som jobb. Om man väljer att få sin försörjning genom sin favoritsysselsättning tror jag att det finns en risk att man förstör den. Den blir som ett jobb vilket som helst. Därför har jag valt att ha ett annat jobb och ha klättringen som "tillflyktsort".
Men alla måste ju göra sina egna val. Lycka till med ditt!
 
Kanske som grund

pecall; sa:
Vore jag du skulle jag nog inte slanta ut 50-60.000 spänn på något som jag inte riktigt vet vad det ger, när en bergsguideutbildning som ger internationell status kostar kanske 100.000:- inklusive alla resor och annat som kostar i samband med utbildningen.

Håller med dig Per men det finns väl ett aber, att bergsguidsutbildningen inte är öppen för alla, utan ett visst inte helt oansenligt grundkrav ställs vid intagning. Därmed kan kanske en folkhögskola vara ett sätt att skapa bra förutsättningar för att sedan söka vidare till t.ex. bergsguideutbildning. Själv har jag inte gjort någotdera. Jag klättrar som avkoppling inte jobb.

Micke - som idag överger kontoret och tar min tillflykt till isklättring till fjälls
[Ändrat av brandmansmicke 2004-04-06 kl 11:00]
 
Jo, visst finns det grundkrav för bergsguideutbildningen som utestänger de flesta av oss. Vad jag menade var ju inte att en folkhögskoleutbildning inom friluftsliv är värdelös, men ställer man de två utbildningarna mot varandra... Alltså, om man ska välja den ena eller den andra blir valet ganska lätt i skenet av bergsguideutbildningens internationella tyngd.
Däremot kan ju folkhögskoleutbildningen vara en del i en förberedelse för att på ett antal års sikt komma in på bergsguideutbildningen. Att vara guide innebär ju så mycket mer än att bara vara en duktig klättrare eller skidåkare. Man måste också bland annat vara en bra pedagog, hyfsad amatörpsykolog, duktig orienterare, någorlunda kompetent akutsjukvårdare, osv. En del av de färdigheterna kan man ju till exempel tillägna sig på en folkhögskoleutbildning.
Allt man gör ger ju erfarenhet, och vet man ungefär i vilken riktning man strävar så kan man ju se till att samla erfarenhet inom den sektorn.
 
Tack för synpunkter

Jag är mycket väl medveten om den internationella statusen en bergsguide har och kvaliten på den utbildningen.
I mitt fall så bör det bli en mindre utbildning eller klättring på fritid som gäller då jag inte är säker på om jag vill bli bergsguide. Att då jobba för att samla pengar till den utbildningen känns avlägset.

Mitt första mål är att bli klippklätterinstruktör inom svenska klätterförbundet. Då kan en ettårskurs vara ganska lämplig om man dessutom vill ta ett "sabbatsår" med klättring/skidåkning innan man går "instruktörskursen" hos klätterförbundet.

Det är inte för intet som jag valt en ettårs utbildning!

Min fråga var vilken utbildning man skall välja?

I norge talar naturen och traditionen för de skolorna medan de svenska ligger mer "till hands" vad gäller boende, KOSTNAD(kost o logi för en student i ett år är mindre än 60000kr), resor, tillgänglighet m.m.

Vad är värt att offra för det andra?
 
FOF?

Tidigare fanns i alla fall FOF (Fjäll och Friluftsliv) på Hållands folkhögskola i Hålland, strax utanför Undersåker, strax utanför Åre. Jag har själv inte gått den, men klättrat med folk därifrån och de har varit MYCkET kunniga. Dessutom verkar det vara en rolig utbildning, som jag själv funderat på att gå, några gånger...

Mattias Lindvert, som också är medlem här på utsidan (men som jag inte sett något skrivet av sedan förra isklättersäsongen) vet jag har gått den, kolla med honom, t.ex. eller kolla in hållands folkhögskolas websajt.

Kanske ett funkande tips?

Lycka till, förresten. Kunskap är alltid en lätt börda att bära...
 
Två är senare...

Jag hamnade i norge och har inte ångrat det för fem öre.

Helt fantastisk natur med vertikala berg 1000m höga på gångavstånd från skolan.

Jag har tillbringat ett extra halvår där med jobb och egen klättring, nu skall jag tillbaka igen för vinterklättring och skidåkning. I sommar skall jag klättra dygnet runt i lofoten, norge :)

Rekommenderas!

Sen får vi vad som händer med resten....
har inte bestämt mig än om jag skall jobba med hobbyn.
 
Hej, hoppas det går bra på pumori! Jag føljer på din hemsida (www.himalaya.nu før er som inte känner vet)

Jag har kollat en del på yamnuska och hittat några kurser av intresse. Frågan är bara på vilken nivå dem ligger?
Skall man vara klättrare för att söka eller är det för hyfsat gröna?

Någon som vet?
Kurserna jag har tittat på hittils är: Wilderness First Responder 80 dagar, Advanced recreational avalanche course och Modern alpine climbing. Även andra liknande av intresse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Alpin klättring i Norden Alpin / Bigwall 1
robert.karlstrom.77 Vill lära mig alpin klättring! Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
orren86 Alpin kurs? Alpin / Bigwall 27
zardoz Alpin klättring - inknytning? Alpin / Bigwall 5
Edvin m Alpin förare över Chamonix området? Alpin / Bigwall 2
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
E9climbing Nyhetsrapporter om alpin klättring Alpin / Bigwall 539
Edvin m Lätt alpin isyxa Alpin / Bigwall 16
Nedar Alpin grundkurs sökes Alpin / Bigwall 6
simonthegraf alpin rock climbing in sweden? Alpin / Bigwall 1
chrtur [TR] - Alpin superklassiker Alpin / Bigwall 4
GrpCAndersson Alpin klættring 2008 Alpin / Bigwall 0
owahlund Alpin klättring i chamonix Alpin / Bigwall 5
langby Vill börja med alpin klättring Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Traditionell 2:nd tool för alpin klättring Alpin / Bigwall 7
chem alpin stil Alpin / Bigwall 41
realout Börja med alpin klättring? Alpin / Bigwall 2
Ix Alpin ryggsäck Alpin / Bigwall 12
LRF Alpin klättring och vandring i Iran? Alpin / Bigwall 6
mattias_tornudd Alpin klättring St Anton Alpin / Bigwall 0
Jervhed Alpin sele Alpin / Bigwall 17
Pask Ny alpin hemsida! Alpin / Bigwall 2
0399 Hög alpin kurs Alpin / Bigwall 7
grawin Alpin kurs Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...