Friluftsutbildningar/Vildmarksguide

Hej!
Jag har bestämt mig för att studera till hösten, and beyond, så att säga. Jag letar nu febrilt efter mer information om diverse "vildmarksutbildningar" i dess olika former. Jag upplever att den generella informationen om dessa är svag, och visst måste det finnas en hel del här som sitter på sprudlande erfarenhet om de olika programmen, skolorna och liknande. All information uppskattas, och jag ställer gärna följdfrågor här i tråden beroende på vilken skola ni har erfarenhet eller kunskap om.

Exempel på utbildningar som jag mer än gärna skulle ta emot mer information om:
- Lofoten folkehögskole (diverse utbildningar, t.ex fjäll och expedition).
- Åre (Vildmarksguide)
- Kvarnen (Nordisk friluftsguide)
- Övriga (t.ex Malung, Tromsö/Alta etc)

Om mig:
26 år, större kunskaper inom vandring och flertalet bollsporter. God skidvana utan att vara någon supertalang. Jag har inte gått någon liknande utbildning förut. Jag föredrar fjäll/arktisk-miljö och skulle vilja jobba i en sådan miljö i framtiden, gärna får utbildningens inriktning vara Guide eller liknande som eventuellt kan leda till jobb (utomhus-) i en sådan miljö. Jobbmöjligheterna är dock inte det essentiella (ie, utbildningen måste inte vara riktad mot ett specifikt arbetsområde) utan jag söker främst en kvalitativ utbildning där jag kan utvecklas och inspireras, då tror jag att resten löser sig själv, på ett eller annat sätt.

Svar, synpunkter och frågor tas emot med stor glädje. Tack för er tid!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
midnightspecial Utbildning Vildmarksguide motsv Allmänt om friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.