Alperna med kids.....

Hej!

Är det någon som varit och klättrat med Era barn eller andras barn i Alperna? Tänkte mest på alpina bestigningar, typ Breithorn och Allalinhorn. Bergen är över 4000m och man vet ju själv hur det är med klassiska huvudvärken bl.a.

Min son är 9 år, för ungt?? Är jag en ansvarslös pappa om jag överhuvudtaget försöker ta med honom på något sånt här??

Dela gärna med Er av Era upplevelser.

mvh
Peter
 
nitrox50; sa:
Min son är 9 år, för ungt?? Är jag en ansvarslös pappa om jag överhuvudtaget försöker ta med honom på något sånt här??

Det beror på sonen. Tycker han att det är kul så är det helt OK. Mina föräldrar klättrade. Och som barn, yngre än 10 år, var jag på diverse toppar i alperna, Marmolada, Piz Boe, Sella tornen, Triglav, Via ferratas o s v. Tyckte det var skitkul, skuttade med som en liten gems, och var aldrig pressad. Givetvis var det lättare rutter vi gjorde.

Förutsättningen är dock att han tycker att det är kul, att han älskar att göra det, att pressa ett barn som inte vill vore snudd på kriminellt.

Möjligen är dolomiterna bättre att börja med, eftersom det är varmare o lägre, man kan starta senare, utan att behöva ligga i hytta o gå med pannlampa före gryningen. Å andra sidan använder man liftarna kan ju både Breithorn och Allalinhorn göras som dagsturer.

Hoppas det var till någon hjälp.

Per
 
Hej!

Grabben vill så det värker, så det är väl bara att påbörja planeringen.

Kl.Matterhorn - Breithorn kan väl vara rätt rimligt.

mvh
Peter
 
Barn märker av höjden mer än vuxna. Vid 3200 meter ca 50 % mindre kapacitet jämfört med ca 30 % för vuxna.

Med tanke på att Schweiziska barn (om ändå inte så många) är uppe på dessa höjder så är det fysiologiskt möjligt.

Den kritiska punkten är snarare de vuxna personernas kunnskaper och erfarenheter från högalpina områden.
 
I en svunnen forntid så gick (klättrade är väl inte rätt ord) jag tillsammans med förälder och andra upp på Breithorn och Alalinhorn. Då var jag 13 år och lillbrorsan var 10 och vi hade inga som helst problem. Då fanns inte liften upp till Klein Matterhorn så vandringen blev betydligt längre än den är från Klein Matterhorn.

Vi hade då iofs bott en tid på lägre höjd (ca 1800 meter) och hade väl acklimatiserat oss en del.

Jag tycker inte det är ansvarslöst att ta med barn på den typen av äventyr, så länge som föräldern har den nödvändiga kompetensen, samt kunskap om aktuella leder. Se till bara att göra bestigningarna när vädret är stabilt.
 
Hej!

Nu har jag fått lite olika åsikter om detta och jag tror att jag har fått lite mer kött på benen.

Mina erfarenheter av berg har blivit bättre under mina 3 somrar i Mattertal, jag har lärt känna mina begränsningar och skulle aldrig utsätta min son för något som skulle anses som direkt riskfyllt.

Breithorn är som en motorväg med massor utav "bestigare" så vid eventuella akuta situationer så finns det massor utav hjälp att få. Normala leden är i stort sett sprickfri, sprickor har jag sett, men mycket smala.
Skulle han få huvudvärk eller må illa, så tar det ej lång tid att gå tillbaka till Kl.Matterhorn.

Den enda som måste övertalas nu är min fru, som ej gillar denna idé.

Frågan är om inte allt PS2 spelande och dator användande är mer farligt för våra barn i längden än lite svettande på en enkel 4000 meters topp.

mvh
Peter

PS. Solen skiner och om en timme är vi och klättrar på Kullabergs sydvända klippor. Ha det!!!!
 
nitrox50; sa:
Den enda som måste övertalas nu är min fru, som ej gillar denna idé.

Oj, utan att var sarkastisk kan nog detta vara det största problemet.

När vi en gång var ute och gick tog leden helt plötsligt slut vid ett stup. När jag påpkade det idiotiska med ha en led som var en återvändsgränd pekade min fru nedför stupet och sa att leden visst inte var slut. Det satt ju till och med en järnvajer fastskruvad som man kunde hålla sig i.

Min fru löste det hela genom att skicka mig på en klätterkurs så att jag skulle förstå bergen bättre.

Jag inser numera att berg inte är klättring och att klättring i normalfall är väldigt säkert. Bara man lär sig att skatta sina egna gränser riskerna och svårigheterna.

Insikten är inte bara logisk utan också emotionellt subjektiv.

Det finns en uppsjö av familjeaktiviteter med olika svårihetsgrader som kan göras runt en Berghütte. Personligen skulle jag kanske inte sätta en toppbestinging som huvudmålet utan som en av olika aktiviteter som kan göras.

Magnus
[Ändrat av MW 2005-01-22 kl 10:47]
 
"Alla Barna" historier?

Återigen samma gammla ramsa! Alla barn får höjdsjuka!? "Vänta tills din son är ......gammal" (för då slutar man att få höjdsjuka...eller?)
Vem har lärt att barn lättare får höjdsjuka än vuxna? Det är fel! Det finns ingen vetenskaplig undersökning som visar att barn lättre blir höjdsjuka än vuxna. Jag har varit på trekking med skolbarn upp till höjder runt 5000möh, Inga problem! Kom bara ihåg att tempot följer barnas kondition.
Tänk på aklimatisering och passa på så att grabben har det bra under resan. God tur!
 
nitrox50; sa:
Breithorn är som en motorväg med massor utav "bestigare" så vid eventuella akuta situationer så finns det massor utav hjälp att få. Normala leden är i stort sett sprickfri, sprickor har jag sett, men mycket smala.

Ja, vid goda förhållanden är det en väl upptrampad stig utan objektiva faror. Jag gjorde den o Kl. Matterhorn för länge sedan (innan linbanans byggdes) utan vare sig pjäxor, yxa eller stegjärn. Hade ngn sort enklare sportskor o ett enkelt rep. Övernattade i Thödolhyttan.

Barn o höjdsjuka: tror att det ligger något i att spädbarn är känsligare, kan inte citera något vetenskapligt stöd för det, men noterar att det är förbjudet att åka upp med spädbarn med banan till Kl. Matterhorn. Tror dock att detta endast gäller de allra, allra minsta, typ under 3 el under 5 år.

Finns f ö en massa fina mål för dagsturer som acklimatisering. Schönbyhlhytte (Zmuttdalen), Flualp, Rote Nase, och inte minst Rothornhytte.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
DavRim Klättring i alperna v 34 Alpin / Bigwall 2
NL Söker klätterkompis för alpinism i alperna i sommar Alpin / Bigwall 0
johnliungman Hur får ni tag i lokal väderprognos i alperna? Alpin / Bigwall 9
Jones Rimlig kostnad för en bergsguide i alperna? Alpin / Bigwall 17
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
Pallet Lämpliga nybörjartoppar i Alperna? Alpin / Bigwall 7
Polarnatt Tragedi i Alperna Alpin / Bigwall 8
jontek alperna i juli Alpin / Bigwall 16
Paroscar Kurser i aplinkättring i alperna februari Alpin / Bigwall 2
nitrox50.II Kort solotur i Alperna Alpin / Bigwall 0
kjpil Vad hittar man för typ av klättring i alperna april/maj? Alpin / Bigwall 10
Nordbjörn Klättra i Alperna i sommar, någon?! Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Böter för tältning i Alperna? Alpin / Bigwall 0
mipert Svenskar i nöd i Alperna, en var klädd i gymnastikskor Alpin / Bigwall 18
Keras2006 Bergsklättrare omkom i franska Alperna Alpin / Bigwall 0
plommon1 Berget med den finaste klättringen i alperna Alpin / Bigwall 1
honeysucklerose Ledbeskrivningar Alperna Alpin / Bigwall 5
Trötter frågor om utrustning för alperna Alpin / Bigwall 7
amontan Kurser i Alperna Alpin / Bigwall 1
ww-user Alperna v9 Alpin / Bigwall 0
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
reachjohn Funkar Fuji för Alperna? Alpin / Bigwall 4
dh Bil alperna-sthlm 19/12 Alpin / Bigwall 0
nikcar75 Alperna runt jul/nyår Alpin / Bigwall 1
bjorn_osterlind Alpinism i alperna Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.