Allt fungerar inte lika bra som det uppges göra.

Inte så långt från sanningen

som du tror Säl!! Det senaste i USA är något som de kallar för Butane Torches. Blir alltmer populära framför allt i samband med utomhusaktiviteter. Kolla in dem här.
 
Eldkastaren var inte dum!

Fixa ett litet rejälare munstycke, så kanske man inte behöver vada heller! Bara att lägga in readriften....

Därefter kanske man kan skriva en rad på länken "Det dummaste jag gjort".
 
Kanske i Sverige!

Har hittat en likadan tändare i Skogma:s katalog (kan inte hitta den på internet men den finns i pappersversionen s.190!) Skogma nås på http://www.skogma.se/
Samma bild och nästan samma pris, 549:- +moms...
Men där heter den Helios.
Pp annan plats på deeras hemsida kan man läsa: Brunton, USA:s största kompasstillverkare, in-går sedan 1996 i SILVA.
Så om man vill ha tag i tändaren kanske man ska söka hos SILVA, vad vet jag....
Ha det!
 
Tack för tipset,

Jörgen. Jag har redan en Brunton Helios. Den köpte jag genom Trippleaught design, direkt från USA. Tycker att den fungerar helt utmärkt.
Dock blev den ganska dyr med frakt och allt. Skall skicka efter Skogmas katalog, verkar intressant.

-Paul
 
Temperatur i lågan

Har själv tittat på några olika tändare men flera verkar svåra att få tag på i Sverige. Heliosen verkar bra (samma som Windmill enligt uppgift).
Har någon haft en tändare från Brunton, Windmill eller Solo? Erfarenheter? Jag har bara läst om dom och då fått intrrycket att solon brinner med hetast låga men är minst vindokänslig.

PS. Heliosen brinner såvitt jag kan se med ca 1100 grader snarare än 2000 grader.
 
norpan_; sa:
Vill man skaffa en Jukkassticka så köp gärna den största modellen. Den minsta modellen (om den fortfarande finns?) är ganska opraktisk och det har hänt att den brutits mitt av.

mattias

Har det hänt att den lilla INTE brutits av efter man använt den ett par ggr?

;)
 
Tänddon......... o klädsel

Om man nu inte vill bära tändved i ryggsäcken, näver och töra, så brukar en metatablett eller ett värmeljus kunna göra susen för att få kaffebrasan att ta sig.... öva, öva... för nbär det är blåsigt, kallt och vått då behövs den....
Mötte en ung man i skogen med en djäkligt fin modern och dyr goretexjacka av 5-lapps modellen. Tyvärr gick den inte ner över baken och han hade inga långfilsingar under brallorna så han vågade inte stanna vid min lätt sprakande riseld och vänta på en kopp varmt! Han kom åter efter en 20 minuter och fick en kopp varmt men klagade över att jackan inte funkade....knepigt med prima allvädersmatrial och bra säljare... eller kan det varit bristen på innehåll i hans mösslösa huvud? Det var +4 och blåste 10-12 m/s här i skåne..... lite lugnare i skogen, men också fuktigare...

Go tur

Johan K
 
tändstickor vs tändare

till ett tidigare inslag
tändarens gas behöver värme för att antändas & man måste värma tändaren före användning i kalla klimat

Mvh. pontus
 
påfyllnad?

nu undrar jag om man kan fylla på denna helios med gastuben man har med till trangiaköket?? det vore ju bara för bra...

/Magnus
 
Varför inte köpa en gasbrännare på clas ohslon eller kjell o co? kanske inte världens bästa kvalitè, men de är billiga...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.