Allt fungerar inte lika bra som det uppges göra.

Varning! tändsticksbomb

Jag gör likadant, se bara till att tändstickorna _absolut_inte_ kan komma åt plånet när burken skakas om. Det finns dom som fått en rejäl fackla i brallan...

/boris
 
Jag gillar oxå den lilla signalröda (fördel mot filmburk) tändsticksburken som Johan nämnde. Men stoppa ner ett extra plån i den oxå, det som sitter på kanten slits sönder rätt fort.
..det där med brandbomb i fickan lät ju häftigt, har det verkligen inträffat?!
 
Kan tipsa om att Clas Ohlson säljer sådana där små tändsticksburkar rätt billigt...tror de kostade 18:- inklusive stormstickor. Fördelen är att de finns i BLÅTT också om man vill ha en som är mindre skrikig.

/Andreas
 
Bomber i fickan

Både tändsticksakar och engångständare har exploderat i fickor, med trista följder. Det är därför vi har säkerhetständsticksaskar med plån på utsidan och inte alla modeller av engånständare i butikerna. Tacka Sprängämnesinspektionen och Brandskyddet för det!
Rekommendationerna med plån inne i asken, utan extraembalage, får stå för förslagsställarna.
Själv tar jag gärna med en bit kraftig plastfolie omkring askplånet. Nu när det är vått och kallt i skogen är rättan tid för mysiga brasor. Till och med vid kafferasten. Ni har väl tändved i ryggsäcken!

Go eld

Johan K
 
Och sedan kom ljuset...

Det finns förståss som alltid en utväg till. Om man skaffas sig en Brunton Helios så är man så gott som säker att den inte klickar när det gäller. Jag har åtminstone aldrig hört talas om det. Den ser ut så här:
fe17af4e.jpg.orig.jpg

Lite fakta:
Det är en så kallad piezzotändare (altså inga stift eller vekar, fylls med butangas), liknar en efterbrännkammare och brinner med över 2000 graders värme. Ingen vind kan stoppa den. Vattentät till 3 meter. Klarar 30000 tändningar, vilken motsvarar ca 100 år om man tänder den en gång om dagen.

Vidare har den ett i stort sett oförstörbart hölje av kompositmaterial, ett tittöga för bränslekontroll, justeringsmöjligheter av lågan för olika altituder osv osv.

Jag köpte min för ca 1 år sedan och den har aldrig klickat! Har endast de godaste erfarenheter av den och det finns enligt min åsikt ingenting på marknaden som kommer in närheten av denna skapelse. Det finns dock två aber; den kostar en liten slant och finns inte köpa i Sverige. Priset i USA är omkring 500 svenska kronor.
 
tja...

Höll en kurs för ett par veckor sen. Där fanns en "magic" Brunton Helios. Gick inte speciellt bra.....d.v.s inte alls!! Fick plocka fram tändstickorna och vips så var det ljus och värme. Men det är klart tändstickor är inte vattentäta till 3m?! Eller har förpackning av kompositmaterial. För en femhundring får man nog ett gäng tändstickor;) Hmmm om 100 år, undra vad man gör då??

tänt var det här;)
mattias
 
Somt fungerar riktigt bra..........

Som Frosts slöjdknivar, a 70 kr, tändstickor och billiga engångständare. Thermosar, speciellt rostfria och trangias små kaffepannor.
Om 100 år kommer jag garanterat att göda vårblommorna bl a.

Go tur

Johan K
 
Re: tja...

norpan_; sa:
Gick inte speciellt bra.....d.v.s inte alls
Hm, det var tråkigt! Det är första gången som jag hör det. Skulle vara intressant att veta vad i grova drag detta berodde på. Som sagt var, under det här året som använt min så har den inte ens klickat (!!) en enda gång. En gång vevade jag ner bilrutan och höll ut den i nästan 70 km, den brann ändå!

Körde tidigare med en Zippo, eftersom den kan fyllas med i stort sett vilket bränsle som helst. Den har dock ibland lämnat ifrån sig oönskad lukt som har spridit sig till torrvarorna. Hjälpte inte ens att ha den i en separat burk.

En Brunton luktar ingenting. Den har inte heller behövts fyllas på med jämna mellanrun, som en Zippo (bränslet avdunstar). Jag kör fortfarande med den första påfyllningen som jag gjorde för över ett år sedan.

Alltså, det skulle vara kul att få veta vad felet berodde på (om du har någon uppfattning om det).

Hälsningar Paul!
 
hehe

Hehehe, som tur har inte jag haft problemet att få en brasa i brallan...
Däremot var mina tändstickor för långa, så jag tog en slaktarkniv o började hugga!
Jobbigt!
 
Där fanns gas i den. Det är typ det enda jag vet (det var inte min tändare). Vi var lite mer angelägna om att få upp eld än att mecka med tändaren. Så det blev en ask torrt förvarade tändstickor som åkte fram, och simsalabim en eld...
 
..kan inte låta bli att tänka på lumparkompisen som skulle köpa ett par skottsäkra solglasögon.. ;)

Keep it simple! Är inte tändare dessutom sånt som gladeligen försvinner i mossan, inte minst om dom är svarta? Skulle nog hellre ta med mig två eller tre färgglada engångständare för en femma styck, än en tändare för 500 pix (i USA), oavsett om den har komposithölje eller ej.

(förrästen är det väl inte trevligare med en fickbomb som håller imponerande 2000 grader?)

Men nu är jag trist förstås, jag är ju egentligen den främste förespråkaren för små, häftiga och företrädesvis svindyra prylar, så om den känns rätt i fickan - Go for it!

/Per
 
Eldkastare!

Den har (otroligt) hög matcho faktor, Man behöver ingen tänd ved, det är inte så noga om veden är fuktig, Ok det är inte fråga om 2000 C eller kompostit hölje men vilken brunton fixar 0,6 liter napalm i sekunden och den försvinner inte ner i mossan.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.