Allemansrätten

Alla undersökningar? Du hänvisar bara till en undersökning, som. enligt länken, visar att vi besöker skogen lika mycket som för 20 år sedan. Dock fokuseras besöken mer idag på skogen nära bostaden, vilket leder till betydligt mer slitage på stadsnära skogar, vilket kan drabba en del privata markägare mycket negativt.
/Niklas

Eftersom undersökningen visar att vi inte utnyttjar skogen alls lika mycket längre (bär och svampplockningen har minska mycket kraftigt), så tillbringas alltså totalt sett mycket mindre tid i skogen och slitaget minskar alltså.
 
Eftersom undersökningen visar att vi inte utnyttjar skogen alls lika mycket längre (bär och svampplockningen har minska mycket kraftigt), så tillbringas alltså totalt sett mycket mindre tid i skogen och slitaget minskar alltså.

Enligt nämnda undersökning så besöker vi skogen lika ofta som förr. Det är bara att skogen numera används för rekreation snarare än för bärplockning.
/Niklas
 

Jahapp! Värdet per skogsbesök uppges i artikeln till ca 220 kr, varav markägaren får 0 kr + en massa krav på att skydda ditt och datt utan ett öre i ersättning, samt att inte ta ut några pengar i form av slutavverkning (där de stora pengarna finns i dagens skogsbruk). Ska markägarna skratta eller gråta åt denna verklighet?
/Niklas
 
Jahapp! Värdet per skogsbesök uppges i artikeln till ca 220 kr, varav markägaren får 0 kr + en massa krav på att skydda ditt och datt utan ett öre i ersättning, samt att inte ta ut några pengar i form av slutavverkning (där de stora pengarna finns i dagens skogsbruk). Ska markägarna skratta eller gråta åt denna verklighet?
/Niklas

Det var en väldigt intressant frågeställning....
 
I Västernorrland på 90-talet ja. Men i Skåne, som är så mycket trevligare, är vi tydligen beredda att betala hela 220 kr per besök. Fast då ska man kanske räkna bort den femtiolapp som är resekostnad. 170 kronor är vi beredda att betala. Lite undrar man hur ni andra som ingår i "vi" är funtade. Själv ställer jag mig helt främmande till att betala 170 kr för att gå en runda i skogen. Plankar hellre.

Jahapp! Värdet per skogsbesök uppges i artikeln till ca 220 kr, varav markägaren får 0 kr + en massa krav på att skydda ditt och datt utan ett öre i ersättning, samt att inte ta ut några pengar i form av slutavverkning (där de stora pengarna finns i dagens skogsbruk). Ska markägarna skratta eller gråta åt denna verklighet?
/Niklas
Varken eller. Det handlar om virtuella monopolpengar, inget du kan köpa mjölk för.
 
ISjälv ställer jag mig helt främmande till att betala 170 kr för att gå en runda i skogen. Plankar hellre.

Du tillhör alltså generation gratis?

Varken eller. Det handlar om virtuella monopolpengar, inget du kan köpa mjölk för.

170 kr + resa är tydligen vad folk (skåningar) är beredda att lägga ner på ett skogsbesök och då är det väl inte fel att markägaren ska ha lite i ersättning för slitage och dylikt?
/Niklas
 
OK, lek med tanken på att man började formalisera skogens värde även för bär/svampplockning och rekreation. Att bärplockningsföretag och "äventyrsarrangörer" var tvungna att betala för sig när de nyttjar marken.

Eftersom detta är Sverige skulle den logiska följden av detta bli att skogsmarkens taxeringsvärde räknades upp med motsvarande summa. Undrar hur många markägare som fortfarande skulle vara intresserade av en formalisering då?
 
OK, lek med tanken på att man började formalisera skogens värde även för bär/svampplockning och rekreation. Att bärplockningsföretag och "äventyrsarrangörer" var tvungna att betala för sig när de nyttjar marken.

Eftersom detta är Sverige skulle den logiska följden av detta bli att skogsmarkens taxeringsvärde räknades upp med motsvarande summa. Undrar hur många markägare som fortfarande skulle vara intresserade av en formalisering då?

Jag tror att de flesta markägare skulle vara intresserad av en ny skattepliktig inkomst om det var det du syftade på. Om någon vill betala till mig för att besöka min skog så betalar jag gärna skatt på den inkomsten.
 
Jag tror att de flesta markägare skulle vara intresserad av en ny skattepliktig inkomst om det var det du syftade på. Om någon vill betala till mig för att besöka min skog så betalar jag gärna skatt på den inkomsten.

Taxeringsvärde är en fast avgift som ger en fast skatt. har tyvärr inget med inkomster att göra. Ungefär som fastighetsskatten
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.