Allemansrätten

All fordonsanvändning är väl reglerad av lagstiftning?

Enbart motordrivna fordon är reglerad i terrängkörningslagen, vilket torde vara den lag som är mest relevant när det gäller allemansrätten. Cyklar utan motor omfattas ju inte utav terrängkörningslagen.

Om du har rätt att parkera en bil så har i vart fall jag svårt att se att man kan neka någon att övernatta i en Campingbil. Men detta blir givetvis knepigt på enskilda vägnät mm där dylik skyltning saknas.

På enskilda vägar utan statsbidrag, så får du över huvud taget inte köra bil utan markägarens/vägsamfällighetens uttryckliga godkännande.

Dessutom kan en campingbil orsaka en del markskador, som bl.a. kan bli en inkörsport till rotröta. Risken för markskador är nog betydligt mindre med ett vanligt friluftstält.

Om jag själv skulle hamna i en sådan situation (knappast troligt men...) så skulle i vart fall jag fråga om det fanns några att fråga eller om jag riskerade att störa någon. Inte minst pga storlek... Sunt förnuft är väl en bra regel att tillämpa men som alltid svår att definiera...

Du kan ju börja med att fråga om du över huvud taget får köra bil på den aktuella vägen och om markägaren i så fall vill ha någon ersättning...
/Niklas
 

Nej det är inget bra argument i någon debatt när man bara företräder ena sidans argument i en debatt och dessutom inte anför några argument ("intresset för friluftsliv har vuxit och känslan för hur man beter sig i naturen har försämrats"), alla undersökningar visar i stället att antalet personer som besöker skogen minskar kraftigt.

http://projkat.slu.se/SafariDokument/101.htm
 
Nej det är inget bra argument i någon debatt när man bara företräder ena sidans argument i en debatt och dessutom inte anför några argument ("intresset för friluftsliv har vuxit och känslan för hur man beter sig i naturen har försämrats"), alla undersökningar visar i stället att antalet personer som besöker skogen minskar kraftigt.

http://projkat.slu.se/SafariDokument/101.htm

Alla undersökningar? Du hänvisar bara till en undersökning, som. enligt länken, visar att vi besöker skogen lika mycket som för 20 år sedan. Dock fokuseras besöken mer idag på skogen nära bostaden, vilket leder till betydligt mer slitage på stadsnära skogar, vilket kan drabba en del privata markägare mycket negativt.
/Niklas
 
Ja seriositeten i ditt inlägg verkar vara begränsat...
/Niklas

Så du hävdar att debattartikeln i länken var seriös och vetttig? skriver man som skribenten gjort är man ju inte seriös, vilket jag med ett citat visade.

Jag är 100% seriös då jag hävdar att den skribenten borde aldrig publicerats. Med den nivå på skrivandet ska man inte publiceras, det bör en bra redaktör se till.
 
Så du hävdar att debattartikeln i länken var seriös och vetttig? skriver man som skribenten gjort är man ju inte seriös, vilket jag med ett citat visade.

Jag är 100% seriös då jag hävdar att den skribenten borde aldrig publicerats. Med den nivå på skrivandet ska man inte publiceras, det bör en bra redaktör se till.

Japp! Jag tycker att insändaren överlag är vettig och beskriver problematiken kring dagens allemansrätt på ett nyktert sätt. Annars skulle jag ju knappast länka till insändaren från början...
/Niklas
 
Jag tycker att det är bra att man utreder allemansrätten och skriver om den så att den passar dagens samhälle. Jag anser även att markägaren ska få större rättigheter och göra det enklare att kräva ersättning för skador som orsakas på marken. Jag tycker inte man ska förbjuda personer att besöka privatägd mark och det ska fortfarande vara tillåtet att plocka svamp och bär för husbehov.

När kommer utredningen att vara klar?
 
Jag tycker att det är bra att man utreder allemansrätten och skriver om den så att den passar dagens samhälle. Jag anser även att markägaren ska få större rättigheter och göra det enklare att kräva ersättning för skador som orsakas på marken. Jag tycker inte man ska förbjuda personer att besöka privatägd mark och det ska fortfarande vara tillåtet att plocka svamp och bär för husbehov.

När kommer utredningen att vara klar?

Utredningen ska vara klar i november http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4559232.

Jag tror och hoppas att utredningen kommer fram till att kommersiell verksamhet inte kommer att omfattas av allemansrätten, men att det fortfarande ska vara tillåtet för vanligt folk att vistas i skog och mark - så länge de inte stör eller förstör för markägaren eller eventuella arrendatorer.
/Niklas
 

Inte alls lika välformulerad som den ledare jag hänvisade till. Fast den här insändaren tar upp en annan viktig aspekt, nämligen hur svenska myndigheter titt som tätt bryter mot Europakonversionen för mänskliga rättigheter, när de utan en skälig ersättning konfiskerar markägarnas rättigheter på sin egen mark.
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.