allak eller kaitum ?

hej
behöver införskaffa ett nytt tält nu när det gamla har gett upp.
det gamla var ett kupoltält av enklare kvalitet och nu vill vi byta upp oss.
tältet skall uteslutande användas runt kiruna. (många helger blir det...)
vi är två som skall bo -en som bär det gemensamma.
funderar mellan kaitum2 och allak.
råd. tips och funderingar mottages tacksamt :)

vänligen nils

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
hej
vintertid blir det boende i ark med reservation för snöinslag runt midsommar :)
vikten helst under tre kilo eftersom en av oss bär det gemensamma...

vänligen nils

Jag har långtgånga planer att köpa ett Black Diamond enkelväggstält..
Beställer man från usa går det att komma undan rätt billigt också.

Här finns ett par av dom http://www.e-omc.com/catalog/specials.php?category_filter=28
Jag är mest sugen på skylight för jag tycker det verkar som ett kul koncept att kunna rulla av halva taket (och självstagande stort 2manstält på 2 kg)..
Men dom andra, hilight och lighthouse är ju ännu lite lättare..Tror frakten ligger på 40-50 usd.. och dom skriver ner värdet så tullen ska inte bli allt för hög heller..

Men det är väl bara vad jga tycker, och jag vet inte hur dom funkar om man tältar på en myr, ännu :)
Edit: Men alla dom saknar iofs absid, skylight har en liten men inte mycket mer..

Kaitum

Håller också på och letar efter ett 2-3 manstält med den enkla kravspecen:

2 absider
Under 3 kg
Gärna självstagande.... men det är lägre prioriterat...

För mig ligger iaf Kaitum bättre till pga utrymmena och vikten... Tycker att Allak´s absider verkar små... kanske går att kombinera med en tarp... men då sticker ju vikten iväg lite...

Har också tittat på enkelväggstält, men de har oftast för små absider... mao tvunget att kombinera med en tarp, och jag har inte hittat några med två ingångar...

Kaitum ligger därmed etta trots att det inte är självstagande...

Thomas

Har också tittat på enkelväggstält, men de har oftast för små absider... mao tvunget att kombinera med en tarp, och jag har inte hittat några med två ingångar...

Tarptent Double Rainbow.
Självstagande (om man använder vandringsstavar)
Två ingångar, två absider.

ttdoublerainbow6.jpg

http://www.tarptent.com/doublerainbow.html

Six Moon Designs Lunar Duo
Två ingångar, två absider.
LunarDuoClosed.jpg

http://www.sixmoondesigns.com/shop/shopexd.asp?id=47

Ingen av dem har väl världens största absider. Lunar Duo är lika brett (eller bredare eftersom det är jämnbrett) som Kaitum 2. Det är högre på högsta stället, men har ju inte samma volym eftersom det är ryggås. Double Rainbow är snålare med utrymmena, men kan alltså resas självstagande.

hej
jo anledningen till hb är att jag vill ha ett tält som klarar de lite lynniga förhållanden som råder runt kiruna. dvs storm. mygg. knott och sveen .samt har utrymme för två säckar och fiskeprylar(inkl vadarbyxor) antagligen behöver vi oxå möjlighet att laga mat inne om regnmolnen står still...
detta utan att anlita sherpas :)
mottager gärna förslag på andra lösningar

vänligen nils

Intressant alternativ

Ingen av dem har väl världens största absider. Lunar Duo är lika brett (eller bredare eftersom det är jämnbrett) som Kaitum 2. Det är högre på högsta stället, men har ju inte samma volym eftersom det är ryggås. Double Rainbow är snålare med utrymmena, men kan alltså resas självstagande.

Lunar duo kan vara ett intressant alternativ, kanske lite väl mycket mesh på innertältet = sämre skydd. Bilden visar inte riktigt hur stora absiderna är, men vikten förlåter en hel del ;-)

Nåja... har ett par månader på mig att bestämma mig...

Thomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips