alkoholfritt på turen

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En direkt fråga:

Alkoholfritt alternativ till en riktigt Islay-dängare?
Eller till en len Glenmorangie?

Eller bara till en prisvärd Famous? Alternativ kaffeblandare? Alkoholfri Tullamore Dew?

Kanske en alkoholfri Vodka Martini?

Patric, jag så frågan du ställde i förra tråden. Men har inte så mycket att tillföra här. Är kass på namn å sånt. Men är du intresserad av lite godare dricka så finns det som sagt alternativ, de hamnar i och för sig i eller över prisklassen som du nämnde.
När jag gifte mej för ett par år sedan var vi över i Tyskland och hittade en del hyffsade godsaker. Det blev mycket lyckat och många som uppskattade de här alternativen. Men som sagt är det namn och inköpställen är jag inte mycket till hjälp. Kanske kan våra tyska vänner komma med lite bättre information. Borde väl gå att köpa på nätet också men det blir ju lite av grisen i säcken.

Som jag nämnt innan är det mest öl jag själv köper där. Finns ganska många olika sorter att välja på i de olika butikerna. De som tror att de smakar vattnigt har nog bara smakat det ända alternativet systembolaget har nu för tiden (Jever tror jag den heter).
Rödvin däremot har jag aldrig fått tag på något som är okej. De har mest smakat outspädd saft, kanske svårare att framställa än vitt?

0880.jpg

Vad annars när man är i fjällen?

nätet blir svårt eftersom jag inte är nån hejare på Tyska men jag ska luska lite i det här, drinkar vet jag att dom lyckas jävligt bra med gällande alkoholfritt.. skall höra med några tysktalande alternativ ;)

Det absolut godaste alternativet på turen är att ta en skopa friskt och iskallt jokkvatten... Finns inget godare vatten! Eller det kaffe man kokar på detta underbara vatten, det är skillnad på det som kommer ut ur bryggaren hemma, vatten från viskans bruna giftbemängda dike.

Det där med alkoholfritt öl...
Är det nån som vet hur mycket alkohol det är i lättöl? Lagen säger max 2,25 viktprocent, och det anses vara alkoholfritt, men i verkligheten kan det ju lika gärna vara ännu mindre - alltså mindre än alkoholfritt.
Cider har ju samma regler, och där är det enligt uppgift sällan eller aldrig mer än en viktprocent.

Finns det således nån mening (förutom för att bredda smakutbudet) med att leta alkoholfri öl på kontinenten när det ju finns på närmaste Ica?

Nordesjö; sa:
Det där med alkoholfritt öl...
Är det nån som vet hur mycket alkohol det är i lättöl? Lagen säger max 2,25 viktprocent, och det anses vara alkoholfritt, men i verkligheten kan det ju lika gärna vara ännu mindre - alltså mindre än alkoholfritt.

Finns det således nån mening (förutom för att bredda smakutbudet) med att leta alkoholfri öl på kontinenten när det ju finns på närmaste Ica?

Kan inte detta riktigt, men antar att när man gör alkoholfri öl så gör man det på samma sätt som starköl. Och därefter avlägsnas alkoholen, därav samma smak som en starköl.

En lättöl är väl utspädd med vatten och smakar därefter. Det går inte att jämnföra smakerna på dessa, det är som natt och dag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips