Aktuell farbarhet på Långhundraleden?

Är det någon som vet hur läget är på Långhundraleden just nu? Är det möjligt att paddla från Helgösjön ovanför Brotorp, och genom Helgöån och Husaån?

Aktuellt status vet jag inte, men generellt brukar vasstillväxten göra paddling mindre trevlig i slutet av sommaren. Bäst brukar vara maj månad efter att vårfloden spolat kanalen.
Cyklar ibland över kanalen vid Brotorp och det brukar vara ganska igenvuxet vid den här tiden.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Aktuellt status vet jag inte, men generellt brukar vasstillväxten göra paddling mindre trevlig i slutet av sommaren. Bäst brukar vara maj månad efter att vårfloden spolat kanalen.
Cyklar ibland över kanalen vid Brotorp och det brukar vara ganska igenvuxet vid den här tiden.

Tack så mycket för svar! Försöker få till en vårpaddling då istället. :) Det verkar vara en väldigt fin led.

Det finns ju även en massa sjöar och vattendrag som funkar på sommaren. Kanske Strömsholms kanal, eller Svartån till Örebro el Stångån ? Alltför små åar är nog trixigt !

Det finns ju även en massa sjöar och vattendrag som funkar på sommaren. Kanske Strömsholms kanal, eller Svartån till Örebro el Stångån ? Alltför små åar är nog trixigt !
Tack för tips! Ska kolla upp dem. :) Jag gillade också alldeles för korta Gudöån, när jag paddlade den point to point genom de följande sjöarna. Gammelströmmen hade dock för lågt vatten då, så att vi fick leda kajaken...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips