Aktuell farbarhet på Långhundraleden?

Är det någon som vet hur läget är på Långhundraleden just nu? Är det möjligt att paddla från Helgösjön ovanför Brotorp, och genom Helgöån och Husaån?

Aktuellt status vet jag inte, men generellt brukar vasstillväxten göra paddling mindre trevlig i slutet av sommaren. Bäst brukar vara maj månad efter att vårfloden spolat kanalen.
Cyklar ibland över kanalen vid Brotorp och det brukar vara ganska igenvuxet vid den här tiden.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Aktuellt status vet jag inte, men generellt brukar vasstillväxten göra paddling mindre trevlig i slutet av sommaren. Bäst brukar vara maj månad efter att vårfloden spolat kanalen.
Cyklar ibland över kanalen vid Brotorp och det brukar vara ganska igenvuxet vid den här tiden.

Tack så mycket för svar! Försöker få till en vårpaddling då istället. :) Det verkar vara en väldigt fin led.

HasseQ

Temp. avstängd
Det finns ju även en massa sjöar och vattendrag som funkar på sommaren. Kanske Strömsholms kanal, eller Svartån till Örebro el Stångån ? Alltför små åar är nog trixigt !

Det finns ju även en massa sjöar och vattendrag som funkar på sommaren. Kanske Strömsholms kanal, eller Svartån till Örebro el Stångån ? Alltför små åar är nog trixigt !
Tack för tips! Ska kolla upp dem. :) Jag gillade också alldeles för korta Gudöån, när jag paddlade den point to point genom de följande sjöarna. Gammelströmmen hade dock för lågt vatten då, så att vi fick leda kajaken...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips