Åka till alaska

Nu är iaf jag intresserad av att få en reseskildring av Engblom så jag uppar denna så att han får en notis om att åtminstone en forumbroder vill ha en berättelse om äventyret over there :)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag är intresserad hur det var och hur det gick med sånt som diskuterades i tråden. Husbygge fiske jakt hur var upplevelsen av egna fastigheten syntes någon Björn till etc?

Bosse

Jo . Ðet var varmt på dagen när solen lös kunde jag gå i bara kalsongerna på tomten . På morgonen var det ca 3-5c alldeles lagom .
Jag kokade ris till frukost varje dag. Sedan startade jag motorsågen fällde lite Björk så att jag skulle få mer sol och ved till nästa gång jag åker över .
Sedan tog jag geväret på ryggen och leta efter middagen som blev ripa 12/15 .en dag träffade jag på en 60årig gubbe i en ATV Honda med hytt o flak han körde mig till chatanika River så att jag kunde fiska några timmar jag fick 2 graylings = fisk och ris i 3 dagar . Jag såg ingen björn .

Ja det var ju en enkel sammanfattning , haha jag får köra Sibiren och köra samma stuk nån månad.

Markpriserna borde vara bättre så man borde få en bra bit

Då blir det typ en roman med bilder på scysst timmerhus med fotomodell ståendes utanför,björnskinn,laxmiddagar och annan buschcraft.

Tack Micael för ditt svar.
Låter som en god idé att lägga upp ett vedförråd till nästa gång. Sparar ju mycket tid att ha torrved tillgänglig.
Hur blev det med husbygge. Blev det något som går att återvända till eller blev det mer som ett tillfälligt skydd?
Ripa är ju bra kött. Hann du skjuta så många så att de kunde hänga och möra till sig? Fisken förstår jag som om det var harr. God men svårt att förvara. Om det är svårt att få upp färsk fisk kontinuerligt kanske du behöver lära dig att salta in på något bra sätt. Fanns det inget fiskevatten på gångavstånd. Kanske går det att hyra ATV där på plats.
Kunde du lämna några saker kvar over there eller var du tvungen att ta med allt hem igen? Sen undrar jag ifrån tråden som den var innan du for hur lätt det egentligen var att ta med sig geväret? Kanske har du några erfarenheter där som du är den första på utsidan att skaffa.
Det är ju inte ovanligt med äventyrare här på utsidan men du utmärker dig på det sättet att du inte bara far till random plats för ditt äventyr utan köpte egen mark som du kan återvända till. Jag själv har liknande plats fast i Sverige och gillar konceptet utmärkt.

Bosse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips